В съобщение от 8 март 2024 г. Next.e.GO Mobile SE ("e.GO"), иновативен германски производител на акумулаторни електрически превозни средства, обяви решението си да подаде молба за откриване на производство по несъстоятелност в окръжния съд на Аахен.

e.GO е дружество, изцяло собственост на Next.e.GO N.V., компания, листната на NASDAQ.

Сигурно само малцина фенове на електромобилите щяха да знаят за този германски иновативен производител, ако не беше шумната кампания през лятото на 2021 г., в центъра на която беше служебният министър на икономиката Кирил Петков. На 7 юли 2021 г. Петков обяви, че в България до 2 години се очаква да се произвеждат електромобили на немската компания e.GO Mobile.

Месец и половина по-късно, председателят на Управителния съвет на германската фирма за електромобилност e.GO Али Везвей каза пред "Дойче веле" следното: "Ще построим изцяло нов завод в Ловеч - подобен на завода ни в Аахен, Германия - и ще го свържем с наличната инфраструктура на ловешкия индустриален логистичен парк".

В същото време изпълнителният директор на "Некст.е.ГО България" Любомир Станиславов каза, че най-интересното в проекта не са толкова електрическите автомобили, а технологията за производство, която ще бъде имплементирана и създадена в Ловеч. Тя е последно поколение и е аналог на други модерни фабрики, които в момента се изграждат в Тексас, САЩ.

Но през следващите години ентусиазмът у нас като че ли се поизпари.

Докато се стигна до началото на март и решението на компанията да подаде молба за откриване на производство по несъстоятелност, решение, както официално се казва в съобщението, е дошло на фона на "последните неблагоприятни развития и предизвикателства в индустрията на електромобилите, нестабилността на капиталовите пазари, изострена от ситуацията около други играчи в сектора на електромобилите".

 Next.e.GO Mobile SE не поясняват какви сътресения имат предвид, но може би се опасяват от случаи като принудителното прекъсване за седмица на електрозахранването в завода на Tesla край Берлин, причинено от крайнолеви активисти, което причини щети (загуби) в размер на няколкостотин милиона евро от непроизведени и респективно непродадени повече от 1000 електрически автомобила дневно.

Снимка: Getty Images

В същото време Tesla, а и другите европейски производители се борят с нарастващата конкуренция от страна на китайските производители.

Удар по бизнеса нанасят и нарушенията по веригите за доставки, причинени от нападенията на йеменските бунтовници хуси срещу кораби в Червено море.

Снимка: Getty Images

Като резултат, предвид неблагоприятната пазарна среда, финансовите инструменти, базирани на дялово участие, които бяха обезпечени от Next.e.GO Mobile SE, не можаха да се представят на очакваното ниво и темп, се казва в съобщението. "Освен това, въпреки значителните усилия на компанията, преобладаващите пазарни условия, заедно с несигурността в сектора на електромобилите, допълнително значително възпрепятстваха способността на компанията да осигури алтернативно финансиране, както се изисква от местната регулаторна рамка".

И както се казва в подобни случаи, "в светлината на тези обстоятелства управляващите директори на e.GO взеха трудното решение да започнат производство по несъстоятелност, за да гарантират съответствие с местната регулаторна рамка".

В официалното съобщение се казва, че и други филиали, включително Next.e.GO N.V. като компания майка на Next.e.GO Mobile SE, се очаква да започнат съответните производства по несъстоятелност в краткосрочен план.

Компанията остава ангажирана да работи в тясно сътрудничество с всички заинтересовани страни, за да осигури плавен преход през производството по несъстоятелност.

e.GO трябваше да внедри и в Ловеч, както го определя, "революционното си решение" за производство на своите електрически превозни средства, използвайки собствени технологии и евтино микропроизводство (MicroFactory - силно автоматизирана форма на гъвкаво производство, позволяваща на компаниите да изпълняват персонализирани  поръчки). Каквато беше амбицията им в Германия, e.GO възнамеряваше да помогне на градовете и техните жители и в България да подобрят начина, по който се придвижват и превърнат чистата и удобна градска мобилност в реалност.