Държавното предприятие "КатарЕнерджи" (QatarEnergy) подписа сделка с енергийния концерн "Шел" (Shell) за разширяването на проекта за добив на газ "Норт фийлд ийст" (North Field East). Това съобщи Ройтерс, позовавайки се на изявления на двете компании.

Проектът "Норт фийлд ийст" е част от най-голямото газово находище в света, което Катар споделя с Иран. Споразумения за участие в проекта вече са подписали енергийните компании "ТоталЕнержи" (TotalEnergies), "ЕксънМобил" (ExxonMobil), "КонокоФилипс" (ConocoPhillips) и "Ени" (Eni).

"Шел" ще придобие дял от 6,25 на сто в проекта за разширяване на газовото находище, каза главният изпълнителен директор на катарската компания Саад Шерида Ал-Кааби. Така англо-нидерландският енергиен гигант ще се нареди до "ТоталЕнержи" и "ЕксънМобил" (също с по 6,25 на сто за всяка).

Катар си партнира с международни компании в първата и най-голяма фаза на разширяването на стойност близо 30 милиарда долара. Очаква се разширяването на "Норт фийлд ийст" да засили позицията на Катар, като най-големия износител на втечнен природен газ (ВПГ) в света.

Катарската инициатива включва и четири комплекса за втечняване на природен газ с комбиниран капацитет от 32 милиона тона годишно, за който инвеститорите наддават.

Като цяло планът включва шест такива комплекса, които се очаква до 2027 г. да увеличат капацитета за втечняване на Катар до 126 милиона тона годишно от сегашните 77 милиона тона. Изграждането на пети и шести комплекс е част от втора фаза на проекта.

Всички други купувачи, които влизат в разширяването на "Норт фийлд ийст", ще трябва да предложат цени "над пазарната цена", заяви Ал-Кааби.

Изпълнителният директор на "Шел" Бен ван Бюрден присъства на подписването на сделката в Доха и се срещна с емира на Катар шейх Тамим бин Хамад Ал Тани.

По време на пресконференция Бюрден съобщи, че "Шел" все още проучва руския указ за друго голямо газово находище, в което компанията има дял - "Сахалин-2". Указът предвижда прехвърляне на всички дялове от руския проект в нова компания, учредена от Кремъл. Ходът може да принуди, както "Шел", така и японските компании "Мицуи" (Mitsui) и "Мицубиши" (Mitsubishi) да напуснат "Сахалин-2".