Руските метали са така дълбоко вкоренени в глобалните пазари, че ще се санкционират трудно. Това посочва в свой обзор Ben Aris от intellinews.

Тъй като търговията между Русия и Запада попада в обхвата на нарастващия списък от санкции и компаниите прекъсват връзките си, Русия търси нови пазари за своите метали.

Китай наблюдава ребалансирането на руския износ на метали и ще бъде първото пристанище за тях. Страната вече осъществява значителна търговия с редица метали с Русия, включително внос на алуминий, никел, мед и металургични въглища.

При много от металите Русия е един от доминиращите доставчици, или има значителен пазарен дял. Тя доставя една десета от световния алуминий и мед, и една пета от никела за батериите. Доминирането й в благородни метали като паладий, който е от ключово значение за автомобилната и електронната индустрия, е още по-голямо. Американският и европейският авиационен сектор ще останат без достъп до руски титан, за който се бореха.

Цените на широката гама от суровини вече скочиха и се очаква да се повишат още повече на фона на проблемите в доставките в резултат на руските контрасанкции срещу Запада.

Aлуминий

Русия е четвъртият по големина износител на алуминий в света и вече е смятан от САЩ за твърде голям, за да бъде отстранен от пазарите на метали. Руската компания "Русал" достави 3,9 милиона тона алуминий през 2021 г., като продажбите за ЕС и САЩ представляват 49% от общите му продажби, според данните на компанията, пише авторът. През 2018 г., когато бяха наложени санкции на олигарха Олег Дерипаска и неговия доставчик на алуминий "Русал", цените скочиха с 40% за една нощ. В настоящия кръг от санкции "Русал" на Дерипаска беше изключен от режима поради значението му за световния пазар на метали, напомня Ben Aris.

Стомана

Авторът, базирайки се на данните от търговията посочва, че Русия е изнесла 15,9 милиона тона продукти от стомана и 16,8 милиона тона готова стомана през 2021 г.. Първите пет пазара на руските продукти от стомана са Мексико, Белгия, Тайван, Турция и Казахстан. Те представляват около 70% от общия износ.

Алексей Мордашов от "Северстал" беше ударен от настоящия пакет от санкции и трябва да намери нови пазари. Друг магнат като Алишер Усманов също е включен в списъка на САЩ, но неговата група от металургични компании Metalloinvest, една от най-големите в Русия, до голяма степен е освободена поради причини, подобни на тези като на Дерипаска. Metalloinvest е основен производител на желязна руда и най-големият в света производител на горещо брикетирано желязо. 

Никел

Гигантската мина "Норилск никел" в Далечния север на Русия също не е включена в настоящия режим на санкции, нито нейният собственик, олигархът Владимир Потанин.

Русия доставя около 10% от световния никел, а руският "Норникел" е най-големият в света доставчик на никел за батерии с 15%-20% от глобалните доставки, според анализатора на JPMorgan Доминик О'Кейн, цитиран от Ройтерс. NorNickel също е водещ производител на PGMs (метали от платинената група). Всички тези метали са от решаващо значение за производството на електрически автомобили. САЩ внасят 35% от своя паладий, критичен елемент за катализаторите в превозните средства, задвижвани с газ, от Русия, а това е повече от всяка друга страна.

Заплахата за руския износ на никел предизвика най-голямата криза на Лондонската метална борса (LME) от десетилетия тази седмица, след като най-голямата метална борса в света беше принудена да спре търговията, след като цените на никела надхвърлиха 100 000 долара за тон на 7 март.

Титан

Въпреки че Русия има големи дялове в глобалните доставки на много от металите, никой от тях не е толкова важен, колкото тези, участващи в производството на титан и титанови сплави.

Русия е третият по големина производител с дял от около 13 до 13,5% след Китай и Япония, а Украйна има дял от 2 до 2,6%. Русия и Украйна заедно представляват 16% от световното производство.

Титановите сплави представляват приблизително 15% от теглото на корпуса на самолета Boeing 787. В Airbus A350XWB той е около 14% и се използва в колесници, пилони, приспособления, ограждащи врати, рамки и други части. На всеки Boeing 787-9 има над 19 тона титан. Руското производство на титан е толкова важно, че Boeing направи големи инвестиции в Русия, произвеждайки много от неговите части за самолети с руски съоръжения в партньорство с VSMPO - най-големият производител на титан в света и е собственост на държавната структура "Ростех".

Металургични въглища

Русия е третият по големина износител на въглища (термични и коксуващи се) в света и ЕС разчита на Русия за около 40% от своя внос на въглища. Руските въглища представляват приблизително 30% от европейския внос на металургични въглища и над 60% от европейския внос на термични въглища.

Основният проблем при замяната на руския износ на въглища в Европа е нейната зависимост от особеното им качество. Понастоящем електроенергията от въглища представлява около 14% от производствения микс в Европа.

Вносът на въглища в Китай от Русия през 2021 г. се е увеличил с 60% спрямо година по-рано до 10,74 милиона тона, поради липсата на огромни обеми от традиционните доставчици Австралия и Монголия, показват данни на China Coal Transportation and Distribution.

3e-news.net