Boeing постави ветеран на върха и го натовари с рестарта след турбуленциите
Кели Ортберг ще оглави производителя на самолети от 8 август
Boeing назначи ветерана в авиокосмическата индустрия Кели Ортберг за свой нов президент и главен изпълнителен директор след продължило месеци търсене на подходяща кандидатура за постовете, натоварвайки го с монументалната задача да преобразува производителя на самолети, съобщи Ройтерс (Reuters).
Още по темата
Кели Ортберг, бивш изпълнителен директор на Rockwell Collins, ще започне новата си работа на 8 август, изправен пред множество проблеми, включително съживяване на производството на реактивни самолети на компанията и възстановяване на доверието в отношенията с регулаторите, индустрията и потребителите на авиационни услуги.
Boeing, един от двата глобални самолетостроителни гиганта, е затънал в репутационна криза и безопасността след взрив по време на полет на 5 януари на самолет MAX 9 на Alaska Airlines, превозващ 171 пътници. Компанията заяви в сряда, че е на загуба от 1,4 милиарда долара през тримесечието, тъй като продължава да гори пари.
Инцидентът от 5 януари доведе до възможна оставка на главния изпълнителен директор Дейв Калхун и напускането на предишния председател на борда на акционерите, след като регулаторите се прицелиха в безопасността, която и без това вече беше разклатена от предишни катастрофи през 2018 г. и 2019 г.
Малко след инцидента на 5 януари Федералната авиационна администрация на САЩ (Federal Aviation Administration - FAA) забрани на Boeing да разшири производството на своята фамилия реактивни самолети 737 MAX, без да прогнозира колко дълго ще продължи ограничението.
Американският авиационен регулатор ограничи производството на самолети 737 MAX до 38 на месец, макар Reuters да съобщи, че Boeing е произвеждал за няколко седмици много по-малко.
На 28 февруари регулаторът даде на Boeing 90 дни, за да разработи цялостен план за справяне със "системни проблеми с контрола на качеството", който компанията представи през май. Администрацията на FAA обаче заяви, че на Boeing няма да бъде разрешено веднага да увеличи производството на 737 MAX.
Това доведе до по-ниски доставки, което разочарова клиентите. През второто тримесечие Boeing достави общо 92 самолета, което е спад от 32% спрямо същия период на миналата година.
Компанията отчете загуба от $2,33 на акция през второто тримесечие, тъй като проблемният й военен и космически бизнес изостри финансовото напрежение за американския производител на самолети, който вече беше намалил производството на самолети за граждански полети.
Отделът за отбрана, космос и сигурност на Boeing, един от трите му основни бизнеса, е загубил милиарди долари през 2023 г. и 2022 г., което ръководителите приписват на надхвърляне на разходите по договори с фиксирана цена.
Такива договори имат високи маржове, но оставят изпълнителите в областта на отбраната уязвими на инфлационния натиск, който намали корпоративните печалби на САЩ през последните няколко години.
Производителят на самолети наддаваше агресивно за договори с фиксирана цена преди пандемията, но сега обяви, че ще се отклони от сключване на такива договори, за да спре загубите в бизнеса, които възлизат на 1,76 милиарда долара за миналата година.
Финансовият директор на Boeing Брайън Уест каза през месец май, че производителят ще изгаря, вместо да генерира пари през 2024 г., затруднен от по-слабите доставки на реактивни самолети в сравнение с миналата година.
Сблъсъци с Boeing
Аерокосмическият гигант се изправи пред редица сериозни проблеми през последните години.
Компанията се призна за виновна по обвинение в престъпна измама и заговор, както и да плати глоба от 243,6 милиона долара, за да разреши разследване на Министерството на правосъдието на САЩ за две фатални катастрофи на своите самолети "737 Макс" (737 MAX), при които загинаха 346 пътници и екипаж. В резултат моделът 737 МАКС бе спрян от полети за 20 месеца.
Фирмата също беше подложена на засилен контрол, след като на 5 януари парче от фюзелажа на почти нов "Боинг 737-9 МАКС по полет на Alaska Airlines се откърти малко след излитането. Повечето от 170-те пътници се разминаха само с уплаха.
На 7 март след излитане от Сан Франциско самолет Boeing B777-200 на United Airlines загуби един от колесниците си.
На 11 март "технически проблем" причини тежка турбуленция на борда на самолета Boeing 787-9 Dreamliner на чилийската авиокомпания LATAM при полет между Сидни (Австралия) и Окланд (Нова Зеландия). Около 50 души пострадаха при инцидента.
Самолет Boeing 757-200 със 174 пътници и 7 членове на екипажа на американската авиокомпания United Airlines загуби основно колело на колесника при излитане от Лос Анджелис на 8 юли. Самолетът е успял да кацне безопасно на летището в Денвър.