Катастрофата на Етиопските авиолинии (Ethiopian Airlines) не променя фундаментално баланса на силите между американската компания и големия европейски конкурент Еърбъс (Airbus), но би могла да засили мощта на Китай.

От полза ли е тази криза за Еърбъс?

Със 737 МАКС, от който са пуснати в експлоатация 371 машини, Боинг искаше именно да навакса изоставането си от Еърбъс в сегмента на самолетите за средни разстояния. Американският самолетостроител предвиждаше да достави над 500 допълнителни бройки от своя бестселър до края на годината, с текущо темпо на производство от 52 самолета месечно.

В краткосрочен план и от търговска гледна точка Еърбъс би могъл впрочем да се възползва от кризата в полза на своя хит Ей 320 (А320), благодарение на който властва в сегмента на полетите на средни разстояния с 60-процентен дял от пазара.

Но с поръчките за над 6500 самолета, което е равносилно на около десет години производство, Еърбъс няма средствата да отговори на твърде силен поток от заявки. Eвропейският самолетостроител е увеличил темпа на производство на самолета си А320нео (A320neo), чиято промишлена верига за доставки вече е доста натоварена.

В по-дългосрочен план последствията биха могли евентуално да се почувстват. Боинг проектира нов апарат, предназначен за "средата на пазара" на въздушния транспорт. Той вече е кръстен 797 от авиационните ентусиасти и решението за него, което постоянно се отлагаше, трябва да бъде взето през 2020 година. От всяко закъснение в изпълнението на тази програма ще се възползва европейският конкурент, за който се твърди, че контролира този сегмент със своя А321нео Лонг рейндж (А321neo Long Range).

Отвъд търговското и промишлено влияние, битката между двата гиганта се провежда и на имиджовото поле и Боинг със сигурност току-що е загубил един кръг от състезанието.

"Когато репутацията ви зависи от сигурността, няма значение какво е доказано или в кого е грешката", пише Джъдсън Ролинс, анализатор в Лиъм нюс (Leeham News), едно от големите американски списания за авиация.

В тази криза Боинг и по-общо САЩ дълго време защитаваха 737 МАКС, докато останалият свят го забраняваше или спираше.

Каква роля играе Китай в тази криза?

Китай играе централна роля в тази криза. Пекин първи реши да забрани самолетите 737 МАКС, като бързо бе последван и от останалия свят. САЩ въведоха забраната последни. Това стана в момент, когато Боинг 737 МАКС играе ролята на разменна монета в търговската война между Пекин и Вашингтон.

По този начин Китай измести центъра на тежестта на въздушния транспорт в света. До този момент водеща роля играеше Федералната авиационна администрация на САЩ благодарение на тежестта на американския пазар.

Европа и Агенцията й за авиационна безопасност (ЕААБ) нямат същата тежест.

"Китай има силата да зададе тона", заяви Филип Плувие, авиационен експерт и асоцииран директор на консултантската фирма Бостън кънсалтинг груп (Boston Consulting Group). "Той ще обхване 30 процента от световния пазар до 2025 година и вероятно 80 процента от растежа. Това е неизбежна реалност за Еърбъс и Боинг.

Китай всъщност има големи амбиции със своя Си 919 (С919), за да се конкурира със самолетите за средни разстояния на Боинг и Еърбъс.

Пекин със сигурност ще има думата, след като Федералната авиационна администрация разреши възобновяването на полетите на 737 МАКС и може би ще поиска самият той да сертифицира самолета преди да го пусне да извършва редовни полети. Това е кошмарен сценарий за Боинг.

Информацията е на БТА