Войната в Украйна навлезе в деветия си месец и тъй като изход от нея не се вижда, западните страни ускориха усилията си да лишат Русия от най-големия й източник на приходи: петрола.

Най-големите икономики в света, Групата на седемте (Г-7), решиха да поставят таван на цената на руския петрол, продаван по света. Такова ограничение би попречило на продажбите на суровината, ако надвишава все още неопределения лимит.

От своя страна Европейският съюз прие тази тактика и е готов да приложи този предел. Наред с това сложи краен срок - 5 декември 2022 г., страните членки да забранят целия внос на руски петрол, пренасян по море. Два месеца по-късно, на 5 февруари, ще се задейства забраната за транспорт на всички нефтопродукти.

Повечето енергийни санкции са насочени към обемите на износа, докато планът на Г-7 би намалил цените.

Наблюдатели веднага започнаха да посочват тесни места на едно такова решение - пред какви пречки ще се изправи, какви последствия ще има върху пазара в глобален и локален план. Факт е, че вече втори месец не може да се намери "шапка" за толкова голяма "глава".

Замисленият пък от ЕС таван за цените на природния газ засега остава несъгласуван, затова ще го оставим настрана.

Според централната банка на Русия износът на суров петрол възлиза на 113 милиарда евро през 2021 г., в допълнение към 70 милиарда евро, спечелени от търговия с нефтопродукти, като бензин и дизел, отбеляза наскоро Евронюз (Euronews). Стойностите за тази година са в подобна траектория: през първите шест месеца на войната Русия е направила 158 милиарда евро от търговия с изкопаеми горива, две трети от които (102 милиарда евро) идват от петролната индустрия, пресметна изследователският център CREA (Centre for Research on Energy and Clean Air), който следи и износа на Русия. Европейският съюз до неотдавна беше най-големият купувач.

По-долу в текста ще представим последните решения, свързани с намеренията за ограничаване на покупките на руски петрол, евентуалните техни последици, въпросителните и съмненията, които пораждат. Изложението се базира на официални съобщения, медийни и експертни наблюдения и анализи.

Решението за тавана на цените - на Г-7 и на САЩ

На 2 септември 2022 г. министрите на финансите на Г-7 потвърдиха намерението си да въведат таван на цените на суровия петрол и нефтопродуктите с руски произход. По този начин страните от Г-7, заедно със свои съюзници и партньори, планират да забранят предоставянето на услуги, които позволяват морски транспорт на суров петрол и нефтопродукти, освен ако не са закупени на или под ценово ниво, определено от коалицията от страни, присъединили се към прилагане на тавана на цената. Този текст бе публикуван на страницата на министерството на финансите на САЩ.

В съобщението се изразява очакване Службата за контрол на чуждестранните активи на Министерството на финансите на САЩ (Office of Foreign Assets Control - OFAC) да публикува предварителни насоки за прилагането на тавана на цените през септември (такива още няма). Предварителните насоки ще предоставят информация за механизма за налагане на този таван, включително за това как той ще се отрази на гражданите (на САЩ) и какви мерки могат да се вземат.

"Работим върху тавана на цената от няколко месеца. Продължаваме да вървим напред с нашата коалиция в проектирането и финализирането на това и това щеше да се случи във всеки случай", отбеляза високопоставен служител на министерството, цитиран на 10 октомври от CNBC

ЕС, осмият пакет санкции и петролът

На 5 октомври ЕС одобри налагането на осмия си пакет санкции, който включва и прилагане на ограничителната ценова мярка за петрола на Г-7.

Ето какво се казва в съобщението на ЕС. "Днешният (5 октомври) пакет бележи началото на прилагането в рамките на ЕС на споразумението на Г-7 относно износа на руски петрол. Докато забраната на ЕС за внос на руски суров нефт по море остава изцяло в сила, пределната цена, след като бъде въведена, ще позволи на европейските оператори да извършват и подкрепят транспортирането на руски нефт до трети страни, при условие че неговата цена остане под предварително определен "таван". Това ще спомогне за допълнително намаляване на приходите на Русия, като същевременно се запази стабилността на световните енергийни пазари чрез непрекъснати доставки. Това ще допринесе и за справяне с инфлацията и за поддържане на стабилни разходи за енергия в момент, когато високите разходи, особено високите цени на горивата, са повод за сериозна загриженост за всички европейци. Мярката се координира тясно с партньорите от Г-7. Ще влезе в сила след 5 декември 2022 г. за суровите и от 5 февруари 2023 г. за рафинираните нефтопродукти след допълнително решение на Съвета."

Макар и взаимосвързани, двете решения - за ценовата "шапка" и за количествените ограничения, са съвсем различни. Забраната на ЕС е потребителски избор за вътрешния пазар, докато таванът на цените на G7 е нещо съвсем друго.

За ЕС решението беше сравнително просто, макар и трудно постигнато: 27-те страни, действащи като единен пазар, решиха да спрат да купуват доставен по море петрол от Русия. (Тръбопроводните потоци бяха освободени от санкцията по искане на държави без излаз на море. България също получи изключение до края на 2024 г.)

Наред с посочените ограничения ангажираните да ги прилагат държави ще забранят на своите банки, застрахователи и корабособственици да предоставят услуги на руски компании, които продават петрол на цена, която надвишава лимита, определен от Г-7.

Например: ако Русия продава своя суров петрол Urals на 75 долара за барел и горната граница на G7 е определена на 50 долара за барел, западните компании ще имат право да обслужват само руски танкери, които превозват петрол с цена от 50 долара или по-ниска. Всичко над това ниво би активирало забраната.

Но ето първата уловка, отбелязана от Euronews na 10 октомври: Москва вече продава своя суров петрол Urals на намалена цена в сравнение с бенчмарка Brent. Разликата Urals-Brent, която беше по-малко от $2 през януари, сега се движи около $23 за барел.

Китай и Индия се възползваха от отстъпката, като увеличиха покупките на руски суров петрол и подкопаха единния фронт на Запада. Скромен таван, поставен от G7, следователно би запазил статуквото почти непокътнато.

Ако Г-7 избере обаче да приложи висок, задушаващ, таван, Русия може напълно да спре да продава барелите си, което ще разтърси пазара и ще засегне директно развиващите се страни.

"Има начин да се адаптира горната граница на цените в зависимост от пазарните тенденции", каза високопоставен служител на ЕС, който пожела анонимност, цитиран от Euronews. "Таванът на G7 трябва да бъде определен на ниво, на което Русия все още е склонна да продава."

В същото време цените на петрола се променят всеки ден и по същество остават на милостта на ОПЕК+, мощната организация на страните износителки на петрол, която включва както Саудитска Арабия, Венецуела, така и Русия.

Съпротивата на ОПЕК

Въпросът за ценовия таван е на масата и по време на годишната среща на МВФ и Световната банка сега във Вашингтон въпреки решението на ОПЕК+ от миналата сряда да намали добивите с 2 млн. барела на ден, което администрацията на Байдън се е опитала да блокира на фона на нарастващите разходи за гориво, и което вече доведе до покачване на цените.

Но съкращаването на добивите няма никакво отношение към стратегията на Г-7 да лиши Русия от значителен източник на приходи чрез ограничаване на цената на петрола, каза служителят на Министерството на финансите пред репортери в понеделник.

"Предпочитаме да действаме превантивно, отколкото да съжаляваме по-късно." Така лаконично обясни решението на картела да свие добивите Абдулазиз бин Салман, енергиен министър на Саудитска Арабия, която оглавява ОПЕК.

Този ход доведе до незабавно покачване на цените на суровия петрол Brent и Urals и има за цел да ги задържи високи.

"Русия е огромен петролен геополитически играч и сега е с много съюзници в ОПЕК+. Така че ходът за ценови таван поставя Г-7 и ЕС в опозиция на ОПЕК+, където членува и Русия. Картелът ще възприеме мярката като прецедент", отбеляза Бен Макуилямс, анализатор в мозъчния тръст Bruegel.

"ОПЕК няма да хареса концепцията за тавани на цените на петрола. Това е път към контрол на купувачите на пазара", каза Макуилямс пред Euronews. "Може да реагират лошо и да бъдат тласнати към Русия."

В отговор Путин цитира Милтън Фридман

По време на форума "Руска енергийна седмица" в Москва руският президент Владимир Путин разкритикува идеята за въвеждане на таван на цените на петрола, потвърди, че страната му няма да доставя нефт (и други енергоносители) на страните, които подкрепят инициативата за пределни цени (евентуално и на газ) и няма да направи нищо в свой ущърб.

При това Путин цитира американския икономист Милтън Фридман, носител на Нобелова награда: "Ние, икономистите, не знаем много, но знаем как да създадем дефицит. Ако искате да създадете дефицит на домати, например, просто приемете закон, според който търговците на дребно не могат да продават домати на цена, по-висока от два цента за килограм. Веднага ще се появи дефицит на домати. Същото е и с петрола или газа", предаде думите му ТАСС.

"Да предположим, както вече казах, че ще бъде въведен прословутият таван на цената на петрола, но кой ще гарантира, че същият таван няма да бъде поставен и в други сектори на икономиката - в селското стопанство, в производството на полупроводници, торове, металургията. И не само по отношение на Русия, но и на всяка друга страна в света. Никой няма да даде такива гаранции", каза Путин в сряда по време на форума, цитиран от Интерфакс.

Според руския президент това означава, че "с авантюристичните си решения някои западни политици унищожават световната пазарна икономика, всъщност представляват заплаха за благосъстоянието на милиарди хора".

Естествено, Путин приветства решението на ОПЕК+ да се намали добивът на петрол. Сякаш картелът действа като истински пазарен играч...

Може ли петролната търговия на Русия да оцелее без западните компании

Петролните танкери се нуждаят от застраховка, за да покрият разходите, необходими при закъснения, инциденти, повреди, кражба, дори война, изобщо форсмажор.

Г-7 вярва, че доминиращата позиция, на която се радват застрахователните фирми в ЕС и Обединеното кралство, ще направи почти невъзможно руските товари да намерят покритие някъде другаде.

Обединеното кралство и ЕС осигуряват застрахователна защита на 85% - 90% от износа на руски петрол. Като се добавят и Съединените щати - отказът за застраховка на всеки кораб, който транспортира руски петрол над ценовия таван, би бил пълен. Правителството на САЩ изчислява, че презокеанските транспортни кораби пренасят приблизително 70% от износа на руски суров петрол от 5,6 милиона барела на ден, а останалото количество се пренася по тръбопроводи към Европа и Китай, пише в свой анализ realeconomy.

Застрахователните компании обаче се оплакват, че не биха могли да следят постоянно дали този или онзи търговец пренася петрол на цена, обвързана с лимита - не било тяхна работа.

Като част от постепенно наложеното петролно ембарго ЕС наложи пълна забрана за предоставяне на този вид услуга. Ограничението обаче ще бъде смекчено, ако Г-7 успее да въведе таван на цените. След това на европейските застрахователи ще бъде разрешено да обслужват руски танкери, пренасящи стока на цена, равна или под пределната.

Също толкова сериозна е и забраната изобщо за транспортни услуги. Гърция има най-голямата в света флотилия от петролни танкери, много от които пренасят руски петрол по света.

Euronews откроява и друга пречка: според морското право корабите могат да плават под флага на която и да е държава, независимо от собственика им.

Практиката, известна като "флаг на удобство" (flag of convenience), позволява на собствениците да избягват високите данъци и строгите регулации. Смяната на флага е широко разпространена: около 40% от световния флот е регистриран в Панама, Либерия и Маршаловите острови, въпреки че самите тези страни почти не притежават кораби.

В последната си поредица от санкции ЕС се опита да затвори тази вратичка, като разшири забраната си за предоставяне на услуги до всеки кораб, който плава под флаг извън ЕС и превозва руски петрол на цена над пределната. Но нито Панама, нито Либерия, нито Маршаловите острови са част от Г-7 и следователно не са задължени да следват очертаната линия.

Докато западните страни се опитват да използват своите застрахователни фирми и огромен морски флот като лост за възпиране на Кремъл, руските товари могат да намерят алтернативни доставчици, като заобиколят ограниченията. Това прави успехът на Г-7 зависим от участието на трети страни, включително най-големите клиенти на Русия - Индия и Китай.

Явно планът би имал по-голям успех, ако Вашингтон успее да създаде широка коалиция, която включва страни като Панама и Либерия, и да осигури изрично или мълчаливо участие от някои големи купувачи на руски петрол, начело с Индия, смятат анализатори от Eurasia Group.

Министерството на финансите на САЩ изчисли, че ограничаването на цената на руския петрол на международно ниво би довело до 160 милиарда долара (165 милиарда евро) годишно спестени в полза на 50-те най-големи нововъзникващи икономики, нещо, което може да примами други страни да подкрепят инициативата на Г-7 .

Но ако ограничението предизвика непредвидени последици, като тежки пречки за морския транспорт, внезапни ценови шокове или масови дефицити, Г-7 може да си създаде повече врагове, отколкото съюзници. Пекин заяви, че петролът е "жизнено важна" глобална стока, която не трябва да бъде излагана на риск.

"Много е оптимистично да вярваме, че това (таванът на цените) може да работи", каза Бен Макуилямс. "Всъщност не вярвам, че дори архитектите (на този план) смятат, че ще работи перфектно. Те просто предпочитат система, в която Русия все още може да направи някаква печалба над тавана, вместо сценарий, при който Русия е напълно изгонена от пазара", цитира думите му Euronews.

В заключение представяме изводите на Бен Кейхил, старши сътрудник в Програмата за енергийна сигурност и изменение на климата в Центъра за стратегически и международни изследвания във Вашингтон (Center for Strategic and International Studies -CSIS).

Вместо да определя нова, световно призната цена за руския петрол, ограничението вероятно ще създаде многостепенна ценова система. Това ще намали, но няма да преустанови приходите от петрол на Русия.

Но изглежда самонадеяно да се предполага, че Русия ще приеме много по-ниски цени. Президентът Владимир Путин може да се обзаложи, че евентуално спиране на търговията с руски петрол ще паникьоса пазара, създавайки ценови шок, който ще отслаби решимостта на Запада.

Кейхил се пита ще се включат ли азиатските купувачи? В момента Индия и Китай се радват на значителни отстъпки за руския суров петрол и могат да купуват колкото искат. Тази търговия все още е законна, ако не работят директно със санкционирани руски компании или физически лица. На теория таванът на цените ще им позволи да купуват суров петрол и продукти на още по-ниски цени. От друга страна Индия и Китай ще са скептично настроение относно възприемането на някаква тромава система за наблюдение и правоприлагане.

Какво ще се случи, ако на пазара има множество цени? Помислете как се е развил руският износ от февруари насам. След като западните компании спряха да купуват, Русия беше принудена да намали петрола си, но намери много желаещи клиенти. Близкоизточните рафинерии, например, купуват руски суров петрол, рафинират го и изнасят нефтопродукти. Тъй като търсенето на по-евтин руски петрол ще надхвърли предлагането, таванът на цената може да създаде множество цени: световната цена на суровия петрол, ограничената цена за руския петрол и цена в сянка, която ще се установи някъде между двете. Спредът ще създаде огромни перспективи за арбитражи за търговците.

Предизвикателство ще бъдат мониторингът и прилагането на ограничението. Пазарните играчи успяват да избегнат санкциите върху иранския и венецуелския петрол чрез прехвърляне от кораб на кораб, незаконна търговия с танкери и смесване на суров петрол. Рафинериите и другите купувачи вероятно ще намерят начини да избегнат изискванията за търговия с руски петрол. Те могат да търсят акредитиви от множество банки или да използват няколко дъщерни дружества, за да документират сделки на одобрената цена, като в действителност плащат повече.

Пазарът на петрол е пълен с умни, алчни хора със силни стимули да огъват или нарушават правилата. Ако бъде поставен таван на цените, икономическата теория ще се сблъска с обърканата реалност на пазара. Все пак това е по-добър вариант от ембаргото на ЕС и забраната за застраховане. Ако таванът на цените легализира търговията с петрол с Русия, но не успее да осигури пълно сътрудничество от страна на Индия, Китай и други страни, таванът на цените ще отбележи частична победа. Така ще бъде избегнат най-лошият сценарий на недостиг на пазара и огромен скок на цените, но вероятно няма драстично да намали приходите на Русия от петрол.