Комисията по енергетика ще обсъжда днес законопроект за компенсиране на битовите потребители заради високите цени на горивата. Предлага се компенсацията да продължи след края на ноември, като за всеки зареден литър гориво 1 лев да се връща във Фонда за енергийна сигурност, а след това сумата да се разпределя към бензиностанциите, които да намаляват крайната цена за потребителите.

Компенсацията от 25 ст. на литър работи, но е крайно недостатъчна, смята Делян Добрев, председател на енергийната комисия и вносител на законопроекта.

"След няколко дни свършват и 25-те стотинки. Ако няма нов механизъм, няма да има дори 25 стотинки", каза Добрев пред БНР. Режимът на отстъпка изтича в края на ноември, но от служебното правителство обещаха да я удължат до края на годината. Както и направиха, като на днешното си заседание кабинетът одобри допълнителни 38 милиона лева за изплащане на отстъпката до края на годината.

От ГЕРБ вече почти година твърдят, че горивото се надписва с 1 лев и "това вече се признава от всички - става въпрос за милиарди, които се вземат от българските потребители". "И това го признава както служебният кабинет, така и всички останали партии в парламента, включително партията на промяната."

Делян Добрев поясни, че те предлагат всеки, който преработва руски нефт в България, да внася разликата между цената на "Брент" и "Уралс" във Фонда за енергийна сигурност, откъдето всеки месец парите ще се превеждат към НАП, а оттам - към бензиностанциите "по старата схема с 25 ст."

Преимуществата на това предложение са, че то не зависи от бюджета и не зависи от това дали ще има правителство или не, не зависи и от добрата воля на компаниите "Лукойл" и "Литаско" (дъщерна компания на "Лукойл", регистрирана в Швейцария, която внася петрола, който се преработва в бургаската рафинерия и после изнася готови продукти - б.р.), посочи Добрев. По думите му 700-те милиона, които обяви служебният кабинет като бъдещи приходи от данъци на "Лукойл" са малко.

Това ще стане възможно, ако се осъществи заявеното от "Лукойл България", че ще пренесе цялата си дейност в България.

"Ние сме разчели, че по нашия метод в бюджета могат да влязат над милиард и половина и затова компенсацията ще бъде 1 лева. Ако е 700 милиона, то тя ще бъде 50 стотинки. Но по-големият проблем е, че тя зависи изцяло от това каква печалба обявят "Лукойл Нефтохим" и компанията "Литаско", която уж ще се регистрира сега в България. По никакъв начин не можем да контролираме какъв финансов резултат ще покажат двете компании за следващата година."

"Който и вариант да се приеме, ще има един период вероятно около 2 месеца, може би 3 месеца, преди схемата за компенсации за заработи отново." Парламентарно време за разглеждане на законопроект има, въпросът е дали ще има политическа воля да се изземат тези свръхпечалби, заяви Делян Добрев.

Във връзка със 700-те милиона лева приход за бюджета за догодина, които обяви прогнозно вицепремиерът Христо Алексиев, депутатът от ДБ Владислав Панев поясни във вторник по БНР, че това може да се получи при натовареност на рафинерията "на макс", правителството да договори продължаване на дерогацията за продажба на произведени от "Лукойл" нефтопродукти, както и ако се запази маржът между "Уралс" и "Брент".

"От началото на войната цената на уралския нефт драматично пада - между 30 и 40% е по-евтин, отколкото "Брент". За това говорим, че от началото на войната ни мамят с 1 лев на литър" - това пише в мотивите на ГЕРБ към техния законопроект.

"Рафинерията купува по-евтин петрол, но това не се отразява на цените на бензиностанциите до момента по никакъв начин", отбеляза депутатът от ДБ.

Владислав Панев тълкува изявленията на служебното правителство като "договорка от типа и вълкът сит, и агнето цяло" и "изпреварващ удар, за да може да прекрати и исканията - и нашите, и на други парламентарни партии, за по-справедливо облагане на тези свръхпечалби".

Сега според него, "облагайки само една част от печалбите на компанията, стимулираме още по-голям внос на руски петрол, без това да се отрази на цените по бензиностанциите".

"Тоест ние не само заобикаляме санкциите. Ние насърчаваме по този начин покупките от Русия. От свръхпечалба над 2 милиарда лева ще влязат, при сегашните маржове, 700 милиона лева. Ако всичките тези пари се дадат за намаление на цените на горивата, може би около 50 стотинки на литър гориво."

Когато калкулират на каква цена да ни продават горивата, "Лукойл-Нефтохим" си калкулира високата цена на петрол сорт "Брент".  Така високата цена на обработката на петрола и стойността на долара в момента са причините за това, че бензинът в България днес струва с 1 лев повече от миналата година, макар че петролът е горе-долу на същата цена. Това пък отбеляза неотдавна също по БНР бившият финансов министър Георги Кадиев.

Членовете на комисията по енергетика ще разгледат днес и предложение на "Продължаваме Промяната" за намаляване цените на горивата чрез прилагане на дерогацията за внос на руски петрол, която беше договорена с Европейската комисия. От партията държат на договорената от тях дерогация за внос на руския петрол и настояват да влезе в сила от 5 декември тази година, когато влиза в сила забраната за внос на руски петрол в ЕС. ПП смятат, че така ще се въздейства върху цените на горивата и те ще намалеят.