Върховният административен съд (ВАС) отмени решението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) от 1 август 2024 г. във връзка с процедурата за определяне на изпълнител за доставка на 35 броя електрически мотриси. Това съобщи ВАС, като изтъкна, че постановеното решение е окончателно.

Със същото решение върховните магистрати отменят решение на министъра на транспорта и съобщенията от 25 юни 2024 г. за определяне на изпълнител в процедура за възлагане на обществена поръчка от вида "договаряне без предварително обявление" с предмет "Доставка на 35 броя едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака, с капацитет от минимум 200 седящи места, поддръжка за срок от 15 години и обучение на персонал". Поръчката е открира с решение на възложителя от 30 април 2024 г.

ВАС връща преписката на възложителя за продължаване на процедурата "от последното законосъобразно действие, съобразно дадените с мотивите на решението задължителни указания".

Касационният съдебен състав приема за основателна жалбата на Консорциум "Булему" срещу решението на възложителя за определяне на изпълнител, а оспореното решение на КЗК, с което жалбата е оставена без уважение, като необосновано и неправилно и то следва да бъде отменено.

При това, отбелязва ВАС, трябва да бъде постановено ново решение по съществото на спора, с което да се уважи жалбата на гражданското дружество срещу решението на министъра от 25 юни, "на когото делото следва да бъде върнато като преписка за ново провеждане на процедурата от последното законосъобразно действие - за нова преценка за съответствие на техническите предложения на класираните на първо и второ място участници с изискванията на възложителя, чрез прилагане на възможностите", предвидени в Закона за обществените поръчки (чл. 104, ал. 5).

ВАС постановява, че при новото разглеждане помощният орган на възложителя (явно става дума за комисията по оценка на офертите) трябва като спазва "основните принципи на административния процес, в контекста на основната цел на възлагателните процедури - за ефективно разходване на средствата, да изясни дали класираните на първо и второ място участници следва да произведат, специално за изпълнението на процесната обществена поръчка, влакове, които да отговарят на предварително обявените условия.

В състава на консорциум "Булему" влизат АЛСТОМ Транспорт С.А (Румъния), АЛСТОМ Феровиария С.п.А. (Италия), РВП Инвест ЕООД (България).

На 24 септември в съдебната зала министърт на транспорта Красимира Стоянова настоя жалбата на консорциум "Булему" да бъде оставена без уважение.

В края на август тричленен състав на ВАС остави без уважение искането на министъра на транспорта и съобщенията за допускане на предварително изпълнение на решение за определяне на изпълнител по процедура за възлагане на обществена поръчка, чрез "договаряне без предварително обявление", с предмет: "Доставка на 35 броя едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака, с капацитет от минимум 200 седящи места, поддръжка за срок от 15 години и обучение на персонал".

Мотивите на съда за отмяна на предварителното изпълнение на решението за определяне на изпълнител на поръчката са свързани с преценката, че поръчката не е от критично значение за здравето или живота на гражданите, нито да се защитят особено важни държавни или обществени интереси. Това решение на съда на практика обаче означава, че е много вероятно България да изгуби милиарди от Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) поради невъзможност да влезе в сроковете, предвидени за изпълнение на проектите в плана, пише в анализа си Институтът за пазарна икономика под заглавие "Новите влакове - заложник на КЗК и ВАС или на политическата криза".

Поръчката в развитие

След пропуснати месеци през септември 2023 г. процедурата е спряна след жалба в КЗК от "Шкода", подадена през септември 2023 г. КЗК уважава жалбата на 7 декември 2023 година и процедурата е върната на възложителя. Министерството на транспорта решава да не обжалва решението на КЗК и да пусне нова обществена поръчка с цел експедитивност. 

В края на февруари 2024 г. новата процедура отново е спряна поради друга жалба към КЗК, този път от френската компания "Алстом". "Алстом" обжалва техническата спецификация на поръчката, но КЗК отхвърля мотивите им и определя жалбата за несъстоятелна.

През април търгът за 35-те едноетажни влака също е възобновен, получени са две предложения - от "Шкода" и от ПЕСА. Няколко дена по-късно обаче се оказва, че и двете предложения не отговарят на изискванията на министерството, поради което министърът решава да премине към директно договаряне. И двете компании предлагат незадоволителни срокове - тук е моментът да припомним, че за да бъде признато финансирането в рамките на НПВУ, доставката на влаковете има твърд краен срок - и търгът пропада.

Министерството започва нови преговори с 4 кандидата, като избира фирмата с най-ниската цена и най-кратките срокове - полската фирма "Щадлер". Само три месеца по-късно тази сделка пропада, тъй като при договарянето се установява, че "Щадлер" няма да може да я изпълни. Компанията поставя "ултимативни изисквания, променящи дори обхвата на договора". В отговор министерството се обръща към втория класиран кандидат - ПЕСА като евентуален доставчик. 

Класираният на трето място кандидат в процедурата - консорциум "Булему", начело с френската "Алстом", обжалва решението за определяне на изпълнител, в което тогавашният министър на транспорта Георги Гвоздейков иска предварително изпълнение на поръчката, като Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) му разрешава.

Проектите за доставка на подвижен състав всъщност са два:

  • 35 едноетажни и 7 двуетажни електрически мотрисни влакове, развиващи до 160 км/ч, предвидени за крайградските райони на София, Пловдив и други големи градове;
  • 20 бързи пуш-пул влака за по-дълги разстояния, които да обслужват главните трасета в страната и които достигат 200 км/ч.

В началото на септември министър Красимира Стоянова подписа от името на Министерството на транспорта договор за доставка на 20 електрически мотрисни влака, финансирана със средства по Плана за възстановяване и устойчивост, с консорциум "Шкода Транспортейшън и Шкода Вагонка".