Една от причините за фалита на британския туроператор Thomas Cook е неефективният мениджмънт заради факта, че тримата основни акционери разполагат с малък дял акции, а за сметка на това липсва основен мощен акционер, който да следи управлението да работи ефективно. Това мнение изказа проф. Стоян Маринов, преподавател в Икономическия университет - Варна, цитиран от Bloomberg TV Bulgaria.

"След обявяването на фалита ще възникнат щети за хотелиерите и доставчиците, но нещата трябва да се уреждат по цивилизован път", каза още гостът.

"Засега фалит е обявила британската фирма, но това е голям концерн - над 13 туроператора, 4 авиокомпании. Много от тези отделни фирми са в западноевропейски страни", спомена експертът.

"Германските подразделения преговарят с правителството за съдействие и финансова помощ, за да бъде спасена част от тях. Тази създадена от тях мрежа ще доведе огромно сътресение на западноевропейския пазар, ако фалират всички".

Той коментира и международните реакции на фалита.

"Реакциите на министерствата на държави като Турция, Гърция, Египет, Тунис относно случая не са по-различни от тази на нашето. Държавните органи няма как да имат пълна информация за тези частни субекти", подчерта гостът по темата за днешния брифинг по темата, който даде министърът на туризма Николина Ангелкова.

Професор Стоян Маринов отбеляза, че по груби сметки Thomas Cook лятото изпраща на нашето Черноморие около 200 000 туристи, като 60% от тях са през юли и август, около 10-15% - през септември, октомври.

"Ако е вярно това, което се говори - че разплащанията стават до 60 дни след заминаването на последния турист, това означава, че има неразплатени сметки от Thomas Cook към български хотели, които работят с тях от 20 юли до момента. При средна цена 50 евро на турист на ден на нощувка някъде около 7-8 млн. паунда ще са неразплатените задължения. Ако ги разделим на около 100 хотела, се падат по 50 000-60 000 евро на хотел. Тези загуби ще бъдат отнесени и към доставчиците", обясни още Маринов.