Измина повече от година, откакто хората се сблъскаха с пандемията от Ковид-19. В началото всичко изглеждаше страшно - социална изолация, дистанция, маски, карантина. Погледнато от дистанцията на времето можем да заключим, че доста от опасенията са ни били напразни - презапасяването и опашките в магазините преди 12 месеца се оказаха напълно излишни. Гледайки назад става ясно, че човечеството се справи сравнително добре с кризисната ситуация. Сравнението с предходни пандемии от близкото и далечно минало показва само едно - технологията спаси човечеството.

Именно технологичният прогрес стои в основата на рекордно бързото създаване на нови лекарства и ваксини, както и на масовото им производство. Изградената медицинска система спаси милиони хора - лукс, който само преди век е бил недостъпен за мнозинството от населението на света.

И докато здравните работници спасяваха животи, интернет и дигиталната революция предпазиха икономиката от колапс. Много дейности започнаха да се извършват дистанционно, а огромно количество служители смениха офиса с комфорта на своя дом. Рискът от глобална безработица и криза бе успешно преодолян.

Новото нормално

Процесът по дигитализация стартира далеч преди пандемията. Голяма част от развитите държави преминаха към електронна администрация още през предходното десетилетие, превръщайки чакането по гишетата в отживелица. Трансформацията в банковия и финансовия сектор също предхожда сегашната реалност.

Последните 12 месеца показаха нагледно колко необходима всъщност е дигитализацията, която не просто трансформира икономиката, но помогна съществено в спасяването на милиони човешки животи и работни места.

Пандемията ускори стартиралите преди нея процеси, а ежедневието ни се сдоби с нарицателното название - "новото нормално". Бъдете сигурни - то ще остане дълго след изчезването на Ковид-19.

Да разгледаме няколко примера. Преди пандемията някои ИТ фирми позволяваха на служителите си да работят от вкъщи, но практиката бе да се ходи в офис. През последната година много компании разбраха, че продуктивността на служителите им е дори по-висока, ако те работят от комфорта на своя дом. Освен това спестените пари от сметки за ток и поддръжка на голяма офис централа са значителни - особено при по-големите фирми. Twitter вече обяви, че не смята да върне служителите си в офиса, а множество фирми също смятат да запазят работата от вкъщи и след като пандемията приключи.

Работата от вкъщи ще се превърне в норма за много фирми и служители

Снимка: iStockphoto by Getty Images

Икономическите субекти, които не могат да преминат изцяло към дистанционна работа, също експериментират с нови форми на организиране на трудовата си дейност. Някои компании изпробват смесен график, включващ работа от вкъщи и от офис. Дори ресторанти и магазини започнаха да залагат много повече на онлайн поръчките.

Удобството

Потребителите от своя страна разбраха колко комфортно е да извършват огромна част от ежедневните си дейности без да излизат навън. Поръчката на пица и плащането на сметките и данъците вече става еднакво лесно.

Ключовата дума тук е онлайн. Ние можем да правим изключително много неща, докато стоим пред компютъра или дори лежим на дивана с телефон в ръка.

Само преди година ходенето ни до офиси и чакането на опашки бе наложително, ако искаме да свършим нещо важно. Банковите услуги са добър пример - не малка част от тях изискваха присъствието ни на физическо място, където да подпишем документи на хартия, за да можем да се възползваме от даден продукт. Но хартията вече е в миналото.

Наличните технологии за сигурност и интернет трансформираха банковите услуги. Днес благодарение на дистанционно подписване на документи всеки може лесно, удобно и надеждно да се възползва от широк спектър услуги.

Без излишно губене на време в път и трафик или в чакане в офиса, всеки с достъп до интернет може да отвори своя разплащателна сметка, да се сдобие с дебитна карта или спестовна сметка - при това, без да напуска дома си.

Избирането и възползването от банкови продукти никога не е било по-лесно

Снимка: iStockphoto by Getty Images

Дигиталната трансформация на банковата индустрия не приключва до тук. Кандидатстването за потребителски кредит, кредитна карта може да стане изцяло от телефона.

Дори покупката на жилище може да се прави по много по-лесен и удобен начин. Изцяло в дигитална среда може да кандидатствате за ипотечен кредит - още от мястото на огледа или след семейния съвет.

Комуникацията с банката става изцяло онлайн, като необходимите срещи могат да се провеждат чрез приложение за видео разговори.

Всъщност работните срещи отдавна не са това, което бяха. Приложения като Zoom, Google Duo, Microsoft Teams и други направиха оперативните срещи много лесни и по-приятни. Интернет оптимизира планирането на работния процес и го направи по-достъпен за служителите. Същото важи и за организирането на срещи с клиенти - то става по много по-удобен и за двете страни начин.

Всъщност голяма част от повишената ефективност в следствие на дигитализацията се дължи на това, че тя пести от нашето време и средства. Заедно с това в ежедневието ни навлизат все повече умни джаджи и приложения, които повишават контрола над нашите финанси.

Дигиталното банкиране е добър такъв пример. Чрез приложение на телефона или на личния си компютър имаме 24-часов достъп до своите пари. Освен, че знаем какво се случва с тях, апликацията позволява различни видове разплащания по задължения, кредити, данъци или сметки.

Ежедневието ни ще е все по-свързано с интернет и смарт технологиите

Снимка: iStock by Getty Images

Всеки ден броят на дейностите, които можем да извършваме онлайн се увеличава. Много от иновациите, стартираха с идеята да предпазят здравето ни по време на пандемията и социалната изолация. Потребителите ги оцениха и свикнаха с тях. Както споменахме и по горе - Zoom ще продължи да се използва много след като забравим какво е било това локдаун.

В това се крие и ключът за разбирането на "новото нормално". Ние вече възприехме технологичните иновации за част от ежедневието си, превръщайки ги в норма. Времето доказа, че страховете ни в това отношение са били излишни, а за сметка на това ползите са повече от осезаеми. Дигиталната трансформация може само да продължи в по-бързи темпове.


 

В материала има продуктово позициониране.