През последните години все по-модерно става бизнесите да залагат на устойчивост, а оценката за даден продукт да се базира основно на неговата природосъобразност. Често обаче това го прави твърде скъп, оставайки потребителя с усещането, че трябва да избира между екологичността и цената, и естествено залага на второто. С Frosch този избор не се налага. 

Докато все повече хора узряват за идеята да живеят по-екологично, у нас едва отскоро се говори по-активно за въвеждане на депозитна система за рециклиране на пластмасови бутилки, докато Швеция например разполага с такава още от 80-те години на миналия век. 

Горе-долу по същото време, когато е въведена първата депозитна система в Европа, на пазара се появява и марката Frosch - през 1986 г., която се оказва еко пионер от самото си създаване.

Далеч преди да стане "модерно да сме еко", Frosch е наясно, че ключът към дългогодишния живот на планетата, на хората и на бизнеса е в търсенето на устойчиви решения, които не оставят диря от мръсотия за поколенията напред, а в същото време не се оскъпяват до степен, в която потребителите да не могат да си ги позволят. 

Кое отличава Frosch? Тя залага на затворения цикъл още при самото опаковане. Повечето им бутилки са направени от почти 100% рециклирана пластмаса и са 100% рециклируеми. Освен иновативните формули, базирани на растения и използването на рециклирани опаковки, марката залага и на лесни за рециклиране етикети, лепила и мастила. Но не спира дотам. 

"При производството на продуктите на Frosch, нашaта грижа за околната среда е с най-висок приоритет, което търсим и в цялата верига на доставки. Екологичните дейности във Werner & Mertz са валидирани от 2003 г. (EMAS III) и всяка година доказваме, че правим непрекъснати подобрения в опазването на околната среда и запазването на ресурсите. "Цялостна устойчивост" е максимата, която следваме във всичко, което правим", казват от Frosch.

Като потвърждение на това дойде високата оценка от Асоциацията на потребителите на Австрия и Словения. В два отделни теста през май беше оценен универсалният почистващ препарат Lavender на Frosch като най-добрия продукт сред тестваните универсални почистващи препарати, предлагани на пазарите в Австрия и Словения.

Снимки: iStock by Getty Images, frosch.fortuna.bg

Освен качествата на самия препарат, висока оценка получи и опаковането и етикетиранто на продукта. За направата на бутилката не е използвана нова пластмаса, а е направена изцяло от рециклирана такава, което спомага за намаляване на въглеродния отпечатък на продукта. 

Освен че е с екомаркировка ЕС, Frosch може да се похвали и с други предимства. Високата екологичност на продуктите, техните опаковки и чистите съставки не качват цената, която остава трайно достъпна за всяко домакинство. За справка и сравнение, може да прегледате на съответните щандове идентични продукти, които претендират за чистота и качество, но в повечето случаи при тях има условности - или опаковките им не са рециклируеми, или не са 100% натурални, или никое от двете. 

Нека погледнем конкретни примери. Сапунът за ръце Frosch Reine Pflege се предлага в дозатори с декоративен дизайн без допълнителни външни опаковки. Концепцията се завършва с линия от пълнители, която спестява около 70% от опаковъчния материал. 

Линията Frosch Senses, която е под шапката на Frosch от 2018 г., пък предлага душ гел за чувствителна кожа в опаковка, изработена от 100% рециклирана пластмаса от Yellow Bag. Нескормно казано, Frosch предлага екологична алтернатива за всички потребности на домакинството. 

Линията от пълнители пък спестява около 70% от опаковъчния материал. 

Как става това? Доайенът в еко продуктите залага на повърхностно активни вещества от възобновяем растителен произход - с висока и бърза биоразградимост, не ползва микропластмаси, формалдехиди, EDTA и органични халогенизирани съставки. 

По-малкото замърсяване на околната среда идва и от намалената употреба на опаковъчни материали и стандартната употреба както на рециклирани, така и на рециклируеми материали.

Устойчивото и енерго-ефективно производство е сертифицирано според стандартите за екологичност EMAS, ISO 14001 или 50001.

Въпреки че все повече хора гледат позитивно на нуждата от рециклиране, трябва да се отчете фактът, че не всичко, което изхвърляме в контейнерите за пластмаса, е годно за повторна употреба. Когато в опаковката е имало тежки химикали, съставът ѝ е променен до степен, в която трудно или невъзможно може да се ползва отново. Отличителен момент при Frosch е именно фактът, че използват естествени съставки без да превръщат опаковките си безполезна и замърсяваща пластмаса след това.

frosch.fortuna.bg

А на въпроса защо Frosch не използва стъклени бутилки, от компанията майка Werner & Mertz Group отговарят, че според изследователски оценки, че те не са най-екологично разумният вариант:

Стъклените опаковки не са идеално пригодени за перилни и почистващи продукти, тъй като стъклото се чупи лесно. Ето защо индустрията за почистващи продукти използва стабилни пластмасови опаковки. Но това не е единствената причина. Стъклото е много по-тежко от пластмасата. За да транспортирате един литър течност, ви трябват около 500 грама стъкло, но само 35 грама пластмаса. Това се изразява в повече въглеродни емисии при производството и транспортирането на стъклени бутилки за еднократна употреба и по този начин очевидно по-лоша оценка на жизнения цикъл (LCA).

От Frosh стигат по-далеч от останалите на пазара, проучвайки и възможностите за своя депозитната система за бутилки. В крайна сметка стигат до извода, че първо въвеждането на депозитна система за почистващи препарати трябва да бъде регламентирано със закон, второ да се включи цялата индустрия и търговията на дребно, което ще иска въвеждане на напълно нова система.

Снимка: iStock by Getty Images

Анализ на разходите и ползите пък показва, че системата за депозиране на опаковки за почистващи продукти не е нито екологично, нито икономически целесъобразна, "особено защото нашата инициатива за рециклиране вече използва затворената система, създадена от Dual Systems. Освен това, когато пластмасовите отпадъци от "жълтата торба" се преработват, опаковките на хранителните продукти също се рециклират". 

Всичко това е нагледен пример как грижата за природата е не само начин на мислене, но може да се превърне и в успешен бизнес модел с продукти, достъпни за всички. И докато други тепърва прохождат, Frosch от 40 години доминира в областта, доказвайки, че когато говорим за "еко" и "био", това не повишава цената, а само качеството.   

С подкрепата на: Frosch