Електромобилите пак разпалват търговска война между ЕС и САЩ
Разпри засенчват едно от основните усилия за възстановяване на отношенията между Брюксел и Вашингтон
Когато висши европейски и американски представители се съберат във Вашингтон следващия месец, те вероятно ще постигнат съгласие по много въпроси - от ваксините до изкуствения интелект. Само не повдигайте въпроса за субсидиите за електромобили, пише politico.eu.
Разразилата се трансатлантическа търговска разпра заради Закона за намаляване на инфлацията в Съединените щати (IRA), който осигурява големи субсидии за хората, за да купуват произведени в САЩ автомобили, засенчва едно от основните усилия за възстановяване на отношенията между Брюксел и Вашингтон в ерата след Доналд Тръмп, пише изданието. Това е мнението на повече от дузина чиновници, пряко запознати с тези обсъждания, които са говорили за напрежението при условие за анонимност, тъй като въпросът е чувствителен.
В рамките на събитието следващия месец, известно като Съвет по търговия и технологии между ЕС и САЩ, два пъти годишно се провеждат срещи между европейския ръководител по въпросите на цифровите технологии Маргрете Вестагер и държавния секретар на САЩ Антъни Блинкън, за да се насърчи по-тясното сътрудничество във всички области - от финансирането на съвместни телекомуникационни проекти в развиващите се икономики до съвместната работа в борбата с руската дезинформация.
Въпреки това, когато тези чиновници се срещнат във Вашингтон на 5 декември, разговорите им вероятно ще бъдат възпрепятствани от разногласия относно американските субсидии за производство на електрически автомобили. САЩ твърдят, че субсидиите са необходими за раздвижване на икономиката, а Брюксел - че те представляват несправедлив протекционизъм.
Противопоставянето, което рискува да се задълбочи, подкопава усилията на президента на САЩ Джо Байдън и председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен да преодолеят ерата на Тръмп и да укрепят връзките между двама от най-големите партньори в областта на търговията и сигурността в света, пише "Политико".
"Винаги ще има разногласия", заяви Вернер Щенг, старши съветник на Вестагер, на събитие на Атлантическия съвет миналата седмица във връзка с продължаващите търкания между Европа и САЩ. "Винаги ще има области, в които просто не сме съгласни - което е нормално, случва се и в най-добрите бракове."
И двете страни ще се стремят да омаловажат разногласията около субсидиите за електрически автомобили на срещата на върха за технологии и търговия. Очаква се Вашингтон и Брюксел да използват събитието, за да обявят шест проекта на ниско ниво за засилване на трансатлантическото сътрудничество, според шестима от цитираните по-горе служители.
Те ще включват финансиране на два телекомуникационни проекта в Ямайка и Кения; обявяване на правила за това как може да се развива нововъзникващата технология на т.нар. надежден изкуствен интелект; както и по-добра координация за открояване на потенциални пречки във веригите за доставка на полупроводници. Подробностите за отделните проекти могат да се променят, преди те да бъдат подписани до края на месеца.
Очаква се също така европейските и американските политици да очертаят как могат да създадат общи стандарти за начина на зареждане на електрическите превозни средства; споразумение за взаимно признаване на производството на ваксини; и пилотен проект, така че митническите служители на ЕС и САЩ да могат да използват инструменти за цифрова документация като част от работата си.
Въпреки това продължаващите разногласия относно субсидиите за електрически автомобили на Вашингтон, които ще започнат да се прилагат от януари, остава сериозен повод за спорове, дори след като двете страни създадоха съвместна работна група от висши служители, която да разглежда търговските жалби. Някои европейски политици, включително тези от страни като Германия и Франция със значителни местни сектори за производство на автомобили, искат Брюксел да заеме твърда позиция, която потенциално да включва ответни мита срещу американски стоки.
Според Валдис Домбровскис, европейския комисар по търговията, целта е работната група на да докладва за потенциални решения на спора преди срещата през декември.
Но комбинацията от политически спорове около междинните избори в САЩ и нарастващата враждебност на страните членки на ЕС към американските субсидии направиха малко вероятна подобна обратна връзка през следващите три седмици. Представители на САЩ отхвърлят обвиненията, че планираните субсидии са протекционистки и контрират, че собствените политики на Европа - включително усилията за изграждане на индустрия за изчисления в облак, която да се конкурира с американски компании като Google и Amazon - също представляват несправедливи търговски бариери.
"Съветът по търговия и технологии между ЕС и САЩ беше специално създаден, за да регулира въпросите, свързани със субсидиите. Беше поет ангажимент да се информираме взаимно, за да избегнем войни за субсидии. Твърде жалко е, че сега IRA върна целия въпрос за субсидиите в центъра на вниманието", казва един от представителите на ЕС, цитиран от "Политико".