"Телефоните и платформите за срещи предлагат отлични условия и възможности за работа в онлайн среда, но не могат да заменят живия контакт между хората.", споделя Михаил Михайлов, следващият наш гост в традиционната ни вече поредица "HR Кафе".

Михаил Михайлов - ръководител на екип по подбор на експертни и мениджърски позиции в Easy Consult

"Казвам се Михаил Михайлов, през последните 2 години и половина съм част от екипа Easy Consult, най-голямата българска агенция за подбор и оценкана персонал, където ръководя екипа по подбор на експертни и мениджърски позиции. Имам над 10 години опит в сферата, като съм работил в компании, които развиват дейност в BPO, IT и подбор на кадри в хотелиерството."

Има ли неудобни въпроси по време на интервю?

Не мисля, че има неудобни въпроси, но всичко зависи от гледната точка и от контекста. Има, обаче, неуместни такива, и те са валидни за всички кандидати и всички ситуации. Например, всякакви въпроси в лична посока, свързани със семейно положение, възраст, бъдещи семейни планове и др.

Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю?

Съветите ми към кандидатите започват още от момента, в който решат да потърсят ново предизвикателство, защото процесът по намиране на нова работа не включва само ходене по интервюта. Ключов момент е подготовката, която се изразява в предварителното проучване на компаниите и позициите. Добре е човек да кандидаства само там, където смята, че има смисъл и че притежава необходимите опит и умения.

По време на самата среща, освен че трябва да бъде спокоен, кандидатът трябва да представи себе си по начин, който да го отличи от всички останали и така да предизвика интереса на работодателя.

Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси?

Поговорката "По дрехите посрещат, по ума изпращат" важи с пълна сила. Първото впечатление е важно, но в никакъв случай не е решаващо. Имал съм много случаи, в които кандидатите не правят добро първо впечатление, но впоследствие получават работна оферта, както и обратното.

Какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода?

Профила на търсения кандидат и предпочитанията ни зависят от позицията, за която се срещаме. Например, ако сме в търсене на търговски представител, със сигурност желаем да видим по-настъпателни и резултатно ориентирани кандидати. Ако търсим административен или анализаторски профил, то тогава спокойствието, търпението и ориентацията към детайла са за предпочитане.

Кое е надделявало досега в опита ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията?

Когато търся нови попълнения за екипа ни, уменията, мотивацията, желанието за развитие и потенциала са най-важни за мен.

Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?

Да, със сигурност. Имам много такива случаи през годините и смея да твърдя, че това винаги са били правилни решения.

Има, обаче, моменти, в които не можем да си позволим наемането на неопитен служител, тъй като ни трябват бързи резултати, които може да постигне само опитен човек. В тези случаи не правим компромис с профила.

Какви са впечатленията ви от стажанските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

Голяма част от настоящите колеги в Easy Consult са започнали развитието си през стажантската ни програма. Тя винаги се е радвала на интерес от страна на новозавършили студенти, както и на хора, които искат да се преориентират в посока Човешки ресурси.

Основното, което отличава новозавършилите университет от моето поколение е, че те са много по-информирани и самоуверени. Да бъдат по-търпеливи и упорити, когато става въпрос за тяхното кариерно развитие, би бил моят първи съвет към тях.

Какви позитиви и негативи виждате в работната атмосфера в компанията ви във времената преди Ковид и сега?

Според мен, във времената преди Ковид екипите ни бяха много по-сплотени, тъй като прекарваха работния си ден рамо до рамо и заедно се справяха с предизвикателствата.

Телефоните и платформите за срещи предлагат отлични условия и възможности за работа в онлайн среда, но не могат да заменят живия контакт между хората.

Положителна черта на настоящата ситуация е че колегите не прекарват 1-2 часа дневно в колата или градския транспорт, което им дава повече време за почивка и презареждане.

Какъв процент от служителите ви работят в хоум офис условия?

В Easy Consult в момента работим на ротационен принцип, като 50% от колегите са си вкъщи, останалите сме в офиса.

Промениха ли ви се критериите за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид?

Нашата работа си остава все така предизвикателна - да намерим правилното съвпадение между кандидат и работодател.

В условията на Ковид отчетливо се забелязва една по-голяма несигурност и предпазливост - кандидатите по-трудно се решават да сменят компанията, същевременно, работодателите са много по-взискателни към техните потенциално бъдещи служители.

Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?

В условията на Ковид постоянно се говори, че бъдещето работно място е дистанционното. Аз обаче смятам, че плюсовете на офиса са много повече, отколкото тези на дивана. Моето очакване е, че Ковид със сигурност ще промени ситуацията, но желанието ми е служителите отново да могат да се завърнат по офисите.

СЪДЪРЖАНИЕ НА:
Българска Конфедерация по Заетостта е неправителствена организация, която обединява експертиза на водещите компании в сферата на HR услугите в България, съчетава креативност, иновативност, модерни дигитални решения, адаптивност и отвореност към новостите в световен мащаб. Организацията въвежда и популяризира всички добри практики за управление на персонала и HR услугите. Променя и подобрява модела на HR бизнеса, популяризира услугите и възможностите на своите членове.