Електрификацията при леките автомобили в последните години започна да върви с все по-бързи темпове. Макар и с не особено впечатляващи темпове, продажбите на електромобили и хибриди нарастват с всяка изминала година, откъсвайки все по-големи дялове от пазара на автомобилите с двигатели с вътрешно горене.

Заедно делът на електромобилите, плъгин и меките хибриди през м.г. достигна 37.6%. А този на дизеловите е едва 19.6 на сто (колкото впрочем е и само този на леките хибриди). Бензиновите леки коли все още запазват лидерството с 40% от пазара, но при тези тенденции нищо чудно през тази година и те да отстъпят пред електрифицираните.

Не така обаче стоят нещата на пазара на лекотоварните автомобили на европейския пазар. Вярно е, че техните продажби също нарастват бързо, но засега нито темповете, нито пазарните им дялове могат да се сравняват с тези при леките коли. И като цяло сравнението между тези два типа превозни средства дава доста различна картина. Вярно е, че и в лекотоварния сегмент дизеловите модели отстъпват част от пазара на електрифицираните. Но първите все още са абсолютния хегемон с 90.2% дял в продажбите за 2021 г.

Трябва обаче да се обърне внимание на факта, че все пак търсенето на дизелови бусове, микробуси и т.нар. баничарки намалява в сравнение предходната 2020 г., когато на тях са се дължали 92.4 на сто от продажбите, показват данните на Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА).

Ако през 2020 г. в Европа са били закупени 28 715 изцяло електрически лекотоварни автомобили, то през 2021 г. те вече са 46 853, което пък представлява над 63% ръст. При хибридните пък той е над два пъти. Продадените през кризисната 2020 г. такива лекотоварни модели са били 12 652, а година по-късно броят им вече е 25 496 - ръст от 101.5%.

При бензиновите варианти увеличението в процентно изражение е по-голямо - 20.5 на сто. Заради значително по-малкия си пазарен дял обаче бройките не са особено сериозни - 48 775 през 2020 г. и 58 757 през 2021 г.

През миналата година продажбите на електрически лекотоварни автомобили вече започват да приближават тези на бензиновите версии. Ако се съберат заедно електрическите и хибридните, те вече изпреварват бензиновите, тъй като общите продажби на двата типа екологични превозни средства в лекотоварната гама възлизат на 72 349.

Традиционно най-големите пазари на автомобили в Европа очаквано се представят и най-добре по отношение на увеличението на продажбите на екологични лекотоварни транспортни средства през миналата година, показват още данните на АСЕА. Ако се погледнат изцяло електрическите, там първите две места се заемат от Франция и Германия с доста близки бройки от съответно 12 879 и 12 794. По отношение на отчетените увеличения в продажбите на този тип лекотоварни автомобили те са съответно 39.8 и 44.9%.

При хибридните варианти пък лидерът по ръст е Полша. Там през м.г. продажбите са нараснали с цели 1 850%, но причината е подобна на тази при електрическите в Гърция - 6 продадени хибридни лекотоварни автомобила през 2020 г. и 117 през 2021 г.

В АСЕА не разполагат с данни за продажбите на различните типове лекотоварни автомобили в 3 европейски държави - България, Литва и Малта, поради което не може да се види как се развива този сегмент у нас. В същото време и трите страни са сред малките пазари на автомобили на Стария континент, поради което не могат да окажат кой знае какво влияние на общите резултати.

3e-news.net