"Лично аз задавам задължително въпроси, свързани с ценностната система на човека, дошъл на интервю за работа при нас. В компанията сме изградили култура на откритост, екипност и висока работна етика и привличането на хора със сходни ценности е ключово за запазване на позитивна и интелигентна среда", споделя Иглика Йорданова, която е и следващият гост на Бисер Кунчев в рубриката "HR Guest".

Коя е тя?

Иглика Йорданова e Управляващ партньор на Colliers в България. Тя има над 20 г. опит и е с ключова роля в затвърждаването на компанията като една от водещите в сферата на недвижимите имоти. През последните 10 години Иглика отговаря за развитието на цялостния бизнес на Colliers в България, а преди това е управлявала отдела за Търговски площи и реализацията на емблематични проекти в сектора.

Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерии за проявен интерес към кандидата?

Не смятам, че продължителността е задължително гаранция за висок интерес към кандидата. Случвало се е в самия края на относително дълго интервю да получа отговор, който да ми даде ясен сигнал, че това не е подходящия за позицията кандидат. Усещането за неудобство от въпроси, свързани с професионалното развитие на кандидата, е субективно, но мисля, че автентичното споделяне на мнение, извън клишетата, винаги се оценява. Лично аз задавам задължително въпроси, свързани с ценностната система на човека, дошъл на интервю за работа при нас. В компанията сме изградили култура на откритост, екипност и висока работна етика и привличането на хора със сходни ценности е ключово за запазване на позитивна и интелигентна среда.

Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю? Възможен ли е според вас подход, в който изпращате онлайн съветите си към кандидатите предварително за най-важното и през време на самото интервю да видите как се е подготовил наистина?

Добре е по време на интервю човек да е спокоен и настроен позитивно, да слуша активно интервюиращия, да споделя открито и ясно позицията си, да има подготовка по отношение на компанията, в която кандидатства и съответно - по-задълбочени въпроси към потенциалния работодател. Това осмисля интервюто като платформа за извличане на максимум информация за решение относно бъдещо партньорство между две страни. Нямаме практика да изпращаме предварително насоки, но следим дали съвети, дадени на кандидата на предходен кръг интервю се прилагат от него на следващ такъв.

Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?

Не можем да избягаме от първите си впечатления, но лично аз съм склонна да ги категоризирам и като предразсъдъци. Според социалната психология, двата въпроса, на които се опитваме моментално да си отговорим, запознавайки се с кандидата, са дали е надежден и дали е компетентен. Изследвания показват, че обикновено хората реагират по-позитивно към хора, на които считат, че могат да се доверят. Случва се да заложим в подбора на кадри, които са надеждни и чиято компетентност можем да доразвием. По-настъпателното поведение от кандидат на интервю рядко ми дава сигнал за компетентност и надеждност, по-често ми подсказва несигурност. Моментното настроение третирам както и първите впечатления - опитвам се да се отърся от него, без значение от емоционалния оттенък.

Вижте всички актуални обяви за стаж:
https://www.idealcandidate.bg/stajove

Кое е надделявало досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?

При всички случаи желанието за развитие в компанията и потенциала за това за мен са водещи при избора, защото са и в унисон с ДНК-то на компанията ни. Ако има съвпадение на ценностно ниво и желание за допринасяне към общите цели, ние инвестираме в израстването на таланта. Имаме страхотни примери в екипа, доказващи колко добро е решението да се заложи на сериозен потенциал и посвещаване на усилия в развиването му.

Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най-ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?

Успехът на Colliers се дължи на хората, които работят в компанията. Качествата, които ги обединяват и които търсим при разширяването на екипа ни са откритост, компетентност, предприемчивост, екипност и емоционална интелигентност. Това са и корпоративните ни ценности, които ни определят като дългосрочен, устойчив и етичен партньор.

Кои фактори са определящи за лоялността на един служител? С какво Вие бихте опитали да задържите дългосрочно ваш служител, който пасва на културата, ценностите и очакванията на компанията?

Лоялността трябва да е двупосочна - служител и работодател работят заедно за изграждане на доверие, възможности за развитие, иновации, общи каузи и споделена визия. В нашата компания мислим за правенето на бизнес като за маратонско бягане. Хората са лоялни тогава, когато се чувстват ценени, стимулирани интелектуално, имат среда от съмишленици и знаят какъв е смисъла и позитивния ефект от това, което работят - в широк план, не само индивидуално.

Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

През изминалата година имахме няколко стажантски програми и мога да споделя, че взаимодействието с младите хора, които избрахме, беше истинско вдъхновение. На база на обратната връзка от самите стажанти ще инвестираме усилия в още по-добре структурирани програми. Вярвам, че талантите идват при добре подготвените.

Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?

Започнах преди 20 години като младши специалист. Като компания изграждаме облика на имотния пазар в секторите на офисни, търговски, индустриални и логистични площи и за мен беше истински вълнуващо да израсна като професионалист с отговорности в това развитие. През последните 10 години управлявам бизнеса на Colliers в България и участвам в редица инициативи и събития в Централна и Източна Европа. Не бих променила нищо от кариерното си развитие. Не мисля, че има един ключов момент, който предопределя кариерата ми. Определяща за нея е нагласата, че траен позитивен ефект върху екосистема, среда, индивид се постигат с търпение, грижа, отворен ум и мъдрост.

Промениха ли се критериите ви за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид? Какви политики водите за стиковане на колектива и позитивна работна атмосфера?

Оценката на работата в компанията винаги е била базирана на максимално измерими и обективни критерии и компетентности модели, така че пандемията не наложи нещо особено ново в този аспект. Когато видя възможност за подобрение на модела на оценката, винаги се възползвам. Позитивната работна атмосфера е ключова за успеха ни, така че посвещаваме голямо внимание на политиките, свързани с развитието, ангажираността, насърчаването на иновациите и продуктивността на екипа ни.

Кой работен модел предпочита вашата компания - работа в офис, в домашни условия или в зависимост от ангажиментите на всеки един? Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?

Трансформациите в моделите на работа на компаниите са от изключителен професионален интерес за нас като консултант в сферата, локално и глобално. Ние помагаме на редица корпорации да дефинират новите си начини на работа или т.нар. ново нормално. Стандартното работно място вече има много лица и те ще стават все по-разнообразни, вследствие на променената роля на офисните пространства. В нашата компания сме възприели хибриден модел на работа и служителите имат голяма доза гъвкавост при определяне от къде искат да работят. Продуктивността, иновациите, колаборацията и чувството за екипна принадлежност са в основата на решенията, свързани с моделите на работа.