"Нищо не може да замени живата комуникация между хората. Живеем с надеждата , че всичко ще отмине и ще се върнем към нормалния начин на живот и работа", споделя Ирена Петрова, следващият гост на Бисер Кунчев в поредицата "HR Guest".

Ирена Петрова е основател и управляващ партньор на HR консултантска компания Toro GroupS и управляващ партньор на Friisberg & Partners Bulgaria, която е част от една от най-старите професионални мрежи за директен подбор в света - Friisberg & Partners International. Член е на Управителния съвет на Българската Конфедерация по Заетостта. Двете компании заедно имат за цел да създават ефективни решения, свързани с човешкия фактор в организациите. Консултантите в Toro GroupS и Friisberg & Partners Bulgaria влагат позитивното си мислене, енергия, креативност, упоритост и гъвкавост, за да изграждат работещи взаимоотношения с клиентите, които им се доверяват в решаването на конкретни бизнес трудности.

Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерии за проявен интерес към кандидата?

Повече от 20 години работим по предизвикателни проекти за подбор, независимо от индустрията и функцията. Ние поемаме ангажимент към всеки клиент да проучим неговия бизнес и специфични нужди. Целта ни е да открием най-добрите таланти навреме, и в рамките на определения бюджет. Интервюто е съществена част от процедурата по подбор на професионалисти. Колкото по-отговорна е позицията, за която се търси кандидат, толкова по-задълбочено се води интервюто. Няма неудобни въпроси, но е изключително важно консултантът да е подготвен и да подхожда с уважение към всеки един кандидат, спазвайки пълна конфиденциалност. За да получиш изчерпателни отговори, трябва да зададеш смислени дълбочинни въпроси, които изследват не само опита, но и личностните качества на професионалиста, неговите силни страни, мотивация, потенциал и кариерни цели.

Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю? Възможен ли е според вас подход, в който изпращате онлайн съветите си към кандидатите предварително за най-важното и през време на самото интервю да видите как се е подготвил наистина?

Винаги съветвам професионалистите да отиват подготвени на интервю, да се държат естествено и да са максимално искрени, да представят силните си качества и областите, в които искат да се развиват. Кандидатът трябва да е много добре запознат с информацията за компанията и позицията, за която кандидатства. В много от нашите конкурси кандидатите преминават през няколко интервюта както при нас, така и при клиента.

Вижте всички актуални обяви за стаж:
https://www.idealcandidate.bg/stajove

Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?

За мен първото впечатление е изключително важно, но не и определящо. Предвид пандемичната обстановка, голяма част от интервютата се провеждат онлайн. Определено това е решение, но ни лишава от личния контакт, който е важен елемент от процеса. През последните две години се научихме да комуникираме през екрана, което ни отне усещането, което оставяше първата среща с кандидата, неговото излъчване, ръкостискане и невербална комуникация. Моментните настроения не би трябвало да се отразяват на професионалния подход при провеждането на интервю.

Кое е надделявало досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?

Като консултанти нашата цел е да открием най-добрите професионалисти за търсената от клиента ни позиция. Финалният избор е на клиента, но ни се е случвало финално избрани кандидати да откажат предложението на клиента. Преговорният процес е двупосочен и зависи и от двете страни.

Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най-ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?

Идеални кандидати и идеални работодатели няма. Ние всеки ден се учим, развиваме и усъвършенстваме. Ценя хората, които са открити, лоялни, адаптивни, позитивни, амбициозни, енергични, с желание за личностно и професионално развитие.

Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

Стажантските програми са много добра възможност за младите хора, които завършват своето образование. Това е възможност, която им се предоставя, да започнат съзнателно и последователно да градят своята професионална кариера. През годините сме имали много стажанти и със знанията, които са придобили при нас, са продължили успешно кариерата си.

Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?

Преди 22 години стартирах компанията с няколко услуги в нашето портфолио, като едни от основните и до днес са подборът и лизинга на професионалисти. В началото услугите ни бяха фокусирани основно върху изпълнителски позиции, но придобивайки опит и компетентност, се насочихме и към специфични експертни до средно мениджърски позиции. Директният подбор на топ мениджърски позиции изпълняваме през Executive Search компанията ни.

Промениха ли се критериите ви за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид? Какви политики водите за стиковане на колектива и позитивна работна атмосфера?

Добрите взаимоотношения и доверието помежду ни в екипа спомогна и за установяването и развитието на партньорствата с настоящите и потенциални клиенти. Нашият професионализъм, гъвкавост и отдаденост допринесоха за много добрите ни резултати през изминалата година. Така че, с няколко думи може да се обобщи, че ние не залагаме на марка, капитали или ноу-хау, а на хора, които следват призванието и мечтите си, които въплъщават отдаденост, лоялност, амбиция и екипен дух и които вярват, че бизнесът в България може и трябва да има човешко лице.

Кой работен модел предпочита вашата компания - работа в офис, в домашни условия или в зависимост от ангажиментите на всеки един? Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?

Със сигурност настоящата ситуация промени условията на работа и взаимодействие. Хибридният модел се оказа работещ и ненатоварващ. Според мен след като отмине пандемията, много работодатели ще продължат тази практика, за да съкратят разходите си. Нищо не може да замени живата комуникация между хората. Живеем с надеждата , че всичко ще отмине и ще се върнем към нормалния начин на живот и работа.