Любомир Захаринов е завършил Breda University of Applied Sciences. Управляващ съдружник в инвестиционния холдинг Z Corporation. 

Боян Николаев: Г-н Захаринов, как се справя хазартната индустрия след последните промени в законодателството и ограничаването на рекламата?

Любомир Захаринов: Ще трябва да мине определен период от време, за да се проявят и оценят ефектите от новите промени. Към момента, бизнесът запазва своята устойчивост и по-скоро очаквам ръстовете да се успокоят и секторът да стане по-малко привлекателен за нови инвеститори. Което е и нормална икономическа логика при пазарна икономика, по-високите норми на възвращаемост привличат капитал.

Боян Николаев: А как се развива индустрията в световен мащаб?

Любомир Захаринов: Глобалният пазар за хазартни игри се очаква да достигне размер от $1 трилион към 2030 година. Според доклада на GIA отпреди броени дни, можем да очакваме годишен темп на растеж от 3.7% през следващите 7 години, като спортните залози ще растат по-бързо от лотарийните игри. Ръстът ще е до голяма степен задвижван от разширяващото се легализиране и регулиране на хазартните игри, развитието при онлайн и мобилните платформи след COVID-19 пандемията и обособяването им като отделната ниша на ай-гейминг, както и технологични пробиви в сферата на блокчейн, големи данни, 5G, виртуална реалност и други, които трансформират преживяванията.

Боян Николаев: България успява ли да развива подобни технологии, които предполагам могат да се пласират и на международния пазар?

Любомир Захаринов: У нас има сериозни компании с международно присъствие, които разработват както собствени игри, така и софтуерни решения за други хазартни компании. Всичко това е с качество, конкурентно на световните лидери, а някои от тях имат и собствени центрове в България. Искам да наблегна на друго - България расте паралелно със световното темпо по обеми, приходи и технологии, но изостава в интегрирането на тази огромна индустрия поне частично в образователната система. За да си представите проблема, глобалната хазартна индустрия скоро ще се равнява на $1 трилион долара, докато аутомотив индсутрията е $4 трилиона. За производството на автомобилен хардуер и софтуер има не просто цели специалности, но в някои държави и цели университети, докато за програмиране на хазартен софтуер трудно може да намерите дори съкратен курс в частна академия.

Боян Николаев: Разбирате, че хазартната индустрия е с особена репутация и ще отнеме много време, докато се формират специалности, дори и само за програмирането на подобни игри и софтуер?

Любомир Захаринов: Да, но и не е разумно тази индустрия да бъде напълно игнорирана от образователната система. Когато младите хора разберат бизнес модела, как функционират игрите и обслужващия ги софтуер, от това ще имат полза както играчите, така и служителите и предприемачите. Разглеждането на хазартната индустрия в образователни аспекти като етика и социална отговорност, абсолютизъм и относителност на морала, психология и мотивация, финансова грамотност и дори математика, би имало позитивен ефект върху отговорната и информирана игра. В дългосрочен план ще спечелят и самите бизнеси, тъй като ще избегнат репутационни проблеми, произтичащи от изпадането на играчи в зависимост. Проблемите с репутацията и имиджа на индустрията отблъскват играчи с високи лимити, както и създават напрежение между бизнеса и държавата.

Аз имах удоволствието да изнеса кратка презентация в УНСС по време на лекция, сравняваща нормалните видео игри с хазартните такива и от собствен опит видях, че студентите имат огромен интерес, задават подходящи и адекватни въпроси и част от тях проявяват открито желание да се развиват в сферата. Което е и нормално, в десетилетие на про-инфлационна икономика, високите стартови заплати в професиите в хазартния бизнес като програмиране, рисуване, озвучаване, управление на риска, дори управление на клиенти, привличат младите хора. Всъщност, не е тайна, че колеги, разработващи нормални видео игри, дори се оплакват, че губят достъп до млади художници и програмисти, защото те предпочитат да се насочат към хазартните игри.

На трето място, обучение, разглеждащо хазартната индустрия, ще даде тласък и на предприемачеството. Бидейки лицензиран бизнес с географски определен пазар за всеки лиценз, тук предприемачите могат да намерят местни инвеститори и да се фокусират върху усвояването на локалния пазар преди да излязат на международно ниво и да се съревновават с мощни глобални корпорации. Такъв модел е диаметрално противоположен на разработването и разпространението на конвенционални мобилни, компютърни и конзолни игри - там пазарът и конкуренцията са абсолютно глобални и без регулаторни и географски граници. Съответно, ако един предприемач и инвеститор решат да създадат мобилна игра, при пускането си тази игра ще се конкурира с над 700 000 други игри от цял свят. И тази конкуренция няма да е само по отношение на качеството на самата игра, но и по отношение на маркетинга и рекламата - при стартирането ще трябва да маркетирате по такъв начин мобилната игра, че да се преборите за играчи срещу гиганти като Зинга, Нинтендо, ЕА Мобайл, и много други. В хазартната индустрия, получавайки съответния лиценз, ще се борите само за местния пазар, но и само срещу местните лицензирани доставчици на B2B или B2C. Такъв относително утъпкан и ясен път привлича много предприемачи, но е добре те да бъдат теоретично подготвени за много от аспектите на хазартния бизнес - математически принципи, модели на конкуренция и дистрибутиране, характерни черти на маркетинга и рекламата, управлението и развитието на екипите от програмисти, мениджъри, дигитални художници, гейм дизайнери, музиканти, и други служители от креативния спектър, и др.

Боян Николаев: Вие лично как виждате възможност всичко това да се случи?

Любомир Захаринов: Дори само разглеждането на хазартната индустрия в отделни курсове по мениджмънт, информационни технологии, управление на риска и сигурността, гейм и дигитален дизайн, и други, би било от огромна полза и стъпка в посока, която изобщо не е пионерна - западни и източни университети вече предлагат цели програми за управлението на наземен хазарт (най-често като специализация в магистратурите по туризъм и хотелиерство) и самостоятелни магистратури за айгейминг - т.е. онлайн хазартните игри. Бързо онлайн търсене намира магистратури в Колежа на Южна Невада, Държавните Университети в Луизиана, Оклахома, Аризона, Ню Йорк, Флорида, университети от Сингапур и Макао, и много други.

Разглеждането на мениджмънта, програмирането и управлението на риска и сигурността в половин курс в България няма да е нищо революционно или нечувано, когато десетки университети по цял свят предлагат цели специализирани магистърски степени за тази индустрия. Но с абсолютна сигурност пък ще бъде полезно за всички - от играчите, през служителите, до предприемачите. Аз и мои колеги водим разговори с приятели и бизнес партньори, които са преподаватели, и при интерес от студентите, с удоволствие ще представим възможностите и особеностите на бизнеса. Надявам се следващата година да повторим лекцията си в УНСС пред повече от един курс, защото предния път залата беше препълнена. Имаме и сериозен интерес от международен университет с двойна програма по информационни технологии в озвучаването на визуални изкуства в България, където вероятно ще се обособи и специализиран курс за озвучаване на хазартни игри. Говорим за програма, класирана в топ 15 в целия свят в своето направление.

Съдържание на: Z Corporation