Експерт: Новите коли на МВР и МТрС задържаха България на върха по продажби в ЕС
Расте интересът към бензиновите и хибридните модели, докато търсенето на дизелови коли намалява. Все още са малко продажбите на електромобили, но тенденцията е положителна
Статистиката отчита, че страната ни е начело в Европейския съюз по ръст в продажбите на нови автомобили от началото на годината. От началото на годината (седемте месеца до август) в България са регистрирани 26 945 нови автомобила или с 28,4% повече спрямо периода януари-юли на 2023 г. Така страната ни задържа първото място по ръст на пазара. Това сочат данните на Eвропейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA), цитирани от БТА. За първите 6 месеца ръстът беше 30,8% на годишна база.
"Ако погледнем тези 28% ръст за първите 7 месеца на годината, много сериозна част се дължи на покупки на държавната администрация. Само ако погледнем Министерствата на вътрешните работи (Пътна полиция) и на транспорта, както и Гранична полиция, ще видим, че там има около 1000 автомобила. Ако включим в тази група и няколкото големи ежегодни клиенти, като по-големите компании за автомобили под наем и таксиметровите компании, логично обяснява голяма част от този на пръв поглед изглеждащ впечатляващ ръст", коментира автомобилният експерт Калоян Желев в ефира на BGONAIR.
Той отбеляза, че в България се наблюдават промени в предпочитанията на потребителите. Расте интересът към бензиновите и хибридните автомобили, докато търсенето на дизелови коли намалява. Продаваемостта на електромобили остава ниска, въпреки че тенденцията в Европейския съюз е насочена към увеличаване на електрическите превозни средства. Българският пазар следва тази тенденция със закъснение, но динамиката е положителна.
Желев коментира, че няма конкретни причини за настоящия спад в продажбите на електромобили, но посочи, че общото отношение към електрическите превозни средства в България все още е в процес на развитие.
"Китай е автомобилната дестинация на деня, модата на деня, но това все още не е станало в България. Делът на китайските марки на българския автомобилен пазар е все още изключително нисък. Истината е, че динамиката е възходяща. Присъствието им тук расте и ще нараства", каза още автомобилният експерт.