През следващите дни и седмици ще ви представим висшите учебни заведения, които подкрепиха "Идеалният кандидат", новият проект на Dir.bg, който дава различни възможности за първи стъпки в кариерата и откриването на мечтания стаж.

Днес представяме Президентa на Американския университет в България.

Вижте кой е той:

Д-р Дейвид Евънс заема длъжността президент на Southern Vermont College от януари 2015 г. до май 2019 г. Той е бил и вицепрезидент по академични въпроси и декан на преподавателите в Buena Vista University (2008-2014). Преди това е бил декан на Petree College of Arts and Sciences в Oklahoma City University (2005-2008), преподавател по английски език и председател на катедрата по "Английски език, реч и журналистика" в Georgia College & State University (2000 - 2005), член на факултета (1990-2000 г.) и председател на катедрата по "Английски език" (1996-2000 г.) в Cornell College. Д-р Еванс беше избран за член на борда на Националната асоциация на независимите колежи и университети (NAICU), за да представлява североизточния регион през 2016 г., и служи като председател на комисията за анализ на политиките и връзки с обществеността до заминаването си за България. От 2015 г. той също участва в борда на Търговската камара в Бенингтън, като е неин президент през 2019 г. Oт юли 2016 г. до юни 2017 г. д-р Еванс е бил и председател на борда на Vermont Higher Education Council (Съвета за висше образование във Върмонт). Представител е и на New England Collegiate Conference (Конференцията на колежите на Ню Инглънд) в консултативната група на президентите на NCAA Division III (Националната спортна асоциация на колежите, трета дивизия). Д-р Еванс притежава бакалавърска степен от Pomona College и магистърска степен и докторска степен от Вирджинския университет. И трите му образователни степени са в специалност "Английски език".

Коя е най-положителната новина, с която вашият университет е свързван през последните няколко години?

Нашите студенти продължават да правят забележителни неща, както докато са все още учащи, така и след дипломирането си. Тъй като образованието и успехът на студентите са нашите основни функции, силните резултати, които постигат нашите студенти - благодарение на тяхната упорита работа и на образователните възможности, които АУБ предоставя - са постоянен източник на добри новини за нас. Също така успяхме ефективно да управляваме пандемията (сама по себе си, разбира се, много лоша новина), включително като не допуснахме разпространението на болестта в кампуса и осигурихме непрекъснатост на операциите. Наглед чисто технически, този успех свидетелства за стабилността на основните дейности на АУБ и ангажимента на всички членове на общността да правят най-доброто за студентите.

Как пандемията повлия на всички процеси, свързани с вашия университет - оперативни, организационни, образователни?

Основният проблем, с който се сблъскахме през изминалата година, е постоянната несигурност около пандемията и възможните правителствени ограничения. Миналата пролет преминахме внезапно към виртуално обучение, подобно на много колежи и университети по света, и това постави огромни предизвикателства пред нашите преподаватели и студенти, които буквално трябваше да променят подхода си само за няколко дни. Тази есен бяхме отлично подготвени след лято на разработка на план за развитие и започнахме семестъра с хибридни курсове, които позволиха на много студенти да присъстват лично, макар и ограничено.

За съжаление развитието на пандемията принуди правителството да нареди на всички университети да преминат към онлайн обучение в началото на ноември и както се оказа, прекарахме останалата част от годината онлайн. Тъй като АУБ е университет с кампус, и тъй като животът ни в кампуса е изключително важно предимство на нашата програма, този фактор беше особено голямо предизвикателство, тъй като нашите студенти дълбоко ценят своята общност от приятели и оживената социална и интелектуална атмосфера тук.

Разбира се, надяваме се да се върнем към по-нормален учебен процес през есента. Въпреки това, някои аспекти от нашата академична работа се промениха трайно и в бъдеще със сигурност ще се възползваме повече от виртуалните лекции и срещи, които в много случаи ще бъдат по-ефективни за осъществяване на бизнеса на университета.

Имаше редица последствия от преминаването ни към онлайн обучение. Обикновено сме домакини на голямо разнообразие от дейности в университета, както за студенти, така и за общността като цяло, и на практика тези дейности са спрели, намалявайки някои приходи и определено променяйки атмосферата на кампуса. Също така значително увеличихме дейностите по почистване, особено преди преминаването към онлайн, и въведохме различни форми на отдалечена работа за много служители и администратори, за които такава работа е осъществима. Променихме операциите си, за да се приспособим към новата реалност и е вероятно някои аспекти на отдалечената работа да останат след пандемията. Добавихме служители към нашия здравен център, за да отговорим на повишеното търсене и потенциално увеличената работа, свързана с COVID, което за щастие не се наложи, с изключение на тестването на пристигащите студенти и, напоследък, администриране на ваксинации, когато те са налични.

Кои са най-често срещаните проблеми, които трябва да разрешите и успявате ли да намерите решения?

Най-голямото ни и постоянно предизвикателство е балансирането на бюджета. Ние работим в силно конкурентна индустрия и въпреки че нашите разходи (обучение и такси) са много ниски в сравнение със сравними западноевропейски и американски институции, ние се конкурираме с институциите в ЕС, особено за най-силните студенти. Нещо повече, над 1/3 от нашите студенти идват от други страни, най-вече извън ЕС, но тези държави обикновено са изправени пред по-тежки икономически предизвикателства от България. В резултат на това, за да привлечем възможно най-добрите студенти, ние предлагаме значителен размер финансова помощ, което, разбира се, директно се отразява на бюджета.

Намирането на баланса всяка година е постоянен процес на приспособяване. Постигнахме много добър успех в привличането на нови студенти, което ни помогна, но трябва да потърсим допълнителни източници за финансиране на стипендии, за да продължим да даваме възможност на отлични студенти да се обучават при нас.

Какви са вашите наблюдения относно качеството на вашите студенти? Откривате ли значителни разлики в тяхното поведение или качества, когато сравнявате различни поколения студенти?

Не съм бил тук достатъчно дълго, за да сравнявам поколения студенти от АУБ. Ще кажа обаче, че като цяло нашите студенти са изключително впечатляващи - активни, сериозни и умни. Общото ми усещане е, че те са по-сериозни и ангажирани от студенти в подобни американски институции (работил съм в две от тях) и приемат отговорно както интелектуалните, така и практическите аспекти на своето образование. Това внася оживление в академичната атмосфера в АУБ, която е наистина освежаваща и вълнуваща.

Нашите студенти отговориха прекрасно на предизвикателствата през последните 15 месеца. Каквото и да кажа за тяхната всеотдайност, търпение и постоянство пред продължаващата несигурност и смущения, ще е малко. Тяхното представяне през това време говори много добре за тяхното бъдеще като граждани и лидери в областите, в които са избрали да се развиват.

Какви тенденции наблюдавате в развитието на висшето образование в България и има ли нещо, което може да се подобри?

Най-голямото предизвикателство пред българското висше образование е демографският спад в страната, съчетан с конкуренцията от университети в ЕС за най-силните студенти. За да се справят с това предизвикателство, нашите институции трябва да бъдат гъвкави и иновативни. Смятам, че регулаторните и акредитационни режими трябва да оказват съдействие за ускоряване на иновациите, а добра стратегия за страната би била намаляването на формалните бариери пред институционалните промени, които да помогнат за случването на тези иновации. Също така би било изключително подходяща политика да се даде възможност на международните студенти да останат в България след завършване, отново предвид намаляването на младото население на страната. Талантливите млади висшисти, които се стремят да допринесат за България, трябва да бъдат насърчавани, за да подкрепят една динамична и развиваща се икономика и култура.

Какво е вашето отношение към стажантските програми и виждате ли еволюция в тяхното развитие?

Стажовете са от решаващо значение, за да помогнат на студентите да свържат теорията с практиката и да придобият ценен професионален опит, преди да завършат. Много от нашите студенти участват в стажове както през учебната година, така и през лятото, и този опит им помага да установят връзки с потенциални работодатели, да започнат да развиват своите професионални връзки и да имат опит от "реалния свят" за резюмето си.

Винаги искаме да гарантираме, че нашите студенти получават добавена стойност от стажовете си, като те от своя страна реципрочно да добавят стойност за компаниите, които са ги наели. Ние оценяваме внимателно както студента, така и стажа, за да намерим възможно най-доброто съвпадение и да подпомогнем студентите.

За нас най-важната ни настояща стратегия със стажовете е да идентифицираме допълнителна финансова подкрепа за студенти, които участват в тях. Ние вярваме, че те са от изключителна стойност за студентите и бихме искали такива студенти да имат достатъчно финансова подкрепа, за да участват в тях, вместо да заемат по-малко ценни от професионален аспект длъжности. Това би подобрило цялостния им опит и конкурентоспособност както на пазара на труда, така и в кандидатстването в магистърски програми.

Какъв съвет бихте дали на студентите си да си намерят по-бърза и лесна работа и да подобрят кариерата си?

Нетуъркинг! Възползвайте се от всички възможности за изграждане на уменията и автобиографията си (вижте отговора ми за стажовете по-горе). Внимавайте какво публикувате в социалните медии. Бъдете ангажирани с разнообразни дейности, а не само с прекалено специализирани, така че да внесете широка перспектива в работата си. Проявете истински ентусиазъм. За всички професионални събития и поводи бъдете навреме, бъдете подготвени, бъдете представителни.

Какъв според вас е профилът на идеалния кандидат и какво би го накарало да се открои? Какви умения трябва да притежава?

Идеалните кандидати са добре подготвени, знаят защо искат определена позиция и могат да обяснят това на работодателя. Те имат отлични комуникативни умения, писмени и устни, и са ангажирани в разрешаването на проблеми. Без значение в коя професионална област, те са широко подготвени и могат да демонстрират информирана гледна точка по различни важни въпроси. Те могат да се интегрират ефективно в екипи и, когато е подходящо, да ги ръководят.

Какъв съвет бихте дали на ученици, които завършват гимназия и се колебаят кой университет да изберат?

Адаптацията е много важна. Чувствате ли се като у дома си? Чувствате ли се подкрепени? Университетската общност предлага ли програми, академични и социални, които отговарят на вашите нужди?

В същото време постъпването в университет е шанс да разширите своите познания във всякакви области. Трябва да изследвате различни клубове и дейности и да разберете, че да бъдете предизвиквани е част от смисъла да бъдете студент. Възползвайте се от възможностите за разширяване на познанията си в много различни области и проблеми - изучавайте странни неща, отделете време, за да посетите програми, които привличат вниманието ви, дори ако те очевидно не са от значение за вашата специалност, четете за забавление, създайте приятели от различни култури.

Какви съобщения изпращате на бъдещите си студенти, за да изберат конкретно вашата институция?

АУБ предоставя изключителна основа за вашия бъдещ успех. Нашата общност е интензивна и всеотдайна и редовно помага на студентите да видят и осъзнаят потенциала, който дори не са знаели, че имат, когато са се записали. Ние сме силно посветени да ви подкрепяме във вашето интелектуално, професионално и социално развитие и нашите възпитаници демонстрират успеха на АУБ в това начинание. Имаме възпитаници, които са лидери в бизнеса, политиката, академичните среди, неправителствените организации и много други области и са успешни в целия свят. Нашето студентско общество е изключително талантливо, а също и забавно. Създава невероятна общност в кампуса. Ако сте готови да бъдете предизвикани академично и да участвате в различни дейности в и извън класната стая, АУБ има какво да ви предложи.