В обичащата месо Южна Африка се изостря апетитът за вегетариански бургери
Страната все пак е 9-ият най-голям в света консуматор на говеждо на глава от населението
В Южна Африка, страна, където целодневното барбекю "braai" е национално забавление, заместителите на растителна основа изненадващо навлизат на трапезата въпреки дълбоката любов към месото и враждебността от страна на регулатора, пише Ройтерс.
Това може да е обнадеждаващо за климатолозите, които казват, че пренасочването на диетите от месо и млечни продукти с големи емисии към повече храни на растителна основа е жизненоважно за борбата с изменението на климата.
Заместителите на месо на растителна основа нарастват с 6,5 процента годишно и се очаква продажбите да достигнат 561 милиона долара до 2023 г., според "Рисърч енда маркетс" - повече от половината дял на Африка от глобалния пазар, прогнозиран да достигне 162 милиарда долара до 2030 г.
Това все още е доста нишово - южноафриканците са похарчили 15 милиарда долара за месни продукти през 2018 г. и сега са 9-ият най-голям потребител на говеждо на глава от населението в света.
Популярността на вегетарианските алтернативи би била немислима преди десетилетие и пазарът изпреварва прогнозирания растеж за месо. Промяната толкова изнерви индустрията за преработено месо в Южна Африка, че през юни тя лобира за (и получи) правителствена забрана за продукти на растителна основа, използващи думи като "наденица" или "бургер" върху опаковката.
Министерството на земеделието каза, че този ход е насочен към предотвратяване на объркването на потребителите.
В предприятие на "Файншмекер" (Feinschmecker) персоналът изсипва прахообразен соев и грахов протеин във вани и го рехидратира, за да направи растителен "деликатес" - наречен така в очакване на забрана за етикетирането му като "шунка".
"Това се дължи на флекситаризма, на хората, които искат да положат усилия, за да ядат по-малко месо", коментира Алистър Хейуърд, управляващ директор на "Файншмекер", пред Ройтерс.
Водещият производител на храни "Тайгър брандс" (Tiger Brands) купи дял в стартиращата компания "Хърбивоар" (Herbivoire) за заместители на месо през март, докато супермаркети като "Улуъртс" (Woolworths) представиха свои собствени асортименти.
Ясно е, че етичният избор на храна е лукс на сравнително заможните - една четвърт от южноафриканците се борят да сложат каквато и да е храна на масата.
Натрупват се доказателства, че ограничаването на консумацията на месо и млечни продукти, които според последните оценки възлизат на около една пета от всички емисии, е от ключово значение за постигане на целите на ООН за климата.
Според сп. "Сайънс", цитиращо научни изводи, прекратяването на животновъдството може да стабилизира нивата на парникови газове за 30 години и да компенсира 68 процента от емисиите на CO2 през този век. Друг документ през 2018 г. показа, че преминаването на света към изцяло растителна диета може да намали емисиите, свързани с храната, които са около 30 процента от общите, почти наполовина.
И все пак отказът от чийзбургери не е нещо, което правителствата, много от които раздават милиарди долари на животновъдите, вероятно ще предложат на преговорите за климата в Египет този месец. или казано с други думи намаляването на консумацията на месо зависи само от потребителите.