Четири танкера, натоварени с втечнен природен газ (ВПГ - LNG) от Катар, са продължили своето плаване, след като в продължение на няколко дни са били пуснали котва на фона на атаките на ислямисткото движение на хусите в Йемен срещу търговски кораби в Червено море. Това сочат данните на системата за проследяване на маршрута на кораби в реално време, предоставени от консултантската компания Ел Ес И Джи (LSEG), предаде Ройтерс, цитирана от БТА.

Катар е най-големият износител на втечнен природен газ.

Танкерът "Ал Рекаят" е поел по своя маршрут през Червено море към Катар, след като преди това от 13 януари насам не се е движел, по данни на Ел Ес И Джи.

Плавателните съдове "Ал Гария", "Ал Хууайла" и "Ал Нуаман", натоварени с втечнен природен газ в Катар, също са продължили своето плаване. Те обаче са променили своя курс и са се насочили в южна посока, въпреки че все още системите им за сигнализация сочат, че плават към Суецкия канал, показват данните на консултантската компания.

Танкерите, натоварени с втечнен природен газ от Катар, които преминават през Суецкия канал, обикновено са се насочили към някое европейски пристанище, посочва Ройтерс. По-рано агенцията съобщи, позовавайки се на източник, запознат със ситуацията, че държавната компания "Катар енерджи" (QatarEnergy) временно спира преминаването на корабите си през Червено море от съображения за сигурност, но не прекратява производството на втечнен природен газ.

Заради атаките на хусите редица компании за морски товарен транспорт, сред които гигантите "Мерск" (Maersk), Ем Ес Си (MSC) и "Хапаг Лойд" (Hapag-Lloyd), пренасочват корабите си, пътуващи от Азия, към пристанища в Европа. Вместо през Аденския залив в Арабско море и през Червено море те плават по значително по-дългия маршрут покрай нос Добра надежда в южната част на Африка.

Това удължава плаването им с до 20 дни, посочва германският Институт за световна икономика в Кил (IfW Kiel).

Обемът на световната търговия се е понижил с 1,3 на сто от ноември до декември 2023 г., тъй като атаките на хусите в Червено море са довели до срив на превоза на товари през този ключов морски търговски маршрут, показват данните на германския институт, публикувани миналата седмица и цитирани от Ройтерс.

"Ситуацията в Червено море засега изглежда, че не оказва влияние върху цените на енергията и върху инфлацията. Трябва обаче да следим много внимателно нейното развитие, тъй като последиците може да се проявят през следващите седмици", предупреди вчера еврокомисарят по икономиката Паоло Джентилони.

Цената на природния газ на европейския пазар вчера падна под 30 евро за мегаватчас, за първи път от пет месеца. Една от причините, според анализатори, е повишеният внос на втечнен природен газ в Европа.