ГЕРБ предлага два варианта за по-евтини горива
Делян Добрев гарантира, че цената на дребно може да падне с поне 1 лев на литър
ГЕРБ предложи два варианта за облекчаване на потребителите в условията на растящи цени на горивата. И двата са свързани с разликите в цената на сортовете Брент и Урал, която се увеличава рязко след началото на войната в Украйна на 24 февруари. Оттогава цената на уралския нефт, какъвто използва рафинерията "Лукойл Нефтохим", драматично пада до между 30 и 40%, каза Делян Добрев, бивш енергиен министър в правителствата на Бойко Борисов.
Цените
- Томислав Дончев: Защо "Лукойл" има достъп до по-евтин петрол, но горивата са толкова скъпи?
- Предупредиха за възможно масово присвояване на 25-те стотинки отстъпка за горивата
- Светослав Бенчев: Всеки таван на цените на горивата е икономически необоснован
- Как другите в ЕС подкрепят домакинствата заради поскъпването на горивата
Тоест, отбеляза Добрев, "от началото на войната ни мамят с един лев на литър - защото "Лукойл Нефтохим" преработва уралски нефт, за което Асен Василев лобира пред ЕК да получи дерогация". Само че цените на горивата в България не паднаха, а се качиха до 3,50 лева на литър, което дало повод на ГЕРБ да твърдят, че вече има и повече от един лев разлика в цената, каквато по техните сметки е реална.
В този контекст Добрев изложи и двата варианта на решение срещу "разваления механизъм на конкуренция". Няма конкуренция на евтиния уралски нефт - няма друга рафинерия наоколо, която да произвежда с този евтин нефт, за да конкурира "Лукойл Нефтохим", който ни продава толкова, колкото ако преработваше сорта Брент, коментира Добрев.
Вариант 1 на изход от ситуацията
Регистрираната в Швейцария компания на "Лукойл" - "Литаско" купува барелите руски нефт и ги преработва на ишлеме в "Лукойл Нефтохим".
"Литаско" продава преработените нефтопродукти на бензиностанциите на цена от 3,50 лева, докато "Лукойл Нефтохим" взима стотинките за преработката на ишлеме.
За изход от така действащата в момента схема ГЕРБ предлага да се намеси Българския енергиен холдинг да конкурира "Литаско", като също купува руски петрол и го преработва в "Лукойл Нефтохим". "Получава горивата, като крайната себестойност на горивата на БЕХ ще е 2,50 лв. И на тази цена БЕХ ще даде горивата на бензиностанциите."
Няма нарушение на конкуренцията - държавата ще продава на бензиностанциите по-евтино от "Литаско", при крайна цена 2,50 лева на литър. Така представи схематично първия си вариант Добрев.
Вторият вариант
Държавата налага акциз на купения от "Литаско" уралски петрол преди той да се преработи - 1 лв. на литър. С прибраната сума от косвения данък впоследствие е компенсират с по 1 лев на литър всички потребители на горива.
ГЕРБ смята че това ще нормализира пазарната среда. Цената ще се сведе до 2,50 след като се получава по 1 лев обратно макар на бензиностанциите да се купува по 3,50 лева на литър.
В България се консумират по 3,5 млрд. литра горива на година, което по един лев прави 3,5 млрд. лева на година, връщани на потребителите, заключи Делян Добрев.