До месец Върховният административен съд (ВАС) ще излезе с решение по делото, свързано с процедурата за доставка на 35 влака, предаде БТА. Делото е по касационна жалба на консорциум "Булему" срещу Решение на Комисия за защита на конкуренцията (КЗК) по обществена поръчка с предмет "Доставка на 35 броя едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака с капацитет от минимум 200 седящи места, поддръжка за срок от 15 години и обучение на персонал".

В съдебната зала днес се яви министър Красимира Стоянова, която представлява министерството.

В края на август тричленен състав на ВАС остави без уважение искането на министъра на транспорта и съобщенията за допускане на предварително изпълнение на решение за определяне на изпълнител по процедура за възлагане на обществена поръчка, чрез "договаряне без предварително обявление", с предмет: "Доставка на 35 броя едноетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака, с капацитет от минимум 200 седящи места, поддръжка за срок от 15 години и обучение на персонал".

КЗК уважи доводите на транспортното министерство, че забавянето ще е фатално за изпълнението на сроковете по Националния план за възстановяване и устойчивост, но според ВАС доказателствата за допускане на предварително изпълнение не са достатъчно.

Мотивите на съда за отмяна на предварителното изпълнение на решението за определяне на изпълнител на поръчката са свързани с преценката, че поръчката не е от критично значение за здравето или живота на гражданите, нито да се защитят особено важни държавни или обществени интереси. Това решение на съда на практика обаче означава, че е много вероятно България да изгуби милиарди от Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) поради невъзможност да влезе в сроковете, предвидени за изпълнение на проектите в плана, пише в анализа си Институтът за пазарна икономика под заглавие "Новите влакове - заложник на КЗК и ВАС или на политическата криза". 

В съдебното заседание от консорциума предявиха претенции и за разноски, които според министъра са прекомерни. Министър Красимира Стоянова настоя жалбата на консорциума да бъде оставена без уважение.

Прокуратурата изрази становище, че няма причина актът на КЗК да бъде отменен.

В състава на консорциум "Булему" (жалбоподател) влизат АЛСТОМ Транспорт С.А (Румъния), АЛСТОМ Феровиария С.п.А. (Италия), дружество учредено съгласно законите на Италия, РВП Инвест ЕООД (България).

След заседанието по делото министър Стоянова посочи, че след разговор с финансовото министерство ще има възможност за нов договор за пет нови влака от "Шкода", за които финансиране да бъде осигурено по европрограма.

В началото на месеца Красимира Стоянова подписа от името на Министерството на транспорта договор за доставка на 20 електрически мотрисни влака, финансирана със средства по Плана за възстановяване и устойчивост, с консорциум "Шкода Транспортейшън и Шкода Вагонка".

Бъдещото на железопътния превозвач не е въпрос на административно решение. На този въпрос отговор трябва да даде обществото, изтъкна днес Стоянова. Според нея сега е времето всеки, който има потенциал и иска да помогне на железниците, да го направи.

По повод изтичащия договор с БДЖ за железопътен превозвач на пътници на територията на цялата страна, Стоянова каза, че той може да бъде удължен с две години. Няма да оставим никого без железопътен транспорт и вероятно ще се стигне до удължаване на сегашния договор, каза още министърът.