Откриха откъсналия се панел в заден двор: Boeing отново седна на горещата седалка
Започна разследване на поредния инцидент с модела 737 MAX, самолетите от който едва ли ще полетят скоро
Националната агенция за транспортна безопасност на САЩ (National Transportation Safety Board - NTSB) заяви късно в неделя, че "ключовият липсващ компонент" от самолета Boeing 737 MAX 9 ("Боинг 737 Макс 9") на Alaska Airlines ("Аляска еърлайнс"), извършил аварийно кацане, е бил открит в задния двор на крайградска къща, съобщи Reuters (Ройтерс).
Още по темата
Панел от фюзелажа отляво на самолета на авиокомпанията се откъсна по време на полет в петък след излитане от Портланд, Орегон, на път за Онтарио, Калифорния, разхерметизирайки самолета и принуждавайки пилотите да се върнат и да кацнат - безопасно, с всички 171 пътници и шестима членове на екипажа.
Федералната авиационна администрация на САЩ (Federal Aviation Administration - FAA) в събота нареди временно приземяване на 171 самолета Boeing MAX 9, на които е монтиран същия вид панел, чийто тегло е около 27 кг. Въпросният панел покрива допълнителна врата за изход, използвана главно от нискотарифните авиокомпании.
Инцидентът отново постави Boeing под лупа, докато очаква сертифициране на своя по-малък MAX 7, както и на по-големия MAX 10, който идва на живот, за да се конкурира с ключов модел Airbus (Еърбъс).
През 2019 г. авиационните власти по света "замразиха" за 20 месеца самолетите MAX, след като катастрофи в Етиопия и Индонезия, свързани с лошо проектиран софтуер в пилотската кабина, погубиха общо 346 души.
Откъсналият се панел беше открит в неделя от учител в Портланд, идентифициран само като "Боб", който го намерил в задния си двор, каза председателката на NTSB Дженифър Хоменди.
"Чули са трясък", каза Хоменди, имайки предвид пилотите, които бяха разпитани от следователите.
"Комуникацията е била сериозен проблем... Описаха случилото се като хаос."
Хоменди каза още, че записващото устройство в пилотската кабина е "празно" - не съдържа нужната информация, тъй като се е наложил презапис. Тя отново призова регулаторите да наложат преоборудване на съществуващите устройства, така че да записват 25 часа, повече от двата часа сега.
По-ранни проблеми с налягането
Хоменди изтъкна, че алармените светлини за повреда на автоматичното херметизиране на същия самолет са сигнализирали на 7 декември, 3 януари и 4 януари, но не е ясно дали това има някаква връзка с последния случай.
Базираният в Сиатъл превозвач каза по-рано в отговор на въпроси относно тези предупредителни светлинни сигнали, че записите в системата за херметизация на самолета са били типичните за търговската авиация, използваща големи самолети.
Авиокомпанията отбеляза, че "е била извършена оценка на записите и решение е взето, съгласно одобрените процедури за поддръжка и в пълно съответствие с всички приложими разпоредби на FAA".
Alaska Airlines добави, че според политиката си ограничава дългите полети над вода на самолети, преминали многократна поддръжка на някои от системите, което не се изисква от FAA.
Авиокомпанията заяви, че снощи е отменила 170 полета, което е засегнало близо 25 000 пътници, след като по нареждане на FAA бяха спрени от полет всички 171 самолета "Боинг 737 Макс 9" за извършване на проверки. Превозвачът добави, че очаква още значителни анулирания на полети през първата половина на тази седмица.
Приземени самолети
FAA заяви в неделя, че засегнатият флот от самолети Boeing MAX 9, включително тези, експлоатирани от други превозвачи като United Airlines ("Юнайтед Еърлайнс"), ще остане приземен, докато регулаторът не се убеди, че са безопасни.
United приземи своите 79 MAX 9s, като отмени 230 полета в неделя, или 8% от планираните пътувания.
Първоначално FAA каза в събота, че необходимите проверки ще отнемат четири до осем часа, което накара мнозина в индустрията да предположат, че самолетите могат много бързо да се върнат в експлоатация.
Но критериите за проверките все още не са договорени между FAA и Boeing, което означава, че авиокомпаниите все още не са получили подробни инструкции, заявиха експерти, запознати с въпроса.
Alaska Airlines например каза късно в неделя, че все още не е получила инструкции от Boeing.
FAA трябва да одобри първо критериите за проверка на Boeing, преди да ги извърши.