На 14 ноември м. г. самолет "А320 Еърбъс" на "Урал еърлайнс" (Ural Airlines) каца в руския град Екатеринбург, след което остава паркиран в края на пистата. Три дни след това резервна част от ключово значение за навигационната система на самолета с обявена стойност от половин милион долара, произведена от американската компания "Нортръп Груман" (Northrop Grumman), пристига на летището, сочат данни на руските митнически служби.

Седмица по-късно, на 24 ноември, самолетът излита за Москва и през следващите девет месеца превозва пътници в Русия и Централна Азия, според информация от сайтовете за следене на полетите, съобщава Ройтерс в разследване на схемите, ползвани от руските авиокомпании, за да заобикалят западните санкции

Въпреки наложените ограничения, имащи за цел да попречат на руските превозвачи да получават резервни части за своите самолети от моделите на "Еърбъс" (Airbus) и "Боинг" (Boeing), "Урал еърлайнс" е успяла да внесе над 20 компонента, произведени от американски компании, след началото на войната в Украйна, според митнически данни.

От май 2022 г., когато влязоха в сила повечето търговски ограничения, до края на юни 2023 г. самолетни части на стойност поне 1,2 милиарда долара са били получени от руските авиокомпании, сочи анализ на Ройтерс, базирана на информация от митническите служби.

Оборудването варира от компоненти, без които самолетите не биха могли да летят безопасно като навигационните устройства на "Нортръп Груман", клапани за регулиране на налягането, дисплеи в пилотската кабина и колесници, до по-несъществени артикули като кафемашини, телефони за стюардесите и тоалетни.

Митническите данни разкриват, че частите са пристигнали в Русия с помощта на посредници в различни държави, сред които ОАЕ, Турция, Китай, Киргизстан и Таджикистан. Нито една от тях не се е присъединила към западните санкции срещу Русия.

Според Олег Пантлелеев, директор на компанията за анализ на авиацията "АвиаПорт", руските компании са "решили ребуса" как да продължават да летят въпреки западните санкции.

"Отначало те бяха в шок, никой не знаеше какво да прави", казва той пред Ройтерс. "След два-три месеца обаче бяха намерени нови канали за доставки, а след шест-девет месеца се появиха вече достатъчно много алтернативи, които дори позволиха цените да паднат, а доставките да станат по-бързи".

"Ненужна информация"

Кирил Скуратов, заместник главен изпълнителен директор на "Урал еърлайнс", отказва да коментира как компанията успява да се снабди с резервни части. "Определено няма да ви кажа. Това е ненужна информация", заяви той пред Ройтерс.

След като прегледаха предоставения им списък с резервни части, достигнали Русия, от "Нортръп Груман" заявиха, че не откриват нито една, която те да са продали на руски компании. От дружеството посочиха, че следват "стриктни правила и процедури, за да се гарантира спазването на всички закони и разпоредби, свързани с износа и санкциите."

Американското правителство твърди, че наложеният от САЩ и неговите съюзници контрол върху износа се е отразил тежко на руския авиационен сектор. "Ще продължим твърдо да налагаме контрол, да рушим всякакви незаконни мрежи, да преследваме лица, които заобикалят ограниченията, и директно да се ангажираме с индустрията и чуждите правителства, за да гарантираме спазването на санкциите", заяви говорител на министерството на търговията на САЩ.

Представител на ЕС посочи, че Общността си сътрудничи с всички страни, наложили подобни търговски ограничения, за да гарантира, че те няма да бъдат заобикаляни. "В някои страни вече са въведени системи за наблюдение, контрол и блокиране на реекспорта", каза той.

Извън съмнение е фактът, че западните санкции направиха "живота" на руския авиационен сектор по-труден.

В средата на 2022 г. източници от сектора разказаха как някои авиокомпании са започнали да разглобяват самолетите си, за да се сдобият с резервни части. През юни м.г. авиокомпанията "Ес 7 еърлайнс" (S7 Airlines) призна, че се отказва от плановете си да пусне нискотарифен превозвач, тъй като не може да получи самолетите "Еърбъс", които е поръчала.

Въпреки формално прекъснатите връзки със Запада към май т. г. руските авиокомпании са разполагали с 541 западни самолети - летящи или в процес на ремонт, сочат данните на швейцарския доставчик на авиационна информация ch-aviation. Броят им е почти без промяна от преди началото на войната, като се вземат предвид 75-те самолета, дадени на лизинг на руски авиокомпании и завърнали се при западните си собственици след налагането на санкциите, посочват от ch-aviation.

През юни руските авиокомпании са превозили 10,1 милиона пътници спрямо 8,87 милиона през юни 2022 г. и 11,1 милиона през юни 2021 г., по данни на руската статистическа служба "Росстат". Според ch-aviation това би било невъзможно без западните самолети, тъй като руските превозвачи разполагат с едва 150 самолета родно производство.

От руското министерство на търговията и от агенцията за гражданско въздухоплаване не отговориха на отправените им от Ройтерс въпроси по темата.

Заобиколен маршрут

Преди налагането на санкциите "Урал еърлайнс", "Аерофлот", "Ес 7" и други руски превозвачи разчитаха за поддръжката на самолетите си на глобални компании като например германската "Луфтханза техник" (Lufthansa Technik). Когато те прекратяват дейността си в Русия - "Луфтханза техник" го прави още на 28 февруари 2022 г., броени дни след началото на войната, руските авиокомпании се обръщат към по-малки доставчици на авиационни услуги.

През април 2022 г., например, подразделението за поддръжка на "Ес 7" - "Ес 7 енжиниъринг", започва да внася части от молдовската компания "Еър рок салюшънс" (Air Rock Solutions), според митнически данни.

Първата доставки е за водни филтри за кухненско оборудване за "Еърбъс" и е на стойност от 1700 долара. През следващите 14 месеца "Ес 7" получава от "Еър рок" резервни части на обща стойност поне 1,23 милиона долара.

Иван Мелников, главен изпълнителен директор на "Еър рок" и на още един дистрибутор на авиационни части в Молдова, наречен "Аеростейдж сървисис" (Aerostage Services), отрича да продава стоки в Русия. Той казва, че повечето от клиентите му са в ОАЕ и Киргизстан.

"Да се прави бизнес с руски компании в Молдова е практически невъзможно, като се има предвид, че руските банки са забранени в страната и техните финансови операции не се обработват", казва Мелников. "Не сме заинтересовани да изгубим местните и международните си партньори заради краткосрочен приход".

Доставките, извършени от "Еър рок" и "Аеростейдж" и регистрирани от руските митници, са преминали по заобиколни пътища през ОАЕ и Киргизстан. Запитан дали е възможно клиентите на "Еър рок" в тези страни да са пренасочили доставките към Русия, Мелников предпочете да не отговори.

"Ес 7" и "Аерофлот" не отговориха на изпратените им въпроси.

Услуги от носа до опашката

Серийният номер на устройството на "Нортръп Груман", доставено в Екатеринбург и присъстващо в митническите документи, показва, че то е произведено през октомври 2008 г. и е използвано в няколко самолета, включително и на един в Саудитска Арабия преди шест години, според източник от сектора с достъп до базата данни за поддръжка.

Макар и митническите записи да не посочват компанията, доставила устройството през ноември, те показват как повечето от тези и други високотехнологични американски компоненти са стигали до "Урал еърлайнс" през проучвания 14-месечен период.

През юли 2022 г., например, една част е била доставена през ОАЕ от "Истиклолят 20" (Istikloliyat 20), гражданска инженерна компания, базирана в Таджикистан. През септември 2022 г. друга таджикска инженерна компания - "Кафолати комил" (Kafolati Komil), изпраща друга част до Русия през ОАЕ.

Махмадбашир Якубов, главен изпълнителен директор на "Истиклолят 20" не отговори на изпратените му телефонни съобщения с искане за коментар по темата. Ройтерс не успя да осъществи връзка с Комилчон Якубов, главен изпълнителен директор на "Кафолати комил".

Някои от частите, произведени от "Нортръп Груман" и достигнали до "Урал еърлайн"" през ОАЕ са били доставени от компанията "Скайпартс Еф Зет Си Оу" (Skyparts FZCO), сочат митническите данни. Създадена през юни 2022 г. и регистрирана в едностаен офис в една от свободните икономически зони на Дубай, "Скайпартс" казва на сайта си, че е основана от "авиационни професионалисти" и предлага на клиентите си поддръжка на техните самолети от "носа до опашката".

Запитан за устройството на "Нортръп Груман", управителят на "Скайпартс" Саид Абдулоев заяви за Ройтерс, че се сеща за въпросната част и потвърди, че фирмата има бизнес с таджикистански компании, включително "Истиклолят 20". Той допълни, че е поръчал от американски доставчик една част, произведена от "Нортръп Груман", но отрече да я е пращал в Русия. Абдулоев отказа да назове името на американската компания.

Семейни връзки

Друг руски превозвач - "Нордуинд еърлайнс" (Nordwind Airlines), изглежда се е възползвал от семейни връзки, за да поръчва части за 12-те самолета "Еърбъс" и 15-те "Боинга", които са включени във флота му, разкриват митническите данни.

Притежавана от Карине Букрей, както се твърди в корпоративните бази данни, авиокомпанията е внесла стотици резервни части от "Рамзес туризм" (Ramses Turizm). Базиран в турския курортен град Анталия, "Рамзес туризм" е собственост на съпруга на Карине - Рамазан Акпънар. И "Нордуинд", и самата Букрей не отговориха на запитванията на Ройтерс за коментар.

Пред Ройтерс Акпънар потвърди още през април, че притежава "Рамзес туризм" и е женен за Букрей. Той не отговори на зададените му въпроси за износа на резервни части за "Нордуинд". Руските митнически данни показват, че авиокомпанията е спряла да получава части от "Рамзес туризм" три дни, след като Ройтерс е задал въпросите си.

"Нордуинд" обаче е продължила да внася части от друга турска компания - "На хавачълък ве текник" (Na Havacilik ve Teknik), която също е базирана в Анталия. Ройтерс не успя да се свърже с Нусрет Алпер, създал компанията през 2022 г.

"Нордуинд" е внасяла части и посредством подразделението си за поддръжка - "Нортуинд текник" (NW Technic), според митнически данни. Главният й изпълнителен директор Валерий Пашаев заяви за Ройтерс, че компанията извършва единствено поддръжка, а не се занимава с внос на резерви части. "Хората ми носят части и казват къде да ги инсталирам", казва Пашаев. "Аз ги вземам и го правя".