Много мултинационални компании обявиха оттеглянето си или поне временно прекратяване на дейността си в Русия, но други групи не са в състояние да ги последват по юридически причини, обяснява френската телевизия Бе Еф Ем (BFMTV). Кой последен ще затвори вратата?

Някои, като Ейч енд Ем (H&M) и ИКЕА (IKEA), дълго се бавиха, докато най-сетне се поддадоха на центробежните сили. Има и такива, които са твърдо решени да се задържат на руска територия, като френските "ТоталЕнержи" (TotalEnergies), "Ошан" (Auchan) - известен като "Ашан" в Русия - и "Льороа Мерлен" (Leroy Merlin). А някои просто не могат да напуснат страната. Сред тях са "Бъргър кинг" (Burger King), част от ресторантите на "Макдоналдс" (McDonald's), хотелите "Акор" (Accor) и британската верига "Маркс енд Спенсър" (Marks & Spencer).

Причината е проста: тези компании не могат по закон да затворят своите хотели, магазини или ресторанти, защото са с франчайз. С други думи, те са отстъпили правата за тяхната марка, тяхната идентичност, а руските им дейности се ръководят от други групи.

"Маркс енд Спенсър" например се управлява от турската група ФиБА (FiBA) в Източна Европа. По подобен начин 132 ресторанта на "Макдоналдс" продължават да работят въпреки решението на централата.

"От външна гледна точка може да се запитате - ама защо просто не затворят магазините си? Но от чисто търговска и договорна гледна точка това много трудно може да стане без значителни правни последици", обяснява пред Би Би Си Греъм Пейн, адвокат в "Бърд енд Бърд" (Bird&Bird). Не само че са малко шансовете компаниите майки да успеят да накарат франчайзингите да затворят, но е твърде вероятно евентуално спиране на доставките да се реши пред съда с почти сигурна загуба за западната марка.

А дори американски или френски съд да разпореди затварянето, съобразно санкциите срещу Русия, каква е вероятността руски съд да се съобрази с това?

До този момент групите, притиснати от тези франчайзи, които принципно са твърде удобни, за да се пуснат корени на нов пазар, се задоволиха просто да замразят новите си проекти или инвестиции в страната. "Йъм!Брандс" (Yum! Brands), собственик на около 1000 ресторанта Кей Еф Си (KFC) и 50 пицарии "Пица хът" (Pizza Hut), преговаря в момента с основния си франчайзинг за временно затваряне на пицариите. В началото на месеца групата обяви, че преустановява инвестициите си в страната и се ангажира да пренасочва всичките си печалби от Русия за хуманитарни операции.

"Старбъкс" (Starbucks) изтъква, че неговите около 130 кафенета в Русия принадлежат на кувейтски конгломерат. Веригата обаче се ангажира да прехвърля постъпленията от дейността си в страната за хуманитарна помощ в Украйна.

Други групи засега остават, докато върнат служителите си обратно в родината им, отбелязва АФП.

Някои компании се колебаят, защото си мислят, че могат да изиграят посредническа роля между страните, тъй като произвеждат в страната основни продукти като съставки за фармацевтиката, изтъква Тим Форт, преподавател по етика в университета в Индиана. Според него обаче сега моментът изглежда подходящ всеки да избере своя лагер и това не изглежда трудно предвид нарушаването на човешките права и на законите в конфликтите, предизвикани от Русия.

Но известна компания като "Макдоналдс" може да има реално влияние в Русия, в момент когато официалните изказвания не отразяват реалните мащаби на конфликта, докато населението почти няма достъп до други източници на информация. "Руснаците могат да оцелеят без "БигМак" (Big Mac), но биха си задали въпроса защо "Макдоналдс" спира работа, да се запитат какво всъщност се случва", посочва експертът.

Председателят на асоциацията на френските работодатели МЕДЕФ (MEDEF) Жофроа Ру дьо Безьо защити все още работещите в Русия френски компании. В интервю за Бе Еф Ем той изтъкна отговорността им като работодатели да не затварят. "В Русия има 160 000 служители на френски компании. Тези хора с нищо не са виновни. Имат нужда да ядат, имат нужда да им се плаща. И нашата отговорност като работодатели е най-напред да плащаме заплати", обясни шефът на шефовете на предприятия.

Той разкритикува някои американски фирми с по 10 служители, като "Нетфликс" (Netflix) например, на които е лесно да кажат "затварям" и да се представят като положителните герои. За разлика от това, отговорността на френските работодатели е да помагат на своите служители и да помагат на руските потребители да се хранят, посочва Жофроа Ру дьо Безьо.

Друг е случаят с френската "ТоталЕнержи" (TotalEnergies), която засега продължава дейността си в Русия, въпреки че на 1 март обяви спирането на по-нататъшни инвестиции в проекти, съобщава френският седмичник "Мариан". Фирмата беше критикувана от неправителствени организации във Франция и от кандидата за президент на еколозите Яник Жадо, който я обвини във военни престъпления и че "подхранва постъпленията на Путин и финансира войната". Той настоя компанията да се оттегли от Русия - призив, който беше подет от кандидат-президентката на социалистите Ан Идалго. Петролният гигант обаче има подкрепата на Матиньон, който дори я поздрави с подранилото прилагане на европейските санкции срещу Кремъл.

Ако на пръв поглед Русия е съвсем малък дял от приходите на "ТоталЕнержи" (от 3 до 5 процента), то присъствието й в тази страна е от основно значение в стратегията й: там са съсредоточени 30 процента от производството на газ на френската компания. Аргумент, който вероятно е взет предвид от френското правителство, което не престава да се отнася ласкаво с енергийната група, пише БТА.