През последното десетилетие скоростният ход, с който се развиват дигиталните технологии донесе промени във всички области на бизнеса и преобърна из основи начина, по който работим. Тази технологична и културна промяна изисква от компаниите непрекъснато да оспорват статуквото, да експериментират и да опитват нови неща. Това едновременно създаде нови възможности за "правене на бизнес" и установи нови стандарти за управлението на успешен такъв. Затова се запитахме - как се гради успешен бизнес в днешно време?

За някои, всичко се свежда до намирането на качествен екип или добре разработеният бюджет. Други залагат изцяло на ефективните маркетингови стратегии.

И докато всичко това звучи добре на теория, заедно с една от водещите платформи за електронна търговия у нас се обърнахме към хората, които имат истински отговори, подплатени с години опит - бизнес клиентите на OLX.

Голяма част от потребителите в OLX Business са добре познати у нас компании, които се възползват от предимствата на платформата. Това им дава шанс да разширят клиентския си обхват и да засилят дигиталното си присъствие, което често се оказва важна част от рецептата за успеха.

Сред тези клиенти е и "Явлена" - една от най-опитните агенции за недвижими имоти у нас. Ключът към успешния бизнес за тях се крие зад думи като "принципи", "бизнес култура" и "гъвкавост". Вдъхновяващата история на "Явлена" започва още през 1992-ра и с годините компанията преминава през много - от създаването на отдаден екип и процеса на дигитализация, до корона кризата и "новото нормално".

За всички трудности и уроци по пътя ни разказа Изабела Клисарска - изпълнителен директор на "Явлена":

В началото на 90-те години основателят на "Явлена" Страхил Иванов в рамките на кратък период от време преминава през няколко имотни сделки. След като се справя доста добре в този процес, съпругата му подсказва, че би могъл да го превърне в бизнес. Така и става. След няколко месеца е основана една от първите агенции за недвижими имоти у нас с рядкото българско женско име "Явлена". Далновидният съвет на г-жа Иванова, в комбинация с таланта и предприемчивостта на инж. Иванов, поставят основата на една от най-успешните агенции за недвижими имоти в България.

Снимка: OLX

Трансформацията на Явлена от 90-те години до днес е впечатляваща. Ако сега можем да ги наречем една от водещите компании за недвижими имоти у нас, то това се дължи на многото преодолени препятствия:

Трудностите са неизбежна част от пътя на израстване - както на всеки човек, така и на една компания. По пътя на "Явлена" през годините те са били от всякакъв характер.

Можем да започнем с това, че професията брокер недвижими имоти не е законово регулирана у нас и на практика всеки може да се самоопредели като брокер. Това от една страна дава свобода, но от друга изцяло премахва професионалния праг като условие за упражняване на този тип дейност и неизбежно се отразява върху имиджа на професията.

Немалко предизвикателства сме имали и покрай кризите, през които сме преминали като компания, както и България - като държава, а последните две (корона кризата и финансовата криза от 2008 г.) бяха световни. Това са огромни процеси, в които ние сме малък участник и трябва непрекъснато да преоткриваме мястото си в тях. В нашия бранш постоянно жонглираме между "пазара на купувача" и "пазара на продавача", както ние ги наричаме. Това са двата основни режима, при които функционира търговията с недвижими имоти, при което условията по една сделка се диктуват или от собствениците на имоти, или от бъдещите такива. Ролята на посредника е да балансира между желанията на двете страни и да ги сближава, така че да могат да говорят на един език. Най-голямото предизвикателство обаче, винаги остават хората.

Създаването и поддържането на екип от професионалисти, които да работят с общи разбирания, ценности и високо ниво на обслужване, е най-трудната задача за всеки работодател. В "Явлена" с гордост можем да кажем, че над 20% от служителите ни са със стаж над 10 години при нас.

Ключов момент за "Явлена" се оказва и дигитализацията на бизнеса. Изабела Клисарска отбелязва, че в днешно време много малко професии могат да съществуват без да имат някакъв дигитален отпечатък:

Онлайн присъствието е задължително за почти всеки бизнес в днешно време. Дори едновремешните занаятчийски професии, като например обущар или коминочистач, трудно могат да съществуват без да имат поне създадена бизнес-локация в Google maps. А когато клиентите са още по-широк кръг, както е в случая с нашия бизнес, онлайн присъствието е ключово за достигане до максимален брой хора.

Дигиталната ни трансформация започва още в края на 90-те години със създаването на фирмен сайт, който от съвременна гледна точка бихме нарекли каталог. Но такова е началото при всички компании по това време - трудно, непознато и плахо. Постепенно започваме да рекламираме офертите си и в различни портали за недвижими имоти, повечето от които днес не съществуват, но няколко запазиха добрите си позиции. След това идва ерата на социалните мрежи и необходимостта да установим присъствието си и в тях. Днес не бихме могли да си представим работата си без Facebook, Instagram, Google. През цялото това време развивахме фирмения си сайт, разработихме и вътрешнофирмена система, с която днес борави всеки наш колега.

Снимка: OLX

Като една от най-големите и платформи за онлайн търговия у нас, OLX се оказва логичен избор, който не само допринася за дигитализирането на "Явлена" но и помага на компанията да разшири обхвата си от клиенти:

"Явлена" ползва платформата на OLX още преди да носи това име. Преди години сайтът се казваше prodavalnik.bg. Още оттогава той е популярен сред българските потребители, каквито са и нашите клиенти. Ние се определяме като агенция за всеки клиент - клиентите, с които си партнираме са от "малки" до "големи". Това са същите хора, които продават и купуват автомобили, техника, дрехи и други в OLX. Това са хората, които днес имат нужда да купят по-стар модел телефон за възрастния си баща, а утре - по-голям апартамент за разрасналото се семейство. Предимствата на OLX са основно две - от една страна хората познават портала от доста години - знаят как да работят с него - както на десктоп, така и в приложението. Платформата е удобна, предоставя възможност за директен контакт с другата страна и в допълнение непрекъснато се развива. Второто предимство е широкият спектър от стоки и услуги, които се предлагат и търсят в OLX - потребителят знае, че там може да намери почти всичко, от което има нужда, включително недвижим имот.

За финал помолихме Изабела Клисарска да сподели с нас най-важните уроци, научени през годините работа, както и ценен съвет за всички, които искат да стартират собствен бизнес успешно:

Най-важните уроци може би са два, които на пръв поглед си противоречат.

На първо място - работете с принципи. Те са тези, които полагат стабилната основа както на Вашата бизнес култура, така и на отношенията с Вашите партньори и клиенти.

На второ място - бъдете гъвкави. Светът и пазарът непрекъснато се променят и се налага ние също да се променяме. Както лично ние, като хора, така и компаниите, в които работим и ръководим. Трябва винаги да сме в крачка с промените и по възможност дори да ги изпреварваме.

И още нещо накрая - нека не забравяме и да се забавляваме - когато правим това, което ни харесва, времето ни е добре оползотворено!

Снимка: OLX


Материалът е предоставен от OLX.