"Ще представя моя личен лист от правила, които според мен ще са полезни както на хора, които тепърва търсят своето първо работно място, така и на такива, които имат десетки години професионален опит", споделя следващият ни гост в поредицата "HR Кафе".

Вижте кой е той?

Казвам се Енчо Енчев, "Експерт подбор на персонал" към Astrea Recruitment. Средното ми образование е пряко свързано с управлението на човешкия капитал развитието и подбора му, тъй като съм завършил "Мениджмънт в туризма" към ПГТ "Д-р Васил Берон", Велико Търново. Именно там открих за себе си, че силно се интересувам от взаимоотношенията между личностите, характерите, тяхната динамика в неформална или формална среда и как всичко това потенциално рефлектира върху работните процеси, как се мотивират, привличат и задържат кадри. Логично за мен бе да потърся повече информация и да развия наученото до момента, като това се случи в УНСС, където придобих бакалавърска степен в "Икономика на човешките ресурси". Смятам, че човек трябва да се учи през целия си живот, като тук не визирам формалното образование в институция или сертификати, естествено без да омаловажавам значението им. Човек трябва да може да се учи от своите и от чуждите грешки, да намира, и "открадва" по нещо от всеки, с когото има досег. Обичам да чета книги, най-вече фантастика, исторически и приключенски романи - въображението е важно нещо за мен."

"Ако искате да имате интелигентни деца - четете им приказки. Ако искате да имате по-интелигенти деца - четете им повече." Алберт Айнщайн

- Има ли неудобни въпроси по време на интервю?

- Естествено, глобализацията в последните 30 години, свободният и лесен достъп до интернет оставиха своите следи. В наши дни разликите може да са хиляди - личностни интереси, хобита, политически възгледи, музикален вкус дори. Трябва да се запазва професионално отношение винаги, въпросите да са ориентирани към опита, уменията, профила на кандидата, но все пак да са зададени по подходящ и тактичен начин. Работата на всеки един експерт в сферата на човешките ресурси прилича на тази на сапьор - екипираш се, вземаш всички предпазни мерки и се впускаш, като се надяваш, че си достатъчно добре подготвен, за да " не настъпиш мината" и да разгадаеш другата страна.

- Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю?

- Ще представя моя личен лист от правила, които според мен ще са полезни както на хора, които тепърва търсят своето първо работно място, така и на такива, които имат десетки години професионален опит:

1. Не отивайте с предразсъдъци на интервю;

2. Бъдете обективни към себе си и интервюиращия;

3. Самоуверени, но никога нагли;

4. Спазвайте правилото на 5-те "П"-та или "Предварителната подготовка предотвратява позорното представяне";

5. Облечете се добре - искате да оставите добро впечатление още при влизането си в стаята.

6. Помнете, че процесът на интервю е двустранен - компанията решава дали да избере Вас, но и вие решавате дали да я изберете. Имате право да задавате въпроси, да проверявате информация, добре е да го направите на този етап.

- Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси?

- Много е важно. Държа да отбележа, че тук не трябва да се бърка "първо впечатление" с начина, по който даден човек изглежда и дали той е в унисон с широко разпространените стандарти за красота. Важно е да се види, че човекът е положил старание, какво се чете в погледа му, отношението, езика на тялото, енергията, които представи един човек през първите няколко минути обикновено са това, което подсъзнателно отсрещната страна запаметява. Това е процес дълбоко вкоренен, останал от примитивното ни минало.

- Какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода?

- Тук не е въпрос какво предпочита един експерт по подбор, той е длъжен да се напасне според нуждите и изискванията на търсената роля. Някои позиции предразполагат към по-настъпателни, динамични личности, експресивни, шумни хора - примерно, специалист по продажбите. Други роли пък по-скоро биха паснали на тихи, последователни, прагматични хора, които умеят да се дистанцират, следват правила, отделят време на малките детайли - да кажем Data processing Specialist. Именно тук се крие красотата, че всички сме различни, всеки има различен талант и различни умения, различен път. Важно е специалистът по подбор да може да oтличи и разпознае тези "подсказки", дори да пренасочи и ориентира даден кандидат към друга професия, която би била по-подходяща за него.

- Кое е надделявало досега в опита ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията?

- Работейки като специалист по подбор на кадри за външна агенция имам възможността да контактувам с работодатели и кандидати. Всеки ден тази имагинерна везна между възнаграждение и развитие стои пред мен. Всеки претегля, оценява, премерва себе си, другите, положението си в обществото. Виждал съм и познавам хора, които с удоволствие биха напуснали високо заплатената си работа, за да преследват мечтата си, ако тя би им осигурила сигурни доходи. Познавам и много, които биха се съгласили да работят за минимално възнаграждение, стига да имат възможността да се учат. Моето мнение е, че възнаграждението е нужно от чисто физическа гледна точка, развитието пък - от душевна, и двете са важни, но винаги има вариант да бъдат "огънати". Моят опит и личен избор, това, което ме спечелва най-често е мотивацията, пламъка на кандидата. Винаги бих избрал мотивиран кандидат пред такъв с по-ниско очакване за възнаграждение или пък без претенции за развитие. Мотивирания кандидат е този, които може да има пропуски, но ще ги навакса, може да има по-високи очаквания за възнаграждение, но ще ги заслужи.

- Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?

- Да, определено, ако решението е изцяло мое бих назначил такъв кадър. Смятам, че всеки заслужава шанс, дори да не го оправдае в последствие. "За някои хора сме само част от пътуването, за други пристанище" - красива мисъл, която смятам, че важи и за този аспект от живота. България е една от най-бързо изчезващите страни, нация, чието активно работоспособно население намалява с плашещо големи темпове. Ако някой има потенциал, то той заслужава шанс да го развие.

- Какви са впечатленията ви от стажанските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

- Досега всички стажанти и младши специалисти, с които съм имал възможност да работя в Astrea Recruitment са били прекрасни млади хора, интелигентни, способни, търсещи своя път и някой, който да ги подкрепи в точно тези първи крачки. Някой от тях остават - решили, че това е тяхното нещо, други - опитали, решават да продължат и да търсят щастието си другаде. Смятам, че "новата вълна младежи" са хората, на които принадлежи утрешният ден. Те ще разрушат старото и ненужно, и ще изградят новото, по-добро - само имат нужда от малко помощ.

- Какви позитиви и негативи виждате в работната атмосфера в компанията ви във времената преди Covid и сега?

- За моя радост работя в компания, която макар да бе засегната от Covid-19 не получи 100-процентни щети. Екипа ни претърпя промени, адаптира се и се нагоди към новата реалност. Бих казал, че най-негативното нещо са трудностите, които имат членовете на компанията при ежедневната си комуникация и най-вече новите кадри, които не могат да се включат към организационната култура по нормален начин. По отношение на позитивите смятам, че гъвкавостта на всеки един служител се повиши, а готовността на отделния индивид да положи допълнителни усилия за общото благо, резонираха пряко върху задружността и споделеното чувство на принадлежност.

- Какъв процент от служителите ви работят в хоум офис условия?

- Всички служители на компанията работят в условия на хоум офис. Естествено при нужда, срещи лице в лице, когато са възможни с клиенти и използване на оборудването в офиса всеки може да го посети при предварително уточнен график. Astrea Recruitment е компания, която спазва мерките за безопасност с повишено внимание, регулярно дезинфекциране, отделни помещения и дистанция се спазват.

- Промениха ли ви се критериите за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Covid?

- Не, определено. Процесите, начинът на комуникация и обучение се промениха или видоизмениха. Въпреки това критериите за оценка на работа се запазиха.

- Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?

- Определено, да. С риск да се повторя - глобализацията на света донесе еднакво количество разединение и съединение. Covid-19 бе катализатор на един неизбежен процес. Бъдещото работно място принадлежи не на офис средата, а на отворените, споделени места за работа, работа от дома и дори работа в движение и при пътуване. Всеки бизнес и всяка позиция, която не го изисква ще получи свободата да работи откъдето пожелае и когато пожелае. Технологичната революция е неизбежна, все повече хора ще бъдат замествани от роботи, а с това може би дори ще имаме възможност да видим как обществото преминава в един по-различен строй, при който индивида не работи, а само събира плодовете от труда на своите роботи. Живеем в интересни времена!

СЪДЪРЖАНИЕ НА:
Българска Конфедерация по Заетостта е неправителствена организация, която обединява експертиза на водещите компании в сферата на HR услугите в България, съчетава креативност, иновативност, модерни дигитални решения, адаптивност и отвореност към новостите в световен мащаб. Организацията въвежда и популяризира всички добри практики за управление на персонала и HR услугите. Променя и подобрява модела на HR бизнеса, популяризира услугите и възможностите на своите членове.