Великобритания ще стртитра свой собствен пазар за търговия с разрешителни за СО2 емисии на изкопаеми горива, но без връзка с пазара на Европейския съюз, а цените може да се окажат по-нестабилни от тези на общността, коментира Euractiv.

Системата за търговия с емисии в Обединеното кралство (ETS), която таксува електроцентрали и други промишлени предприятия за всеки тон въглероден диоксид, който отделят, е част от плана на Великобритания за постигане на нетни нулеви емисии на парникови газове до 2050 г.

Когато Великобритания напусна ЕС в края на 2020 г., тя също така напусна и този пазарен механизъм на общността. Двете страни се споразумяха в търговска сделка след Брекзит да обмислят сериозно обвързването на своите въглеродни пазари, позволявайки да се търгуват разрешителни между тях за създаване на една обща цена на вредните емисии.

Когато британската ETS вече е на път да започне работа, все още няма признаци за преговори за връзка на двата пазара, а това подклажда страхове сред емитентите, че двете отделни схеми може да поставят британските и европейските фирми на неравномерна основа.

Германският производител на енергия RWE, който има задължения за спазване на ETS както във Великобритания, така и в ЕС, заяви, че самостоятелен британски ETS ще бъде по-малко ефективен от този на ЕС. "Основният въпрос е допълнителният риск, който крие пазарът с по-ниска ликвидност в Обединеното кралство", каза говорител на германската компания.

Големият, ликвиден пазар на емисиите в ЕС позволява на фирмите да хеджират рисковете си за въглеродните емисии години по-рано. Марк Копли, главен изпълнителен директор на Европейската федерация на търговците на енергия, каза, че свързването на схемите ще улесни фирмите да хеджират риска си. Той добави: "Връзката на двата пазара ще върне способността на участниците да хеджират енергийната система в Обединеното кралство на много по-заменим пазар."

Тъй като търговията с СО2 емисии едва започва в Обединеното кралство, някои се опасяват, че компаниите ще се опитат да вземат първите налични разрешителни, ограничавайки предлаганите количества при хеджиране, а това потенциално може да доведе до по-високи цени.

"Дори при скорошните високи цени в ЕС, не е изключено те да бъдат дори по-високи в британската ETS", каза Франк Аасков, мениджър на политиката в областта на енергетиката и климатичните промени в индустриалната група Steel UK. "Това ще ни направи по-неконкурентоспособни тук, във Великобритания."

Генералният секретар на Eurogas Джеймс Уотсън заяви, че неговата индустриална група очаква "изкривяване на конкуренцията" между ЕС и Великобритания, ако схемите не бъдат свързани.

Цените на въглерода в ЕС миналата седмица скочиха до рекордно високи нива от над 56 евро за тон. Цената на разрешителните в британската ETS все още не е известна, тъй като търговията не е започнала.

3е-news.net