Международната агенция по енергетика смята, че "електрическите превозни средства" е една от категориите, която е на път да изпълни своя сценарий за декарбонизация до 2050 г. Пътният транспорт представлява 16% от глобалните емисии. През последните години се наблюдава експоненциален ръст в продажбата на електромобили, заедно с подобрен обхват, по-широка наличност на модели и повишена производителност. МАЕ изчислява, че 13% от новите автомобили, продадени през 2022 г., ще бъдат електрически. По-голямата част от напредъка се осъществява на установени пазари - т.е. богати нации - така че това все още не е глобален феномен. Продажбите в развиващите се и нововъзникващите страни са бавни поради по-високите разходи при електроколите и липсата на инфраструктура за зареждане, коментира Energy Post.

В доклада си МАЕ обобщава своя пълен доклад за напредъка, включително инфраструктура за зареждане, производителност на батерията, вериги за доставки и критични минерали. Резюмето завършва с препоръки, които обхващат политическа подкрепа, тежкотоварни превозни средства, зарядна инфраструктура за електромобили и интелигентни мрежи, вериги за доставки, корпоративни партньорства и възприемане в нововъзникващи и развиващи се икономики.

Продажбите на електрически автомобили се увеличиха на големите автомобилни пазари през 2021 г.

Продажбите на електрически автомобили достигнаха рекорд през 2021 г., въпреки затрудненията във веригата за доставки и продължаващата пандемия Covid-19. В сравнение с 2020 г. продажбите почти се удвоиха до 6,6 милиона (дял от общите продажби от близо 9%), с което общият брой електрически автомобили по пътищата достигна 16,5 милиона броя. Делът на продажбите на електрически автомобили се е увеличил с 4 процентни пункта през 2021 г. Сценарият за беземисионна икономика до 2050 г. предвижда парк от електрически автомобили от над 300 милиона броя през 2030 г., в който електрическите автомобили представляват 60% от продажбите на нови коли. Постигането на правилния път със сценария Net Zero изисква техният дял от продажбите да се увеличава с по-малко от 6% процентни пункта на година.

Продажбите през 2021 г. бяха най-високи в Китай с 3,3 милиона коли (утрояване на продажбите през 2020 г.), следвана от Европа с 2,3 милиона продадени автомобола през 2021 г. (увеличение от 1,4 милиона през 2020 г.). В Съединените щати продажбите на електрически автомобили удвоиха пазарния си дял до 4,5% през 2021 г., достигайки 630 000 продадени бройки. В нововъзникващите пазари продажбите на електрически автомобили се увеличиха повече от два пъти, но обемите на продажбите остават ниски. През първата половина на 2022 г. продажбите са се увеличили допълнително, като експерните изчисляват, че глобалният дял на продажбите на EV ще бъде около 13%.

Електрическите автомобили и консумацията на петрол

Глобалният електрически автопарк през 2021 г. е консумирал около 50 TWh електроенергия, което представлява по-малко от 0,5% от текущото общо крайно потребление на електроенергия в световен мащаб. Използването на електромобили измести с около 0,3 млн. барела на ден петрол през 2021 г. Електромобилите ще трябва да изместят с повече от 7 млн, барела на ден петрол през 2030 г., за да бъдат в крак със сценария за декарбонизация.

Енергийната плътност на батерията се увеличава, подобрява се химическия състав

Енергийната плътност е от ключово значение, за да се гарантира, че електромобилите имат достатъчен обхват. Енергийната плътност на батериите за електромобили нараства през последната година и сега някои от най-ефективните батерийни клетки могат да достигнат енергийна плътност от над 300Wh/kg, спрямо около 100-150Wh/kg преди десетилетие. Това означава, че със същата маса, електрическите автомобили вече могат да пътуват два пъти по-далеч.

Този напредък е постигнат благодарение на непрекъснатото подобряване на химическия състав на батериите и дизайна на клетките. Ключови примери за това включват предстоящите клетки 4680 на Tesla и клетките Ultium на LG Energy Solution.

Не всичко обаче опира до енергийната плътност. Намаляването на нуждата от критични метали също е приоритет за иновациите в електромобилите. През изминалата година се наблюдава удвояване на пазарния дял на катодите от литиево-железен фосфат (LFP), които не изискват никел или кобалт. Това се дължи отчасти на иновативните технологии от клетка към опаковка, които позволяват по-висока плътност на опаковката чрез намаляване на теглото на опаковката, но главно поради преминаването на производителите на автомобили към LFP, за да намалят излагането на риск на цените на стоките.

Друго ключово развитие беше обявяването на важно развитие на веригата за доставки за натриево-йонни батерии от най-големия производител на батерии в света CATL. Тази технология има потенциала напълно да избегне използването на критични метали. Оценката на МАЕ за натриево-йонната технология се увеличи от TRL 3-4 на TRL 6.

3e-news.net

Броят на обществено достъпните точки за зареждане се увеличава, но внедряването трябва да се ускори

Внедряването на обществено достъпни точки за зареждане на EV се увеличи с близо 40% през 2021 г., въпреки че през 2020 г. темпът на растеж беше по-висок - около 45 на сто. Въпреки това през 2021 г. бяха инсталирани 500 000 обществени точки за зареждане, което е повече от общия брой от налични зарядни устройства през 2017 г.

Степента на инсталиране на бързи зарядни устройства се е увеличила леко през 2021 г. (с 48%) в сравнение с 2020 г. (с 43%), докато растежът на инсталациите с бавни зарядни устройства се е забавил (33% през 2021 г., в сравнение с 46% през 2020 г.).

Китай продължава да поддържа лидерството си в броя на публично достъпните зарядни устройства, като представлява около 85% от бързите зарядни устройства и 55% от бавните зарядни устройства в световен мащаб. През 2021 г. в Китай са инсталирани 680 000 бавни зарядни устройства, следвани от Европа с над 300 000 инсталации (увеличение с 30% спрямо 2020 г.) и Съединените щати с 92 000 внедрени (увеличение с 12% спрямо 2020 г.). Броят на бързите зарядни устройства достигна почти 470 000 в Китай през 2021 г. (с 52% повече от 2020 г.), докато в Европа броят им се увеличи до близо 50 000, следван от Съединените щати с 22 000. До 2030 г. сценарият Net Zero предвижда инсталирането на 18 милиона обществено достъпни станции за зареждане.

Разходите за електромобили и инвестициите при веригата за доставки обаче се увеличават

През 2021 г. потребителите по света са похарчили около 250 милиарда щатски долара за покупки на електромобили. Ръстът на продажбите на EV стимулира инвестициите в електрификация, които представляват повече от 65% от общите инвестиции за крайна употреба в транспортния сектор през 2021 г. Скорошен анализ на IEA изчислява, че този дял ще нарасне до повече от 74% през 2022 г. Отвъд автомобилите, инвестициите се насочват и към електрификация на автобуси и тежкотоварни камиони. В началото на 2022 г. Индия проведе търг за закупуване и внедряване на повече от 5000 електрически автобуса в пет големи града. Поръчката е възложена на половината от цената, постигната в предишни търгове. Съвместно публично-частно предприятие в Чили също търси финансиране за финансиране на парк от 1000 електрически автобуса в Сантяго.

Очаква се глобалният производствен капацитет на батерии да нарасне от под 200 GWh през 2019 г. до над 1200 GWh през 2024 г. след огромни капиталови разходи от регистрирани компании за производство на батерии през 2021 г., възстановявайки се от големия спад по време на пандемията. Тези компании сега инвестират три пъти повече, отколкото през 2020 г. През 2021 г. Китай оглави световния капацитет за производство на батерии, като контролира около 75% от общия глобален капацитет, следван от Съединените щати, Унгария и Германия.

Правителствата обявиха по-амбициозни цели и политики за превозни средства с нулеви емисии през 2021 г. както никога досега

Нови цели за продажби на превозни средства с нулеви емисии ( zero-emission vehicle (ZEV) бяха обявени на няколко пазара и съществуващите цели бяха увеличение, тъй като правителствата демонстрираха силен ангажимент да включат електрификацията на автомобилите като ключов компонент на стратегиите за постигане на беземисионна икономика и национално определени приноси. Те включват:

- Изпълнителна власт в Съединените щати през август 2021 г. постави нова амбиция за електромобилите да представляват 50% от продажбите през 2030 г.

- През октомври 2021 г., съобщение за амбициите за 100% продажби на коли с нулеви емисии до 2035 г. в Чили.

- В Канада нова цел за постигане на 100% продажби на автомобили с нулеви емисии до 2035 г. вместо до 2040 г. Установени са и нови междинни цели от 20% продажби до 2026 г. и 60% до 2030 г.

Няколко правителства увеличиха строгостта на стандартите за емисии от превозни средства, за да улеснят допълнително внедряването на ZEV. Съединените щати финализираха решения, установяващи по-строги стандарти както за средната корпоративна икономия на гориво, така и за емисиите на парникови газове. В Европейския съюз пакетът Fit-for-55 на Европейската комисия включва регламент, приет наскоро от Европейската комисия, който изисква намаляване на емисиите от автопарка (от начална точка от 2021 г.) от 55% за леки автомобили и 50% за ванове до 2030 г. и 100% за двете до 2035 г. Това на практика налага, че всички нови автомобили и ванове, продадени от 2035 г. нататък, ще трябва да нямат никакви емисии, отделяни от ауспуха.

Като цяло държавните разходи за субсидии за електрически автомобили почти се удвоиха през 2021 г. Основните промени включват следното:

- Китай удължи своята схема за субсидиране на беземисионни автомобили до края на 2022 г. (от предишна дата на изтичане през 2020 г.), въпреки че започна да намалява сумите на базовите субсидии с 10%, 20% и 30% всяка година (между 2020 г. и 2022 г.). Страната допълнително удължи освобождаването от данък върху покупката на електроколи до края на 2023 г.

- В Корея новата схема за субсидиране въведе през 2021 г. ограничени субсидии за леки автомобили на цена под 90 милиона KRW (78 671 USD), докато през 2022 г. субсидиите бяха ограничени до автомобили на цена под 55 милиона KRW (48 077 USD).

- Законът за финансова и инфраструктурна подкрепа в САЩ - Build Back Better Act беше изготвен през 2021 г. и предлага преструктуриране на субсидиите за закупуване на електромобили, за да се включат допълнителни 4500 щатски долара за електромобили, оборудвани с батерии, произведени с профсъюзен труд, в допълнение към основния стимул от 7500 щатски долара. Съвсем наскоро, приемането на Закона за намаляване на инфлацията разширява данъчните кредити за електрически превозни средства, които отговарят на определени критерии (по отношение на добива и преработката на минерални батерии и окончателното сглобяване в страната) също разширява кредитите за използвани електромобили. И накрая, Калифорния прие регламент, изискващ всички автомобили, продадени до 2035 г., да бъдат превозни средства с нулеви емисии.

- След удвояване на своите субсидии през декември 2020 г., Япония обяви бюджет, разпределящ 25 милиарда йени (228 милиона щатски долара) за субсидии за електромобили и водородни автомобили.

През 2021 г. внедряването на беземисионни автомобили беше подкрепено и от множество съобщения за финансови пакети за изграждане на поддържаща инфраструктура. Правителствата също така обявиха индустриални стратегии, които имат за цел да създадат и разширят своята известност в рамките на интегрираните вериги за доставки, така че да подпомогнат бъдещето на своите икономики и да подкрепят местното производство.