Китайският министър на търговията Ван Вентао започна пътуването си до Европа, срещайки се с водещи китайски автомобилостроители Би Уай Ди (BYD) и Си Ей Ти Ел (CATL), тъй като се подготвя да обсъди текущото разследване на блока дали китайският отрасъл на електрическите автомобили се е възползвал от нелоялни субсидии, предаде Ройтерс, цитирана от БТА.

Ван Вентао проведе в неделя кръгла маса в Париж с представители на повече от 10 компании, сред които "Джийли" (Geely), според комюнике , публикувано в понеделник от търговското министерство. По време на срещата той потвърди позицията на Пекин, че китайските фирми за електрически превозни средства не разчитат на субсидии, за да получат конкурентно предимство и във връзка с това заяви, че обвиненията на САЩ и Европа за "свръхкапацитет" са безпочвени.

"Китайските компании за електрически превозни средства разчитат на постоянни технологични иновации, перфектно производство и верига за доставки и цялостна пазарна конкуренция за бързо развитие, като не разчита на субсидии, за да спечели конкурентно предимство", заяви Ван.

Междувременно в Пекин финансовата министърка на САЩ Джанет Йелън изтъкна, че администрацията на преьзидента Джо Байдън ще подтикне Китай да промени политиката си на свръхкапацитет, която заплащва работни места в САЩ. 

"Китай вече е твърде голям, за да може останалият свят да поеме този огромен капацитет. Действията, предприети от КНР днес, могат да променят световните цени", каза в понеделник Йелън на пресконференция в американското посолство в Пекин. "И когато световният пазар е наводнен от изкуствено създадени евтини китайски продукти, жизнеспособността на американски и други чуждестранни фирми е поставена под въпрос."

Йелън даде за пример производството на електрически превозни средства и техните батерии, както и оборудването за слънчева енергия - сектори, които администрацията на САЩ се опитва да насърчи на вътрешния пазар - като области, в които субсидиите от китайското правителство са довели до бързо разширяване на производството.

Пекин отхвърли аргументът на Йелън за производствен свръхкапацитет, определяйки го като претекст за водене на протекционистка политика от страна на Съединените щати.

Но все пак прие да започне разговори за това, което Китай и САЩ определиха като "балансиран растеж".