Пореден удар по руския износ
Г-7 и ЕС наложиха таван и на цената на дизеловото гориво, керосина и бензина с произход Русия
Министърката на финансите на САЩ Джанет Йелън заяви снощи, че страните от Групата на седемте (Г-7) и Австралия ще наложат ценови таван на руските рафинирани петролни продукти като дизеловото гориво и керосина, предаде Асошиейтед прес, цитирана от БТА.
Още по темата
Ограничението идва след подобни ценови ограничения, наложени върху износа на руски петрол, като намерението е да се намалят финансовите ресурси, с които руският президент Владимир Путин разполага, за да води продължаващата почти година война в Украйна.
"Днешното споразумение надгражда ценовия лимит за износа на руски суров петрол, който определихме през декември, и спомага за постигането на целите ни за ограничаване на основния източник на приходи за Русия за финансиране на незаконната ѝ война, като същевременно насърчава стабилните световни енергийни пазари", се казва в изявление на Йелън.
Изявлението дойде веднага, след като правителствата на ЕС постигнаха предварително съгласие да определят ценови таван върху продажбите на руски дизел от 100 долара за барел, който да съвпадне и с ембарго от страна на ЕС върху това гориво (то влиза в сила от 5 февруари т.г.). Дипломатите, представляващи 27-те правителства на ЕС, определиха горната граница за руското дизелово гориво, керосин и бензин преди влизането в сила на забраната в неделя. Целта е да се намалят приходите на Русия, като същевременно се запазят доставките на дизелово гориво за страните, които не участват в санкциите, за да се избегне глобален недостиг, който би довел до повишаване на цените и инфлацията.
Подробности за ограничението бяха предоставени в изявление на Г-7 и от дипломати от три различни страни от ЕС, съгласили се да говорят при условие за анонимност. Споразумението включва ценови таван от 100 долара на барел за по-скъпи продукти като дизелово гориво. Длъжностните лица са се споразумели за ограничение от 45 долара на барел за руските петролни продукти, които се продават на по-ниска цена от цената на суровия петрол.
В началото на декември беше постигнато първоначално споразумение за ограничаване на цената на руския петрол до 60 долара за барел. Русия заяви, че няма да продава на страните, които спазват тавана, но тъй като нейният петрол се продава за по-малко от 60 долара за барел, той продължава да постъпва на световния пазар.
Какво може да постигне таванът на цената на дизела?
Целта е бъде повторен ефектът от тавана на цената на суровия петрол, който практически забрани на западни компании да превозват руски суров петрол, чиято цена е над 60 долара за барел.
Русия обяви, че няма да продава петрол на страни, които спазват този таван, но намалялото търсене заради забавянето на световната икономика означава, че купувачи от Китай, Индия и други страни могат да получават руски петрол със сериозна отстъпка, което намалява приходите на Кремъл.
Целта в крайна сметка е руският дизелът да продължи да има достъп до световните пазари (за да не настъпи пазарна криза), но приходите на Кремъл да спаднат.
Ако таванът проработи както е замислен, дизеловите потоци ще се променят, като Европа ще намери нови доставчици, а Русия - нови клиенти, без това да доведе до недостиг.
Подкрепени от скъпия петрол, цените на дизела се покачиха миналата седмица до 1000 долара на тон от 800 долара на тон в началото на декември. Цената на барел дизел по правило е с около 40 долара повече от тази на барел суров петрол. Една от причините за поскъпването на дизела бяха зимните бури в САЩ в края на декември, които удариха рафинериите.
Енергийните пазари гледат към Китай и се чудят кога втората по големина световна икономика ще се възстанови от пандемичните ограничения. При ниското домашно потребление китайските власти разрешават на местните рафинерии да увеличат производството и износа. Но ако търсенето в Китай се увеличи, китайският дизел може са изчезне от световния пазар, което да предизвика недостиг и да вдигне цените.