Световната интернет търсачка Google за пореден път не отстъпва лидерската позиция сред най-силните марки в България, а "Девин" за първи път е начело сред българските брандове. Това показа резултатът от независимото проучване на потребителския сегмент на българския пазар по инициатива на световната организация Superbrands. Проучването се провежда за осми пореден път у нас, по повод на новото издание на промоционалната програма Superbrands Bulgaria 2021/2022.

Само още един български бранд - bTV, е в престижната класация Топ 20. За целите на изследването номинираните марки бяха позиционирани в 27 категории.

Глобалната организация предоставя право само на квалифицираните брандове да участват в официалната публикация за България за 2021/2022 г., както и да използват официалния символ на Superbrands в своите маркетингови и публични комуникации, за да демонстрират сред потребителите и партньорите си постигнатото високо признание за отличен брандинг.

Участието в промоционалната програма Superbrands е само по покана на организацията.

Методиката на подбор и оценяване на брандовете е универсална за всички страни, реализиращи програмата Superbrands. Селективният процес се осъществява на два етапа: чрез конфиденциално гласуване на членовете на независимото експертно жури - Борда на Superbrands Bulgaria, и чрез национално гласуване на потребителите в интернет. Това дава възможност експертното мнение да се разгледа успоредно с мнението на потребителите. Членовете на борда не получават материално възнаграждение, те не оценяват марка, с която са свързани, или брандове на свои конкуренти.

Партньор на Superbrands в провеждането на националното гласуване на потребителите в интернет е водещият Институт за пазарни проучвания GfK Bulgaria.

В процеса на оценяване експертите и потребителите се ръководят от дефиницията и критериите на световната организация за Superbrands:

Superbrand е марка, която е изградила отлична репутация в своя сектор и предлага значителни материални и емоционални предимства пред конкурентите. Тези преимущества, съзнателно или несъзнателно, признават потребителите и искат да ги притежават. Superbrand трябва да демонстрира:

Качество: Символизира ли марката качеството на предлаганите продукти или услуги?

Надеждност: Ползва ли се с доверие брандът, поддържа ли висок стандарт на продуктите или услугите?

Различие: Добре ли е позната марката в своя сектор? Успешно ли се разграничава от конкурентите си? Притежава ли индивидуалност и ценности, които я правят уникална на пазара?

ТОП 20 МАРКИ В БЪЛГАРИЯ

Май 2021 г.

МАРКА КАТЕГОРИЯ - СЕКТОР

  1. GOOGLE          Интернет (търсачка)
  2. COCA-COLA     Напитки - безалкохолни
  3. FACEBOOK       Интернет (социална мрежа)
  4. LIDL                Търговски вериги и центрове
  5. ADIDAS           Облекло и обувки
  6. BOSCH            Електродомакински уреди
  7. ARIEL              Стоки за бита
  8. SAMSUNG        Технологии
  9. OMV                Търговия с горива
  10. HEINEKEN        Напитки - бира
  11. NIVEA              Козметични продукти
  12. DEVIN              Напитки - минерални води
  13. KAUFLAND       Търговски вериги и центрове
  14. MILKA              Храни - шоколад
  15. APPLE              Технологии
  16. BTV                 Медии - телевизия и радио
  17. BAYER             Фармация и медицина
  18. SHELL              Търговия с горива
  19. NIKE                Облекло и обувки
  20. NESCAFE          Напитки - кафе и чай

    ЛИДЕРИ В ОТДЕЛНИТЕ КАТЕГОРИИ И СЕКТОРИ
    Май 2021 г.
    AUDI                                         | Автомобили
    GOOGLE                                     | Интернет
    NIVEA                                       | Козметични продукти
    КАПИТАЛ                                   | Медии - вестници и списания
    BTV                                          | Медии - телевизия и радио
    COCA-COLA                                | Напитки - безалкохолни / газирани безалкохолни напитки
    ДЕВИН                                      | Напитки - безалкохолни / минерални води
    HEINEKEN                                   | Напитки - бира
    DOMAINE BOYAR                        | Напитки - вина
    JOHNNIE WALKER                        | Напитки - високоалкохолни / уиски
    ABSOLUT VODKA                       | Напитки - високоалкохолни / водка
    LAVAZZA                                    | Напитки - кафе
    ADIDAS                                     | Облекло, обувки
    OMV                                            | Търговия с горива
    TURKISH AIRLINES                      | Пътуване - авиокомпании
    АЛБЕНА                                       | Пътуване - хотели, курортни комплекси
    HAPPY                                         | Ресторанти и кафенета
    НАРОДЕН ТЕАТЪР"ИВАН ВАЗОВ"    | Свободно време и забавления
    ARIEL                                         | Стоки за бита / битова химия
    IDEAL STANDARD                          | Стоки за бита / санитарен фаянс
    BOSCH                                        | Стоки за бита / електродомакински уреди
    ЯВЛЕНА                                        | Недвижими имоти
    VIVACOM                                     | Телекомуникации
    SAMSUNG                                      | Технологии
    TECHNOPOLIS                               | Търговски вериги и центрове / верига хипермаркети за електроника
    LIDL                                              | Търговски вериги и центрове
    BAYER                                          | Фармация и медицина
    VISA                                              | Финансови услуги / кредитни карти)
    БАНКА ДСК                                  | Финансови услуги / банки
    SDI                                                | Финансови услуги / застраховане
    ВЕРЕЯ                                           | Храни / млечни продукти
    МАДЖАРОВ                                     | Храни / месни продукти
    DERONI                                         | Храни / консервирани храни
    MILKA                                              | Храни / шоколадови и захарни изделия
    ROLEX                                           | Часовници и аксесоари

Глобалната организация Superbrands

Глобалната организация Superbrands е независима институция, фокусирана върху брандинга. Тя отличава и промотира изключителните търговски марки, които се открояват и доминират над всички останали в рамките на националния пазар. Организацията провежда конкурса за отличията Superbrands и осъществява едноименната промоционална програма, която е представена в над 80 страни по целия свят. През 2005 г. България стана официален член на глобалната организация Superbrands.

Какво означава Superbrand?

Superbrand е марка, която е изградила отлична репутация в своя сектор и предлага значителни материални и емоционални предимства пред конкурентите. Тези преимущества, съзнателно или несъзнателно, признават потребителите и именно в тях са готови да инвестират. Superbrands символизира качество, надеждност и различие. Изданията Superbrands

Изданията Superbrands са своеобразна енциклопедия на най-забележителните търговски марки, известни в десетки страни по света като Библията на брандинга. Те имат широка читателска аудитория, защото дават отлична представа за лидерите на националния пазар и за неговото развитие. Компаниите успешно използват книгите, за да демонстрират историята, развитието и съвременните достижения на своите брандове, те са ценен корпоративен подарък за клиенти, партньори, журналисти и инвеститори. Почетните награди Superbrands

През 2015 г. Superbrands Bulgaria учреди две почетни награди: за промоцията на бранда България и на българската култура по света и за значим социален принос към обществото. Първите носители на почетните отличия са футболната звезда Димитър Бербатов и талантливият млад диригент Йордан Камджалов.

През 2017 г., тенис звездата Григор Димитров беше отличен с почетна статуетка за принос в промоцията на бранда България по света. Оперната прима Веселина Кацарова получи почетен приз за принос в промоцията на българската култура по света.

През 2019 г. най-бързата ни лекоатлетка Ивет Лалова беше отличена с почетна статуетка за принос в промоцията на бранда България по света. Българският учен проф. Владимир Кефалов получи почетен приз за промоцията на българската наука по света, за фундаментален принос в изучаването на ретината на окото.

Снимка: Дир.бг