Преди година и половина, dir.bg даде старт на своята платформа за търсене и предлагане на студентски стажове "Идеалният кандидат".

В рубриката "Ловци на таланти" ще ви запознаваме със специалисти в подбора на таланти, които са отговорни за процеса на откриване им и внедряването им в компаниите, които представляват.

"За мен генерално първото впечатление е много важно и почти никога не съм си променяла мнението за даден човек след него", споделя пред Бисер Кунчев следващият гост в рубриката "Ловци на таланти" Емилия Малинова.

 

Коя е тя?

Здравейте, казвам се Емилия Малинова, на 30 години съм, родом от Варна. Завършила съм УНСС в град София, като имам Бакалавърска степен "Бизнес икономика" и Магистърска степен "Маркетинг". Поради едно щастливо стечение на обстоятелствата разбрах, че имам интерес към Човешките ресурси още през 2017 г., когато започнах първата си работа в тази област. От 2020 г. съм част от компания ГлобълФаундрис, която е международна инженерна фирма - една от водещите в света фабрики за производство на интегрални схеми. Компанията разработва технологии с приложение в мобилната комуникация, автомобилната, медицинската и други индустрии. Компанията разполага с фабрики в САЩ, Германия и Сингапур. Офисът в България се намира в София. Моята позиция там е Sr Specialist Talent Acquisition.

Разкажете ни повече за Вашата позиция в компанията? В какво се състои работата Ви? Какви качества трябва да притежава един служител в отдела "Talent acquisition"?

Както споменах по-горе, моята позиция е Sr Specialist Talent Acquisition. Отговарям за подбора и наемането на персонал. От началото на 2020г фирмата, в коята работя, се разширява като компания и поради тази причина има доста отворени позиции. По-конкретно това, което правя е - публикуване на обяви и търсене на кандидати по различни канали, след което интервюиране на подходящите такива, изготвяне на оферта (когато се стигне до такава) и онбордване на човека, когато започне работа. Естествено, има и много допълнителни неща - срещи с мениджърите на съответните екипи с цел уточняване профила на кандидата/дискутиране на ролята или процеса; изготвяне на стратегии; изготвяне на отчети; участие в кариерни събития и др.

Качествата, които един служител в отдела "Talent acquisition" трябва да притежава, са: комуникативност, умение за работа с хора, търпение, отлично ниво на английски език, любознателност, желание да се учи и развива всеки ден, конкурентоспособност.

Какъв е профилът на идеалния кандидат за вашата компания, за да бъде приет за талант?

Със сигурност ценим много образованието - трябва да е подходящо като специалност за позициите, които имаме. Друго качество е умението за работа в екип, технически познания и умения, мотивация и желание за развитие. Добре е и да владее английски език на прилично ниво, тъй като сме международна компания.

Вижте всички актуални обяви за стаж:
https://www.idealcandidate.bg/stajove

Кое според Вас е най-важно за изграждането на един талант - семейството, приятелската среда, образованието, хобитата и интересите му, желанието му за развитие, иновативността в мисленето му, очакванията му за настояще и бъдеще? Какво друго можем да добавим, може би това са меките умения?

Всичко е доста индивидуално и наистина зависи - според мен е комплексно. Човек се ражда с талант или силна страна в дадена област и след това е въпрос на време и желание да се доразвие. Например, ако някой е много добър по математика и това му допада, е логично да избере специалност, за която математиката е водеща. Лично мое мнение е, че мотивацията и усилията, които полагаме, са основополагащи за успеха ни и развитието ни в професионален, а и в личен аспект.

Колко важно е за Вас първото впечатление през време на интервю?

За мен генерално първото впечатление е много важно и почти никога не съм си променяла мнението за даден човек след първото ми впечатление за него.

Следвате ли строго установен протокол и стъпки при провеждането на едно интервю или то се развива в много различни посоки, според отговорите на самия кандидат?

Не бих го нарекла точно протокол, но със сигурност има компоненти, които трябва да се проверят задължително. Винаги задавам въпроса за мотивацията на човека, защо е решил да кандидатства по дадената позиция и в компанията. Естествено, проверката на техническите познания също е важна в повечето случаи.

Колко време е необходимо, за да разберете дали Вашият избор е бил правилен? Смятате ли, че понякога допускате и грешки?

Смятам, че няма човек, който да не допуска грешки, естествено и на мен се случва. Реално според мен разбираш дали изборът ти за даден кандидат - да му направиш оферта и той да започне, става след като стартира работа и минат поне няколко месеца, за да се види как се справя, как се вписва и т.н. Мисля, че и за един нов служител ориентировъчно това е периодът, който е нужен, за да разбере дали компанията/позицията/колегите наистина му пасват.

Възнаграждението или възможностите за развитие преобладават в очакванията на младите ни таланти?

По мои лични наблюдения сред младите таланти преобладават възможностите за развитие като най-важен компонент сред очакванията им, защото те търсят перспективата. Това ги мотивира да се развиват, да се учат, да следват целите, които са си поставили.

За съжаление обаче инфлацията продължава да расте и в последно време това кара доста от хората, които кандидатстват и си търсят работа, да се ръководят и от нетното възнаграждение като решаващ компонент дали да приемат офертата или не.

Какви са общите Ви впечатления от нивото на подготовка, което дават университетите в България и тези в чужбина?

Според мен образованието в България трябва да се подобри, защото доста от младите таланти, имат теоретична подготовка, но някои от нещата, които знаят са доста остарели и вече не използват. Отделно сред повечето университети и специалности липсва практическата част, което е огромен минус. Забелязала съм, че генерално нивото на кандидатите, които са завършили или завършват университет в чужбина, е по-добро от това на тези, завършили в България. Естествено всяко правило си има и изключения.

Какви съвети бихте дали на младите хора, които тепърва избират къде и как да направят своите първи стъпки в кариерата?

Бих искала да ги посъветвам да не се страхуват да опитват - нека да търсят стажове, да ходят по кариерни събития, да разговарят със свои приятели и познати. Информацията е нещо безценно. Със сигурност в България има поле за развитие, в най-различни области, особено в международните компании (затова и английският език е задължителен за един млад човек). Отделно има компании, които предлагат 100% дистанционна работа, което би улеснило хората, които не желаят да се преместят в по-голям град, заради работата. Със сигурност образованието също е нещо, над което да се наблегне, но според мен практическите познания и умения реално сформират даден човек като професионалист. Най-добрият вариант е (макар и да е клише) човек да превърне работата си в хоби, или поне да опита!