Ето как Унгария събра германски автомобилни гиганти и азиатски крале на батериите
Правителството на Виктор Орбан отпусна щедри субсидии, за да привлече големи производители, но ...дали мрежата ще издържи?
Германски производители на автомобили и азиатски доставчици на батерии се събират в Унгария в многомилиарден брак по сметка, за да стимулират "електрическите" си амбиции, отбеляза Ройтерс (Reuters). Компаниите се стичат към централноевропейската държава, където правителството на Виктор Орбан се противопоставя на предпазливостта на Запада към Китай, предлага щедри предимства за чуждестранни операции и залага на претенциите на Унгария да се превърне в глобален център за електрически превозни средства (EV).
Три държави доминират инвестициите в унгарската автомобилна индустрия: Германия, шампион в автомобилното производство, плюс Китай и Южна Корея, които са лидери при батериите за електромобили, далеч пред европейските конкуренти.
Компании от тези три държави са получили от унгарското правителство щедри парични субсидии за големи инвестиции в сектора, което показва мащаба на германската, китайската и корейската конвергенция на място.
"Катоди, аноди, сепаратори, монтажни линии, цялата верига за доставки на батерии е тук", каза Дирк Волфер от Германо-унгарската търговска камара в Будапеща. "Това е крак на вратата към Европа."
Държавни субсидии са получили германските автомобилни производители BMW и Mercedes-Benz, както и производителите на батерии - китайската BYD Auto (поделение на Chinese multinational manufacturer BYD Company) и корейският конкурент Samsung SDI. Средното ниво на субсидия е 15% от инвестицията.
Общо Унгария е получила над 14 милиарда евро преки чуждестранни инвестиции само в сектора за производство на батерии през последните шест години, според данни на правителството.
Големи инвестиции в класификатора на Будапеща са такива над 5 млн. -10 милиона евро, вариращи в зависимост от фактори като създадените работни места.
Държавните стимули и възможността производителите на автомобили и доставчиците на батерии да работят в съседство се оказват голяма сила, според интервюта с около 20 играчи и консултанти в индустрията в Германия, Унгария, Китай и Южна Корея.
Китайската Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL), световен №1 производител на батерии за електромобили, и корейските гиганти при батериите SK Innovation и Samsung SDI, заявиха за Reuters, че планираната близост до германските производители на автомобили е ключов фактор за взетото решение да инвестират в Унгария, както и да могат да доставят сепаратори и други компоненти там.
CATL инвестира 7,6 милиарда долара в изграждането на най-големия завод за батерии в Европа - в Унгария. И този завод, и предприятието на BMW за 2,1 милиарда долара са локализирани в Дебрецен, който изгради екосистема от доставчици: от производители на спирачки и катоди за батерии до индустриални машини.
Mercedes-Benz преобразува фабриката си в Кечкемет за производство на електрически автомобили, докато Audi на Volkswagen произвежда автомобили и електрически двигатели в Гьор.
Такъв голям бизнес може да бъде от полза за правителството на премиера Орбан, тъй като страната е изправена пред най-тежката си икономическа среда от повече от десетилетие, с инфлация от над 20%, забавяне на икономиката и фондове на ЕС в неизвестност (има светлина в тунела след постигнат компромис за отпускане на европейски средства за Унгария, т.е. за намаляване на замразените такива - б.р.).
И все пак унгарският проект за електромобили също е изправен пред сериозни препятствия, според много представители от индустрията.
Едно от ключовите притеснения са огромните изисквания, които големите заводи за батерии ще поставят пред електрическата мрежа, която трябва да се пренасочи от изкопаеми горива към възобновяеми източници, за да постигне целите за нулеви нетни емисии на голяма част от автомобилната индустрия. Липсата на специализирана работна сила в Унгария също може да намали капацитета.