Често неудобните или нестандартни въпроси водят до интересни отговори
HR Guest представя Петър Кръстев - изпълнителен директор в БенчМарк Финанс АД
"Не трябва да се притесняваме да задаваме въпроси, ако смятаме, че те са в най-добър интерес на съвместната ни работа. Това важи в еднаква степен както за интервюиращия, така и за кандидата. За мен интервюто е място, където и двете страни трябва да се харесат", споделя Петър Кръстев, който е и следващият гост на Бисер Кунчев в рубриката "HR Guest".
Кой е той?
Казвам се Петър Кръстев и съм изпълнителен директор в БенчМарк Финанс АД. През последните над 20 години БенчМарк Финанс е водещ инвестиционен посредник на българския пазар, лицензиран от Комисията за финансов надзор от 2003 г. Дружеството получава ежегодно награди от Българска фондова борса и други институции. Предоставяме на нашите клиенти онлайн достъп до международните финансови пазари и възможност за инвестиции в над 30 000 финансови инструменти. В това число акции, валути, злато, борсови фондове и други. Присъединих се към БенчМарк през 2008 г. Имам над 15-годишен професионален опит в търговията на финансовите пазари. Фокусът ми като изпълнителен директор е върху бизнес развитието на компанията, продажбите, както и подбора на персонал.
Не трябва да се притесняваме да задаваме въпроси, ако смятаме, че те са в най-добър интерес на съвместната ни работа. Това важи в еднаква степен както за интервюиращия, така и за кандидата. За мен интервюто е място, където и двете страни трябва да се харесат. За да стане това, следва да имаме максимално открит разговор, в който споделянето на информация да е на високо ниво. Така че, ако някоя от страните има нужда да зададе въпрос с риск да бъде неудобен, смятам, че е най-добре за всички да го направи. А и често неудобните или нестандартни въпроси водят до интересни отговори.
Мисля, че малко хора се опитват да разберат повече за бъдещото си работно място, фирмената култура и начина на работа в организацията. Обикновено фокусът е върху самата позиция, отговорностите и заплащането. Затова съветът ми е да се пита активно, за да се прецени, доколко здравословна е работната среда и дали съвпада с нашите разбирания. Относно предварителните съвети, смятам, че не е лош подход. По този начин може да се прецени доколко кандидатът би се съобразил с външна препоръка или да се чуят аргументите му защо не би го направил.
Има проучвания, които показват, че най-голям процент от общото впечатление за кандидата се формира в първите минути на интервюто. Дали го осъзнаваме или не, обикновено това е времето, което има най-голямо влияние върху изборите, които правим в последствие. Затова е добре да имаме едно наум, понеже моментното ни настроение или това на кандидата за работа най-вероятно ще повлияят значително на нашата преценка и изводите, които предстои да направим.
Препоръката ми към кандидатите, които са между 20 и 30 години е да не се фокусират толкова върху възнаграждението, а върху потенциала на бъдещата им работа. Възнаграждението идва след това. То е следствие от придобитите умения и добавената стойност, която човек може да даде в работата си. Преди години, когато започвах работа, бях готов да започна и без заплащане. Често съм назначавал кандидати, които не отговарят на всички изисквания за длъжността, само заради потенциала, който съм виждал в тях. И честно казано не се сещам за случай до сега, в който това да е било грешно решение.
Винаги съм обръщал внимание на отношението към детайлите. Това е нещо, за което следя не само по време на срещите с кандидатите, но още от първото прочитане на автобиографията - начина, по който е оформена и липсата на правописни грешки, ако щете. Смятам, че вниманието към детайлите е доста надежден предварителен измерител за начина, по който човек ще се справя с отговорностите си в бъдеще.
Служителите в компанията успяват да развият или надградят редица качества. Например умения, които позволяват на всички членове да участват активно в процеса на вземане на решения и отборна работа за постигането на общите цели.
Лоялността на служителите е резултат от лоялността и отношението на работодателя към тях. Под работодател имам предвид също мениджър или пряк ръководител. Процесът е взаимен и се случва ежедневно. Тоест, полагането на усилия за задържането на служителите не се случва в определен ден от месеца, а постоянно. И инструментът за това е откритата комуникация и създаването на среда за споделяне.
Стажовете в компанията са чудесна възможност за хора, които се интересуват от финансови пазари, онлайн маркетинг или продажби, да натрупат ценен опит и да преценят, дали това е посоката, в която биха искали да се развиват. Има много качествени млади хора, които показват голям потенциал, когато попаднат в правилна работна среда. Обикновено организираме стажантските програми през летните месеци, но всеки, който има интерес, може да изпрати автобиография и кратко мотивационно писмо по всяко време.
Важен момент, който определи кариерата ми беше във втори курс, когато стигнах до извода, че, за да успея в работата си, трябва да съм много добър в дадено нещо. Избрах това нещо да са финансовите пазари и така започнах да чета и да се интересувам повече. След време, когато приятел ми предложи да започна работа в настоящата ми компания, не се поколебах изобщо. Всъщност се случи така, че заради работата загубих около $2000, които вече бях платил за резервации и самолетни билети до САЩ. Това се равняваше на заплатите, които щях да получа следващата 1 година. И не съм съжалявал за този или за друг избор. Смятам, че всяко решение е най-правилното за времето, в което е било взето.
Генерално не. Но да кажем, че вече нямаме против да правим първото интервю онлайн. Въведохме и предварителен скрининг по телефона, което в общия случай пести време и на двете страни.
Все още предпочитаме стандартния начин на работа на място. Имаме възможност и за работа от вкъщи. Тя е само за определени позиции или по изключение. Като цяло, не очаквам работното място да изглежда много по-различно в следващите години. Ковид донесе своите промени и хората ги възприеха. Вероятно следващото събитие с голям потенциал за промени на работното място е навлизането на изкуствения интелект. В каква посока ще са промените е рано да се каже. Но има вероятност да са такива, които няма да ни се харесат много.
НАЙ
ЕС изчерпва газовите си хранилища с най-бързи темпове от намаляването на руските доставки
Германия ли е виновна за високите цени на тока в Европа
Кои са главните предизвикателства пред бизнеса през 2025 г.?
Петролът поскъпва леко под натиска на надежди за засилено търсене в Китай
ЕС изчерпва газовите си хранилища с най-бързи темпове от намаляването на руските доставки
Германия ли е виновна за високите цени на тока в Европа
Кои са главните предизвикателства пред бизнеса през 2025 г.?