Председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Мария Филипова забрани прилагането от мобилни оператори на нелоялна агресивна търговска практика, съобщава КЗП на уебсайта си.

Операторът налага всякакъв вид прекомерни и несъотвестващи на целта извъндоговорни пречки на потребителя, когато последният желае да упражни правата си по договора, включително да прекрати договора или да избере друга стока или услуга или друг търговец, посочват от комисията.

Много потребители сигнализират, че при предсрочното прекратяване на договора, освен неустойката в размер на три стандартни такси, операторът допълнително начислява и неустойка за предоставени отстъпки от цените на месечните такси и неустойка за предоставени отстъпки от цените на крайни устройства (когато потребителят е купил на преференциална цена и крайно устройство). Твърденията на потребителите се подкрепят от приложените към жалбите им месечни сметки и фактури, от които става ясно, че операторът действително начислява тези неустойки, посочват от КЗП.

В съответствие с клаузите на договора, при предсрочно прекратяване на договор по вина или инициатива на потребителя, мобилният оператор може да изиска заплащането на неустойка в размер на не повече от 3 стандартни месечни такси за всеки от абонаментните планове, по отношение на които договорът се прекратява предсрочно.

Вместо това обаче, освен уговорената в договора неустойка, са предвидени две допълнителни клаузи, позволяващи на оператора да претендира отстъпките от месечните абонаментни такси до края на срока на договора и разликата между стандартната цена на устройството и заплатената от потребителя цена, съответстваща на оставащия срок до края на договора. Така като краен резултат се заобикаля поставеният максимален праг на неустойка от размера на три месечни абонаментни такси за физически лица, уточняват от КЗП.

Тези действия е възможно да променят поведението на средния потребител, да го накарат да се откаже от предсрочното прекратяване договора, заради прекомерно високите неустойки, отчитат експертите на комисията.

По същността си тези уговорки съставляват клаузи за неустойки, като имат обезщетителен характер, независимо от обстоятелството, че са посочени като отстъпки от цените на абонаментите и крайните устройства. Правото за мобилния оператор да изисква тези неустойки се поражда на базата на предсрочно прекратения договор по вина или инициатива на потребителя. Следователно на същото основание се дължи и неустойката в размер на три стандартни такси, респективно тези неустойки са във вреда на потребителя.

С включването в договора за мобилни услуги за едно и също неизпълнение на няколко различни и дължими санкции, се надхвърля обезпечителната функция на неустойката и същата се явява необосновано висока.