Гугъл (Google), подразделение на Алфабет (Alphabet), ще даде 25 милиона евро в новосъздадения фонд "Европейски медии и информация" за борба с фалшивите новини, съобщи днес компанията, цитирана от Ройтерс. Това става на фона на критиките, че технологичните гиганти не правят достатъчно, за да разобличават дезинформацията.

Пандемията от Ковид-19 и президентските избори в САЩ миналата година станаха повод за нараснал брой фалшиви новини и се появиха обвинения срещу социалните медии, че не са достатъчно активни в справянето с проблема. Според регулаторните органи те могат да предприемат действия чрез строги ограничения.

Фондът "Европейски медии и информация", който бе учреден миналата седмица от фондация "Калуст Гулбенкян" (основана през 1956 г. в Португалия и носеща името на петролния магнат от арменски произход Калуст Саркис Гулбенкян - б.р.) и Института на ЕС, цели да включи изследователи, хора, които проверяват фактите, организации с нестопанска цел и други обществени органи в борбата срещу фалшивите новини.

Несигурността и предизвикателствата, с които се сблъскахме миналата година, показаха, че е по-важно от всякога хората да имат достъп до точна информация и да отделят реалните факти от измислицата. Това написа в публикация в блог шефът на отдел "Бизнес операции" в Гугъл Мат Бритин.

Фондът бе учреден за срок от пет години. Европейската обсерватория за цифрови медии, създадена в рамките на проект на ЕК миналата година, ще оценява и избира проектите. Сред членовете й са хора, които проверяват фактите, както и учени изследователи.