Нашите балкански туристи
Гръцкият туризъм трябва да преодолее комплекса за превъзходство и да инвестира в балканския капитал
Данните за гръцкия туризъм през 2021 г. най-вероятно ще надскочат очакванията, очертани от пандемията от коронавирус. Би било твърде рано, разбира се, да се правят някакви окончателни изводи за сезона, но все пак страната изглежда се изправя на краката си въпреки сериозните загуби в сравнение с периода преди КОВИД.
При това положение трябва да се признае, че посетителите, идващи в Гърция през северните граници, изиграха ключова роля за оцеляването на жизненоважната туристическа индустрия. Потокът на балканските туристи подкрепи курортите в страната - както по-луксозните, така и по-скромните. Отминаха дните, когато описанието "балкански турист" звучеше като саркастична шега.
Обществата и икономиките в северните съседки на Гърция сега позволяват на гражданите им да пътуват и да харчат пари. А някои харчат наистина много.
Румънските, сръбските, българските, македонските, чешките, полските и албанските туристи предпочитат Миконос, Санторини, Парос, Крит, Халкидики и йонийските острови за своите ваканции. По-малко заможните се насочват към плажовете в континенталната част на страната, осигурявайки силно необходимия тласък на местните икономики.
Балканските туристи може да бъдат забелязани в страната тези дни. През летните месеци гръцките летища приемат чартърни полети от балканските столици, а голям брой туристи пристигат с коли. Много от тях сега могат да си позволят първокласни хотели.
Преди да настъпи пандемията Гърция можеше да си позволи да разисква какъв вид туризъм предпочита. Естествено, тя имаше слабост към по-заможните европейски, американски и може би китайски посетители. Трайният растеж на стандарта на живот у северните съседи на Гърция и милионите потенциални клиенти не оставят пространство за арогантност или пристрастия. Промените трябва да бъдат взети предвид във всички планове за развиване на качествен туризъм.
Много от нашите конкуренти, най-вече Турция, са си взели бележка от промените в балкански туристически пазар. Националната туристическа организация се опитва да рекламира Гърция чрез местата с уникална природна красота и любовта на хората към страната. Но това не е достатъчно.
Гръцкият туризъм трябва да преодолее комплекса за превъзходство и да инвестира в балканския капитал. Парите нямат цвят или националност.
Превод: БТА