От края на 2023 г. авиокомпаниите в Китай отново използват всичките си самолети от модела "Боинг 737 МАКС" (Boeing 737 MAX). Това съобщи главният изпълнителен директор на китайското подразделение на американската самолетостроителна корпорация Лю Цин, цитиран от Ройтерс и БТА.

Машините от серията "МАКС" бяха най-продаваните самолети на "Боинг", но полетите с тях бяха забранени през 2019 г. след две смъртоносни катастрофи, в Индонезия и в Етиопия. 

След серия от технически подобрения, които "Боинг" извърши, от края на 2020 г. авиационните власти в различни страни отново позволиха със самолетите от серията "МАКС" да бъдат извършвани пътнически полети. В Китай обаче авиокомпаниите започнаха да ги използват отново чак през януари 2023 г.

Шефът на подразделението на "Боинг" в азиатската страна Лю Цин съобщи, че в Китай летят близо 100 самолета от серията "МАКС". Той добави, че американската компания доставя нови самолети на клиенти в Китай, без да уточнява моделите им.

Китай е последният голям пазар, който възобнови полетите на МАКС на фона на съществуващото търговско напрежение между Вашингтон и Пекин.

Чуждестранните авиолинии започнаха да летят с МАКС до Китай през октомври 2022 година , което бе знак, че първата страна, която "заземи" модела след катастрофите отслабва политиката си на ограничения заради пандемията.

През миналата седмица самолетостроителната корпорация за първи път от 2019 г. насам е доставила директно в Китай от модерните ширококорпусни "Боинг 787 Дриймлайнър", посочва Ройтерс.

На практика "Боинг" не получава поръчки за нови самолети в Китай от 2017 г. на фона на обтегнатите отношения между Пекин и Вашингтон.

"Боинг" изостава от "Еърбъс" (Airbus) в доставките за най-големия пазар на самолети в света, в голяма степен и заради спирането от летене на МАКС.