Италия се аргументира с необходимостта от енергийна сигурност заради намаляването на руските доставки, за да построи за няколко месеца терминал за втечнен природен газ - процес, който традиционно отнема години заради проблеми с местните власти и издаването на разрешителни, предаде Ройтерс.

Назначен от държавата комисар съобщи в петък, че в началото на следващата седмица ще даде одобрение за терминала с капацитет 5 милиарда кубични метра в пристанището на Пиомбино в централния регион Тоскана, което значи, че той ще може да заработи напролет.

Проект от подобен мащаб ще помогне на Италия да избегне безизходна ситуация с доставките на синьо гориво, с която иначе може да се сблъска идната зима, но същевременно я обвързва с газа за дълго време, забавяйки прехода на страната към възобновяеми енергии.

Като част от плана на правителството в оставка на Марио Драги да замени намаляващите доставки на руски газ след инвазията в Украйна, Рим нареди на оператора на газопреносната мрежа "Снам" (Snam) да похарчи около 400 милиона долара за създаването на ново плаващо съоръжение за съхранение и регазификация (FSRU) и то да заработи до края на март.

Новото дясно правителство на Джорджа Мелони не дава индикации за промяна по отношение на проекта в Пиомбино, подкрепен от промишленото лоби "Конфиндустрия" (Confindustria).

"Графикът ни е толкова запълнен, че всеки един допълнителен ден за одобрението на проекта означава един ден с по-малко газ в мрежата ни", заяви шефът на подразделението за втечнен природен газ в "Снам" Елио Руджери пред Ройтерс.

Плаващото съоръжение за съхранение и регазификация е специален кораб, който получава втечнен природен газ и го трансформира отново в природен газ. Тези плавателни съдове се превърнаха в стандарт на пазара за газови нужди до 10 милиарда кубични метра с оглед и на факта, че могат да сменят локацията си, заяви Руджери.

Главният изпълнителен директор на "Ени" (Eni) Клаудио Дескалци предупреди, че без нов терминал за втечнен природен газ Италия може да се сблъска с недостиг на газ от 5-6 милиона кубични метра или близо 8 на сто от годишното потребление през зимата на 2023-2024 година.

Новият терминал ще помогне да се се запълнят отново хранилищата на страната, които ще са почти празни в края на тази зима и да се гарантира енергийната сигурност на страната, добави Дескалци.

Мозъчният тръст "ЕККО" (ECCO) признава, че новият терминал е бързо решение, което ще помогне през идните една или две зими, но е "глупава" инвестиция и още повече обвързва Италия със "стар" източник на енергия.

"Това вероятно е най-скъпият избор, който увеличава дълговия товар за новите поколения", каза Микеле Говернатори от "ЕККО". "Вместо да се инвестира в инфраструктура, която скоро може да остарее, имайки предвид прехода на Европа към възобновяеми източници, правителството трябва да предложи инициативи за намаляване на потреблението на електроенергия и да развие допълнително "зелените" проекти", допълни Говернатори.

С много малкото местно производство на газ и забрана върху ядрената енергия, Италия е крайно зависима от вноса на енергия за нуждите си. Преди войната в Украйна руските доставки покриваха 38 на сто от цялото потребление.

Рим побърза да си осигури алтернативно снабдяване, но доставките по тръбопроводите на азерски и алжирски газ вече са на предела си, затова е необходим втечнен природен газ, за да се замести напълно руския внос.

Италия се съсредоточи върху десетилетните отношения с Африка и в резултат на усилията на държавната компания "Ени" се очаква допълнителен внос от над 8 милиарда кубични метра газ до идната зима, съобщиха два източника.

Доставките, основно от Алжир, Ангола, Република Конго, Египет и Мозамбик, както и от Катар и САЩ ще достигнат над 10 милиарда кубични метра през 2024-2025 година, твърдят източниците.

Тъй като новите обеми не могат да се поберат във вече съществуващите три терминала за втечнен природен газ, то Пиомбино, още едно плаващо съоръжение за съхранение и регазификация, което "Снам" проектира за 2024 година и планираното разширение на един от съществуващите терминали ще трябва да поемат новите потоци.

Пристанището на Пиомбино, което свързва континенталната част с остров Елба, популярна лятна дестинация, ще даде възможност за лесно транспортиране на газа към гъстонаселения и индустриализиран север на Италия.

Кметът на града Франческо Ферари, който е от партията на Мелони, поведе местните протести срещу проекта, подчертавайки рисковете за сигурността, околната среда и местните бизнеси, включително рибовъдството.

Правителството на Марио Драги обаче назначи специален пълномощник и му предостави широки правомощия, които ще позволят проектът да продължи, дори ако бъде оспорен в съда.

"Снам" обяви, че се нуждае от окончателното одобрение на специалния пълномощник Еудженио Джани, който е и губернатор на област Тоскана, до края на октомври, за да изпълни крайния срок за края на март.

Това би означавало само четири месеца от първоначалното искане, тоест "почти чудо" в страна, в която са необходими години, за да бъдат одобрени инфраструктурните проекти, заяви източник.

"Снам" се съгласи да държи плаващото съоръжение на док в Пиомбино за три години и да го премести след това на все още неизвестна офшорна локация.

Рим може да предостави намаление върху цената на газа до 50 на сто за бизнеса и домакинствата в Пиомбино, за да успокои местното недоволство и опасенията на хората и да си гарантира подкрепа за проекта, каза специалният пълномощник.