"Разчитам много на невербалната комуникация, която се оказва около 93 % от цялата такава. Разбира се, винаги се опитвам да отчитам факта, че по време на интервю човекът се намира под стрес, може да е притеснен, уморен и да е в по-особено емоционално състояние", споделя Бояна Шарлопова, която е и следващият гост на Бисер Кунчев в рубриката "HR Guest".

Коя е тя?

Бояна Шарлопова е собственик и мениджър на първата хотелска верига в България - Шарлопов Груп. Вече 5 години умело ръководи и развива компанията, чиито създател е съпругът й Стефан Шарлопов. Семейният бранд управлява компании с различна дейност - търговия в луксъри сектора, риалестейт и рентиерство. Работата й я среща с много и различни хора и е истинско предизвикателство да привлечеш най-добрите, с които да планираш и постигаш бъдещи бизнес цели и успехи.

Има ли неудобни и задължителни въпроси по време на интервю и каква продължителност е критерии за проявен интерес към кандидата?

Ценя честните и открити разговори. Аз съм откровен човек и за мен е важно и отсрещната страна да подхожда по такъв начин. Не харесвам еднотипните интервюта, в които въпросите са едни и същи и кандидатите остават с неловкото усещане, че са на изпит. Харесвам конкретни въпроси, на които кандидатът за работа може да сподели реални ситуации от неговия опит и да предложи креативни решения. За мен е особено важно интервюто да минава под формата на диалог и въпроси и отговори да има и от двете страни.

Кои са най-ценните съвети, които бихте дали на човек, който отива на интервю? Възможен ли е според вас подход, в който изпращате онлайн съветите си към кандидатите предварително за най-важното и през време на самото интервю да видите как се е подготовил наистина?

Знам, че звучи като аболютното клише, но - бъдете себе си. Не се опитвайте да се представите в светлината, в която работодателят би искал. Покажете силните си страни, обосновете ги с реални примери, задайте въпроси за работата, които наистина ви интересуват.

Колко важно е първото впечатление, когато видите един кандидат, още преди да сте задали въпроси и какви кандидати предпочитате: по-настъпателни или по-спокойни в подхода? Как отчитате фактора моментно Ваше и на кандидата настроение и как това се отразява в процеса на водене на интервю и изводите от него?

Разчитам много на невербалната комуникация, която се оказва около 93 % от цялата такава. Още в първите минути мога да получа информация за характера, силните и слабите страни на човека срещу мен. Последните няколко години инвестирах в изучаване на човешките взаимоотношения и психологическите особености на характера и това определено ми помага при подбора на персонал и по-нататъшната работа с моите служители. Разбира се, винаги се опитвам да отчитам факта, че по време на интервю човекът се намира под стрес, може да е притеснен, уморен и да е в по-особено емоционално състояние.

Вижте всички актуални обяви за стаж:
https://www.idealcandidate.bg/stajove

Кое е надделявало досега в опита Ви при избор на кандидат - възнаграждението или желанието за развитие в компанията? Бихте ли назначили кандидат, ако не отговаря на много от условията ви, но виждате сериозен потенциал да навакса и развие липсващото?

Категорично желанието за развитие, високата мотивация и потенциалът са критериите, на които бих заложила при избора на кандидат. От опит знам, че те са основна движеща сила. В бизнеса имам достатъчно примери за служители, които стартират без нужния опит и които с правилното обучение, постигат високи успехи в работата си.

Как изглежда идеалният кандидат за работа във вашите очи и разбирания? Кои са трите най-ценни качества, които биха ви впечатлили? В какви корпоративни ценности възпитавате служителите си?

Идеалният кандидат зависи от позицията, за която кандидатства и от уменията, които са нужни за нея. Въпреки това има няколко основни и универсални човешки качества, които високо ценя и това са - честност, лоялност и позитивизъм. В смисъла на нашите корпоративни ценности, ще цитирам Махатма Ганди, чиито думи идеално описват виждането ни за това кое е важно в нашия бизнес:

"Клиентът е най-важният посетител.

Той не е зависим от нас - ние сме зависими от него.

Той не прекъсва работата ни - той е нейната цел.

Той не е натрапник за бизнеса ни, а част от него.

Не ние му правим услуга като го обслужваме, а той прави услуга на нас като ни дава възможността да го обслужим."

Какви са впечатленията Ви от стажантските програми във вашата компания? Успявате ли да откриете достатъчно таланти, които да направят първите си кариерни крачки в нея? Какво мислите за новата вълна младежи, които идват от университетите?

Голяма част от нашите служители работят от дълги години при нас и с труд и постоянство преминават през различните нива в йерархията. В работата си срещам много талантливи, енергични, позитивни млади хора, които дори в началото да нямат нужния опит, в последствие с правилното обучение, развиват и надграждат своя потенциал.

Разкажете ни с няколко думи най-важните акценти от Вашите първи стъпки в кариерата. Ако се върнете назад във времето бихте ли променили нещо? Кой е най-важният момент, който предопределя Вашата кариера?

Както всеки бизнес и нашият е преминавал през различни предизвикателства през годините. Успях да натрупам ценен опит и увереност и не спирам да уча и да се развивам. Хората, с които работя и останаха до мен дори и в трудните моменти, са мотивацията, с която продължавам пътя си напред.

Промениха ли се критериите ви за оценка на работата на настоящи и бъдещи служители в условията на Ковид? Какви политики водите за стиковане на колектива и позитивна работна атмосфера?

Не бих казала, че има промяна в нашите критерии за оценка на служителите. Качествата и уменията, на които държим, останаха валидни и по време на пандемията. Доверието и добрите взаимоотношения в екипа ни са основата, върху която надграждаме всички професионални успехи и партньорства. Любима и неделима част от фирмената ни политика са отбелязването на празници и рождени дни на нашите служители, импровизирани събирания, обедни срещи, тиймбилдинги.

Кой работен модел предпочита вашата компания - работа в офис, в домашни условия или в зависимост от ангажиментите на всеки един? Очаквате ли след 2-3 години стандартното работно място да изглежда по различен начин?

За мен и двата модела имат своите плюсове и минуси. По-голяма гъвкавост в работата, в зависимост от позицията, ангажиментите и натовареността на служителите, според мен носи по-голяма организираност и ефективност. Важно е да се срещаме в офиса, да говорим наживо, да обсъждаме идеи, да обядваме и да се посмеем заедно, за да не губим социалния елемент в работата си. От друга страна, хибридните модели на работа дават по-голяма възможност на служителите успешно да съчетават работните с личните си ангажименти. Вярвам, че това повишава тяхната удовлетвореност от работата и създава чувство за доверие, сплотеност и свобода.