Зелените субсидии в САЩ засилват опасенията за германската индустрия
ЕС спешно се нуждае от нови инструменти, за да предотврати скритата деиндустриализация
Изграждането на завод за литиево-йонни батерии в Германия, която е най-големият производител на автомобили в Европа, изглеждаше лесна работа за "Нортволт" (Northvolt). Но новият закон на САЩ, който предлага големи субсидии за местните производители, работещи по екологични технологии, накара компанията да се замисли.
Главният изпълнителен директор Петер Карлшон заяви, че съгласно Закона за намаляване на инфлацията (Inflation Reduction Act-ЗНИ) базираната в Швеция компания "Нортволт" може да получи до 800 млн. евро държавна помощ от САЩ за изграждане на завод за производство на батерии, използвани в електромобилите.
Това е приблизително четири пъти повече от това, което предлага германското правителство, каза той, като освен това цените на енергията в САЩ са по-ниски. В резултат на това компанията обмисля да отложи плановете си за изграждане на фабрика в Хайде, Северна Германия. "Сега сме в момент, в който може да дадем приоритет на разширяването в САЩ пред това в Европа", каза Карлшон.
Други ръководители на компании повториха това мнение през последните седмици, което дава индикации, че станалият закон в САЩ през август ЗНИ на стойност 430 млрд. долара започва да привлича пари и да отклонява инвестиции в зелени технологии от Европа.
Законът въвежда данъчни кредити, свързани с инвестиции в зелени технологии, както и данъчни облекчения за потребителите, които купуват електромобил или друг "зелен" продукт, произведен в Северна Америка.
Германските производители и доставчици на автомобили, за които САЩ са основен експортен пазар, са сред най-големите потърпевши.
Проучване от октомври на Германската търговско-промишлена палата (ГТПП) показва, че 39 процента от компаниите искат да увеличат инвестициите си в САЩ в сравнение с 32 процента за Европа.
А ръководителят на търговията в ГТПП Фолкер Трайер заяви пред Ройтерс, че американско-германските търговски камари са забелязали увеличаване на германските инвестиции в САЩ, особено в автомобилния сектор.
"Ако не направим нищо, много неща ще се появят в Съединените щати", каза главният изпълнителен директор на "Сименс енерджи" (Siemens Energy) Кристиан Брух. "Рискът от миграция е налице."
Германският министър на икономиката Роберт Хабек от партията на Зелените заяви пред вестник "Ханделсблат", че съществува опасност "следващата вълна от технологични иновации да не се осъществи в Европа" - иновации, които са от ключово значение за излизането на Европа от енергийната криза.
Работните места в промишлеността може да "изчезнат от Германия и Европа", заяви пред Ройтерс съпредседателят на управляващите социалдемократи Ларс Клингбайл.
Спорове между Европа и САЩ
Миналата седмица Хабек и френският му колега Брюно Льо Мер призоваха за силен европейски отговор на американския ЗНИ, който според тях нарушава правилата на Световната търговска организация (СТО).
Нито една държава все още не е започнала да оспорва официално ЗНИ пред търговския орган, въпреки че Китай и Русия изразиха загриженост във връзка със закона по време на срещата на СТО за субсидиите на 25 октомври.
Европа и Съединените щати, които се стремят да демонстрират единен фронт на фона на руската война в Украйна, преговарят за евентуално отменяне на части от закона или за изключения за европейските компании по модела на тези за Мексико и Канада.
"Американските автомобилни профсъюзи също казват, че в митническите тарифи трябва да се прави разлика между автомобилите, произведени в Китай и в Германия", заяви Клингбайл след пътуване до САЩ.
Очаква се въпросът да бъде разгледан на заседание на Съвета по търговия и технологии ЕС-САЩ на 5 декември.
Необходимо ли е обновяване на индустриалната политика?
В Германия се засилват критиките към европейското самодоволство и призивите за въвеждане на мерки за повишаване на конкурентоспособността.
"По-бързи решения (по проекти), субсидии ... друга финансова подкрепа за компаниите" са някои от възможните решения, каза Хабек.
Според него Европа разполага с големи способности за отпускане на субсидии за инвестиции в зелени технологии - проблемът е в своевременното им мобилизиране и получаването на необходимите разрешения от местните и националните власти.
Това е една от причините "Це Ем Блу енерджи" (CMBlu Energy), германска компания, която е разработила батерии за зелена енергия, които не изискват специални минерали, да реши да построи първата си фабрика в САЩ, заяви главният изпълнителен директор Петер Гайгле пред германския вестник "Франкфуртер Алгемайне цайтунг".
"Така или иначе щеше да се наложи да променим индустриалната си политика, тъй като сме подложени на огромен времеви натиск", каза Хабек. "Не можем да си позволим за строим завод за водород цели 12 години."
Наскоро главният изпълнителен директор на "Фолксваген" Томас Шефер обвини Европейския съюз, че "се придържа към остарелите и бюрократични правила за държавна помощ, които насърчават регионите, вместо да запазват и трансформират цели индустриални обекти".
Новите стратегически инструменти, като например важните проекти от общ европейски интерес (IPCEI), се фокусират върху "дългосрочното развитие на нови технологии, а не върху краткосрочното увеличаване, разширяване и индустриализиране на производството", написа той в "Линкдин".
"ЕС спешно се нуждае от нови инструменти, за да предотврати скритата деиндустриализация", заяви Шефер. "Нямаме време за губене."