Кабинетът одобри проекта за тунела "Деве баир" от Коридор 8, който Скопие смята за полу-тунел
Служебното правителство предлага споразумение по проект, който Северна Македония иска да прекрои
Кабинетът одобри проект на Споразумение между България и Република Северна Македония за изграждане и експлоатация на трансграничния железопътен тунел "Деве баир", съобщиха от пресслужбата на Министерския съвет. Намерението е да бъдат поети ясни ангажименти и срокове за изграждането на железопътната връзка между България и Република Северна Македония.
Министерството на транспорта и съобщенията, като страна на споразумението, предлага двете страни да пристъпят към реални действия за реализацията на железопътното тунелно съоръжение, което е железопътната връзка между двете съседни държави. Изграждането на стратегическия транспортен Коридор 8 е предпоставка за търговски и индустриален обмен, както на двустранна основа между България и Република Северна Македония, така и за страните от региона, посочват от Министерския съвет.
В Споразумението се предвижда създаване на Смесен комитет, който да координира всички дейности, свързани с изграждането и експлоатацията на тунел "Деве баир". Предстои Министерството на транспорта и съобщенията да проведе разговори с Република Северна Македония по текста на споразумение.
В междуправителствено споразумение да се поемат ясни ангажименти и срокове за изграждането на железопътната връзка между България и Република Северна Македония, призоваха през декември от Министерството на транспорта и съобщенията.
Скопие обаче има особено мнение по въпроса. В средата на ноември министърът на транспорта на Република Северна Македония Александър Николоски каза, че "България оказва огромен натиск за създаване на алтернатива на железопътния Коридор 10".
Според министъра най-добрият вариант е да бъде направен нов проект, заедно с България.
Конкретно за тунела Николоски твърди, че проектът е за наполовина изграждане на тунел. "Планината ще рухне, ако не го изградите цялостно." За полу-тунел говори и премиерът Мицкоски: ж.п. линията към България, според него "завършва в задънена улица, в полу-тунел, без предвидимост как ще продължи по-нататък до Черно море...
Темата за ж.п. Коридор 8, който свързва пристанището Бари в Италия, през Албания, Северна Македония и България, до Черно море стана актуална в Скопие, след като Николоски заяви, че средствата, предвидени за него трябва да отидат в Коридор 10 (водещ на север), защото проектът е скъп и неосъществим.
Какво казва Скопие по въпроса за "Деве баир" и Коридор 8 като цяло
През октомври Николоски заяви, че трябва да бъде намерено общо, изпълнимо, решение и "да имаме ж.п. връзка Скопие-София до Черно море". "Очаквам в един разумен, коректен разговор да кажат дали този маршрут (през Крива паланка и Деве баир) е най-добрият за тях или имат по-добър и да намерим решение." По неговата преценка проектираното трасе не е най-доброто и че цените за изграждането му са "завишени и нереалистични".
Железопътната линия към България е в интерес на Северна Македония, а строителството на третата й фаза - от Крива паланка до Деве баир, ще продължи, след като с посредничеството на Европейския съюз "бъдат коригирани всички недостатъци". Това Николоски каза в интервю за ТВ Телма, за което БТА съобщи на 19 ноември.
Съвсем скоро, на 13 декември, БТА цитира Николоски да казва по ТВ Канал 5, че представителите на България не искат да дойдат в Скопие за трета среща във връзка с жп Коридор 8, защото "ще се сблъскат със собственото си поражение и ще трябва да започнат да работят". "Договорено беше срещата да се случи в третата или четвъртата седмица на ноември. И до днес (средата на декември) българите избягват да дойдат на среща."
"Ние сме единствените, които работят и харчат пари по отношение на железницата", каза тогава Николоски.
Във връзка с цената северномакедонският министър казва в ноемврийското си интервю, че "вече е договорено, и това е записано в протокола от втората среща между македонската страна, българската страна и Европейския съюз, тя да бъде преразгледана".
Най-доброто доказателство, че проектът е неосъществим е това, че от седем компании, които участваха в обществената поръчка, шест не са от държави от ЕС, а седмата, която е от страна членка на ЕС, предложи нереална цена, коментира Николски. "Дали е нормално да се изхарчат 560 млн. евро за 24 км жп линия категория Б", изразява съмненията си министърът.
"Приоритет на България е да работи по алтернатива на Коридор 10 и това е най-голямата битка, която се води "зад завесата" в момента. Защото Коридор 10 (който свързва Австрия, Словения, Хърватия, Сърбия, Северна Македония и Унгария с Гърция - б.р.) е най-печелившият коридор в Южна Европа. Вместо от Ниш железопътната линия да се спуска към Скопие и Солун, (България иска линията) да тръгне на изток към Босилеград, след което да се спусне по река Струма през България и след това да се свърже със Солун. Ако това се реализира, (Северна) Македония ще се превърне в апендикс на Балканите. И затова (българите) са нервни, защото ние нарушаваме тази стратегия, като се фокусираме върху коридора (Коридор 10), който е икономически най-изгоден (за Република Северна Македония) и най-естествен. В същото време строим и Коридор 8", каза в интервюто през ноември Николоски.
Северномакедонският министър смята, че Коридор 10 е този, който "кръвоснабдява" икономиката на Северна Македония, докато по Коридор 8 бизнес не се случва.
В декемврийското си интервю Николски отбелязва, че за Нова година ще бъде пуснат новият автопът от Куманово до ГКПП Деве баир (границата с България), но "е срамно от Гюешево как изглежда пътят към София".
Коридор 8
Транснационалната транспортна ос Изток-Запад (Коридор 8) се простира от пристанище Бари в Италия до пристанищата Варна и Бургас в България. Централната част на този 315-километров паневропейски коридор минава през Северна Македония - Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка. Липсват обаче връзки в западния край (от Кичево до границата с Албания) и в източния край (от Куманово до границата с България).
На 22 декември 2023 г. беше обявена обществена поръчка за изпълнител на третия участък от железопътната линия от Коридор 8 на територията на Северна Македония - от Крива паланка до границата с България. По думите на тогавашния директор на железопътната инфраструктура на Северна Македония Зоран Трифуновски строителството на този участък от ж.п. линията трябва да започне през 2025 г.
Общата дължина на източния край на железопътния Коридор 8 е 88,2 километра, от които 34 километра, т.е. участъкът Беляковце - Крива Паланка, се изгражда с финансова помощ от ЕС, предоставена чрез Инвестиционната рамка за Западните Балкани, финансиран от нея грант от 75 милиона евро, допълнен от национални средства. За завършване на източния край на железопътен Коридор 8 до границата с България е осигурено финансиране от предприсъединителен грант от ЕС "Финансова рамка за Западни Балкани" и два заема от ЕБВР и ЕИБ. На територията на Северна Македония проектът трябва да бъде изграден според европейските стандарти, за да бъде ж.п. линията съвместима с железопътните линии в Европа.