България атакува пакета "Мобилност I" в Съда на ЕС
Задължителното връщане на превозното средство в държавата по установяване ще доведе до неефикасно използване на транспортните съоръжения, твърдят от МС
Правителството ще сезира Съда на ЕС за отмяна на разпоредбата за задължителното връщане на превозното средство, предвидена в Пакета за Мобилност I, съобщиха от Министерския съвет.
Още по темата
- Бизнесът се кани да атакува в съда пакета "Мобилност"
- Българските превозвачи заобикалят пакет "Мобилност" - ще се регистрират в чужбина
- Екооценката на ЕК по пакет "Мобилност" става ясна през есента
- Превозвачи: Пакетът "Мобилност" сегментира пазара безпрецедентно
- Милиони тонове въглеродни емисии би струвал пакетът "Мобилност"
Според Пакета шофьорите на товарни автомобили ще трябва задължително да се връщат у дома на всеки три или четири седмици. На всеки осем седмици камионите задължително трябва да се връщат в страната, където е данъчно задължен техният собственик.
България е отбелязвала многократно, че задължителното връщане на превозното средство в държавата по установяване ще доведе до неефикасно използване на транспортните съоръжения в Европа, което видно е против всички усилия да се осигури устойчиво развитие на сектора.
Изводи на ЕК, както и други проучвания, като например това на KPMG от 2019 г. и адаптацията му от 2020 г., дават основание на България да поиска спиране на изпълнението на мярката за задължителното връщане на превозното средство.
Припомняме, че на 23 октомври 2020 г. България подаде три жалби пред Съда на Европейския съюз за завеждане на дела по всеки един от законодателните актове от Пакета за мобилност I.
След подаване на жалбите и внасяне на писмените защити, през февруари 2021 г. Европейската комисия публикува резултатите от възложеното от нея проучване с цел анализ на въздействието от задължителното връщане на превозното средство, което потвърди опасенията на България.
Една от жалбите (дело С-545/20) е свързана с отмяна на разпоредбата за връщането на превозното средство, както и на разпоредбата относно периода на почивка между каботажните превози.
"Българската страна положи максимални усилия да убеди ЕК да представи законодателно предложение, което да предвижда пълно заличаване на текста за връщане на превозното средство. Въпреки предприетите действия, подобно законодателно предложение не е представено към настоящия момент", отбелязват от Министерския съвет.
Тук е момента да уточним, че до датата, след която Регламент 2020/1055 (предвиждащ разпоредбата относно задължителното връщане на превозното средства) да започне да се прилага не остава много - тя е 21 февруари 2022 година.
С настоящия проект на позиция България отправя молба до Съда на Европейския съюз да спре изпълнението на Регламента, до произнасяне на Съда на Европейския съюз с окончателен акт по дело С-545/20, Република България срещу Европейския парламент и Съвета на Европейския съюз.
В проекта на позиция са посочени няколко довода, които доказват основателността на жалбата:
На първо място - евентуалното въвеждане в действие на мярката от февруари 2022 г. ще причини, значителни и непоправими последици за околната среда, като тяхното настъпване е с голяма степен на вероятност. Новоприетата разпоредба ще създаде условия за извършване на допълнителни транспортни курсове, което ще окаже значително отрицателно въздействие, особено върху околната среда.
Второ - приемането на временната мярка би гарантирало интересите на транспортните дружества.
"Транспортните фирми няма да бъдат принудени да понесат огромни финансови разходи и по-специално тези, които са установени в периферни държави членки като България. Много транспортни оператори ще бъдат принудени да прекратят дейност или да се преместят, което ще окаже огромно влияние върху икономиката и жизнения стандарт в тези държави членки, включително и повишаване на безработицата. Ще бъдат избегнати потенциални промени в наличния транспортен капацитет, които могат да доведат до повишаване на цените за някои видове транспортни операции", разясняват от Министерския съвет.