Японският автомобилостроител "Тойота" (Toyota Motor Corp) има за цел да представи 10 нови изцяло електрически модели до 2026 г., заяви днес висш ръководител на компанията. Ройтерс съобщи, че с тези планове компанията възнамерява да навакса изоставането си в този сегмент, след като дълги години разчиташе единствено на хибридната технология.

Намерението е да се изгради и внедри по-конкурентна система за управление на топлината, генерирана от батерията, а да се приложат и други иновации, повлияни от... Tesla.

"Тойота" също така ще създаде ново, специализирано звено, което да се фокусира върху следващо поколение електромобилите с батерии и планира годишно производство на 1,5 милиона подобни превозни средства до 2026 г. през следващите няколко години, каза пред журналисти Хироки Накаджима, главен технологичен директор на компанията.

Увеличението ще отбележи рязко покачване спрямо настоящите нива на производство на електрически превозни средства на Toyota.

Накаджима добави, че компанията ще предприеме "практичен подход" за популяризиране на електрифицирани автомобили, включително хибриди.

Най-големият производител на автомобили в света все повече се убеждава, че трябва да се сравнява с иновациите в дизайна и производството на Tesla, ако иска да намали производствените разходи и да превърне изцяло електрическия си бизнес в бизнес с по-висок марж, както направи неговият конкурент от Силиконовата долина. И продължава да проучва как да го направи.

Ако бъде внедрена, новата платформа за електрически автомобили ще бъде резултат от широкообхватен преглед на (дори промени в) стратегията на Toyota в този бизнес, предприета миналата година.

Подобен ход от страна на Toyota би съпоставил автомобилния производител с други глобални конкуренти. Неговата текуща производствена архитектура, системата e-TNGA (Toyota New Global Architecture), стартира през 2019 г. и произвежда електрически превозни средства на същата поточна линия, от която излизат бензинови автомобили и хибриди.

Тази глобална архитектура на Toyota всъщност се базира на модулни автомобилни платформи, които стоят в основата на различни модели на Toyota и Lexus, като се започне с четвъртото поколение Prius от края на 2015 г. И така платформите се адаптират към различни размери превозни средства, както и конфигурации с предно, задно и задвижване на всички колела.

E-TNGA обаче не може да осигури икономиите на разходи, които Tesla успя да постигне със своите масивни машини за леене "Гига прес" (Giga Press) и други производствени иновации. Програмата Giga Press - това е всъщност серия машини за леене на алуминий, произведени за Tesla, първоначално от Idra Group в Италия.

А пазарът става все по-гладен

Природозащитниците и инвеститорите - и те, са все по-гласовити за необходимостта Toyota да се движи по-бързо.

Tesla направи почти осем пъти по-голяма печалба на автомобил от Toyota за третото тримесечие, отчасти поради способността си да опрости производството и да намали разходите, отбеляза Ройтерс.

Сега се очаква електромобилите в световен мащаб да представляват повече от половината от общото производство на превозни средства до 2030 г. Посрещането на това търсене ще бъде от решаващо значение за Toyota. Досега не успява - първият му батериен електромобил - SUV моделът Toyota bZ4X, бе изтеглен рано с ограничени продажби.

В Съединените щати, където растежът в продажбите на електромобили изпреварва този на глобалния, липсата на електрически модели на Toyota изглежда вреди на бизнеса. Компанията съобщи, че продажбите в САЩ са спаднали с близо 9% през първото тримесечие, докато General Motors отбеляза ръст от 18%, подпомогнат от по-голямото търсене на електромобили от автокъщи и търговски клиенти.

GM продаде повече от 20 000 електрически превозни средства през първото тримесечие, докато Toyota и нейната луксозна марка Lexus продадоха около 1880. И докато продажбите на Toyota/Lexus на електрифицирани превозни средства - предимно хибриди, но и малко електрически и водородни - достигнаха под 119 000, това представлява спад от 10,7%.

Ако Toyota не се съсредоточи и върху електрическите превозни средства под ръководството на своя президент Коджи Сато, компанията "ще остави пари на масата", каза Катрин Гарсия, директор на кампанията "Чист транспорт за всички" (Clean Transportation for All), имайки предвид растежа на пазара на електромобилите в САЩ. Гарсия иска да каже, че "оставяйки пари на масата" ("Leaving money on the table" - идиомна форма), няма да получи толкова, колкото може.