В следващите от 3 до 6 месеца се очаква мерките на държавата срещу спекулата да дадат конкретни резултати и да доведат до понижение на цените при стоките, чийто ценообразуване е резултат от нелоялна търговска пактика. Това обяви по БНТ председателят на Комисията за защита на потребителите Стоил Алипиев.

"Все пак след констатирането на такива нарушения, има административни срокове, които трябва да изтекат преди издаването на конретната запвед за забрана на нелоялни търговски практики. Трябва време за прецизна обработка на цялата документация, докато актовете на КЗП подлежат на съдебен контрол", обясни Алипиев.

Както стана известно, правителството смята да пусне интернет платформа, която ще представя маржа на цените на продуктите от производителя до търговския щанд. Заработи Национално координационно звено за мониторинг на ценообразуването на храните от производител до щанда. Определени са и няколко държави, с които да се сравняват цените на хранителни продукти.

Различни случаи на подвеждаща информация от страна на търговците са сред най-често срещаните нелоялни търговски практики - привличане на потребителите с промоционални стоки, които търговецът не поддържа в обичайната наличност, неверни обяви тип "3 на цената на 2", търговски послания тип "само днес на тази цена".

"Привличайки потребителя с подобно търговско послание с невярна информация, потребителят взима своето решение и се съгласява да купува на цена, по-висока от тази в други търговски обекти. Другите търговски обекти виждат това и също вдигат цената и така пазарът се изкривява", отбеляза Стоил Алипиев.


Сред най-честите нелоялни търговски практики са:

  • Неверни анонси тип "само днес на тази цена" или "най-ниска цена"
  • Разминаване между цената на етикета на стоката и тази на касата
  • Липсваща стока, рекламирана на ниска цена в брошура, която е привлякла потребители към определена верига
  • Несъответствия в теглото на продукти
  • Невярна информация на етикета, че даден продукт е българско производство

За последните месеци Комисията за защита на потребителите откри 452 нарушения при 471 проверки на ценообразуването при храните в търговската мрежа. 200 от нарушенията са свързани с нелоялни търговски практики.

Установени бяха и случаи на надценки от над 90%. Като пример бяха посочени цените на сиренето и кашкавала. Проверките са извършени в различни краища на страната предимно в големите търговски вериги. Санкциите стигат до 50 000 лв.

Проверките установиха, че търговците, които имат пазарен дял над 50%-60% завличат целия пазар след себе си. "Завличат и малките търговци и така се изкривява целият пазар и цените се завишават изкуствено", каза Стоил Алипиев преди нямколко дни при отчитане на констатираните резултати.

Тогава (на 2 март) от Националната агенция по приходите отбелязаха, че по предварителни данни, на база на направени през 2022 г. авансови вноски (срокът за деклариране на данъците върху печалбите е 30 юни) очакват около 25% ръст на печалбите на дружества, с предмет на дейност търговия с хранителни стоки.

Сериозен натиск върху българския производител; съмнения за генериране на сериозни свръхпечалби; необосновано отнемане на доходи на хората - това пък изтъкна като краен резултат вицепремиерът Христо Алексиев.

Надценки от порядъка на 100% не са нормални, коментира служебният министър на земеделието Явор Гечев по bTV вчера. При сирене - опаковка от 400 гр., вакумирано, в магазинната мрежа разликата в цената е 50% нагоре, даде пример той. 

И ето как се отнемат доходи на потребители и производители: "Прясното мляко се изкупува за един лев, в малките фирми дори за по-малко. Обработва се, събира се от мандрите, има някаква добавена стойност, защото има опаковка, пастьоризация, транспорт. Доставя се до магазинната мрежа под два лева - на цени от 1,60 - 1,80 лева. На щанда е 3,60 - 3,80 лв.", по обяснението на Явор Гечев.