"Може би всички ние ще се научим, че работата ни няма да бъде само в офиса и ще имаме възможност да я вършим пътувайки и от различни дестинации.", споделя следващият ни гост в поредицата "HR кафе".
Представяме ви Дарина Цанова - Мениджър в агенция за подбор на кадри "Талентика".
Има ли неудобни въпроси по време на интервю?
Възможно е по време на интервю да има провокативни въпроси, чрез които кандидатът да се постави в ситуация и да се види каква би била неговата реакция. Не е препоръчително да се задават неудобни въпроси или ако се налага, то да е в рамка, в която да не откажем кандидата от потенциален интерес към компанията ни
Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю?
Един от най-важните аспекти на интервюто за работа е самата подготовка за него. Има кандидати, които подценяват този момент и се явяват без да са проучили компанията и позицията и това може да им попречи да продължат напред. Добре е преди предстояща среща да отделят време, за да прегледат сайта на компанията, профил (ако има такъв) в социалните мрежи, сектора, конкуренцията и да се подготвят с уместни въпроси, които да зададат накрая. Също така е много важно да са дошли навреме за срещата и да отговарят ясно и конкретно по зададените им въпроси. Често се наблюдава изпадане в една или друга крайност - отклоняване от темата и твърде многословни отговори или пък твърде кратки отговори само с да и не. Това в повечето случаи би навредило на кандидата.
Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси?
Първото впечатление е един от най-важните етапи в интервюто, особено ако е на живо. В много от случаите това може да помогне на кандидата да продължи в процеса дори и да не покрива всички изисквания от длъжността. Облекло, прическа, поздрав, ръкостискане, изражение на лицето - това са първите неща които интервюиращия вижда и често те повлияват на развоя на интервюто по нататък.
Какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода?
Много зависи каква е позицията, сектора, компанията и екипът, с който ще трябва да се сработи кандидата, ако получи работата. Например, при интервю за търговска позиция, качества като настъпателност и про-активност биха били оценени високо. При всички случаи е добре да се опитваме да пазим някакъв баланс.
Кое е надделявало досега в опита ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията?
Възнаграждението е доста важен компонент от процеса по подбор за дадена позиция. Всяка компания има определени бюджети, в които може да се варира, но в определени граници. Желанието за развитие е важен аспект, който показва каква е мотивацията на бъдещия служител, но пак зависи от структурата на компанията и възможностите, които може да предложи за в бъдеще.
Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?
Абсолютно, да. Ако видя в кандидата мотивация и желание за работа, с удоволствие бих инвестирала време и усилия, за да му помогна да развие и уменията, които не му достигат на този етап.
Какви са впечатленията ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?
Стажантските програми са един много добър инструмент, който е в помощ, както за младите специалисти, така и за компаниите да селектират нови служители за работните си места. Опитът ни показва, че от стажантски програми досега са произлезли немалко таланти. Новите младежи са много любознателни, но и нетърпеливии. Искат в кратки срокове да навлязат в работните процеси и да станат добри. Истината е, че това понякога отнема време. Като съвет бих им препоръчала да останат любознателни, но и да бъдат по-търпеливи.
Какви позитиви и негативи виждате в работната атмосфера в компанията ви във времената преди Ковид и сега?
Позитивите са с свързани дигитализацията на работните процеси. Голяма част от срещите с потенциални кандидати, клиенти и колеги премина онлайн и по този начин се спестява много време, което може да бъде инвестирано в други по-плодотворни дейности. Негатив е, че тази дистанция пречи при приемането и приобщаването на нови членове към екипите. Също така пречи и липсата на неформални социални контакти, които често съпътстват чисто професионалните на работното място.
Какъв процент от служителите ви работят в хоум офис условия?
50 % от служителите ни работят хоум офис. За някои от тях това е по-добрия вариант, но имаме и служители, които предпочитат да работят само от офиса.
Промениха ли ви се критериите за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид?
Условията на Ковид промениха критериите за оценка на кандидатите. Вече е много важно те да са адаптивни и проактивни, за да могат да се справят с променящата се среда и условия на работа.
Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?
Мисля, че много от компаниите и кандидатите видяха, че могат успешно да се справят и с работа от вкъщи. Почти нямам кандидат, с когото да разговарям и да не ме попита колко дни от седмицата може да бъде от вкъщи, така че определено очаквам промяна в близките години. Може би всички ние ще се научим, че работата ни няма да бъде само в офиса и ще имаме възможност да я вършим, пътувайки и от различни дестинации.
НАЙ
БДЖ и "Дойче бан" подписаха договор за доставка на 76 модернизирани вагона
За ролята и значимостта на посочената заплата в една обява за работа
Нова наредба намалява сроковете за присъединяване към електрическите мрежи
ЕС тихо работи върху забраната за китайски вятърни турбини подобно на Huawei технологиите
БДЖ и "Дойче бан" подписаха договор за доставка на 76 модернизирани вагона
ЕС тихо работи върху забраната за китайски вятърни турбини подобно на Huawei технологиите
Нова наредба намалява сроковете за присъединяване към електрическите мрежи
За ролята и значимостта на посочената заплата в една обява за работа