България има потенциал за между 7 и 10 нови индустриални зони като създадената край Пловдив, каза по време на 4-то издание на най-големият икономически форум у нас - "Индустрия 4.0" вицепремиерът Томислав Дончев. Според него е важно да се облекчат процедурите за инвеститорите, влизащи в тях, но и това трябва да се уреди със специален закон.

Вицепремиерът смята, че през следващите години индустриалните зони трябва да станат обект на различни видове стимули, но с ясен регламент и ангажимент от страна на държавата и местната власт за изграждане на съпътстваща инфраструктура. Според него естествена еволюционна стъпка за това са обединението на различни общини и даде пример - Симитли и Благоевград.

Какво не ни достигна за "Фолксваген"

По отношение на пропусната възможност за привличане на автомобилния гигант "Фолксваген" у нас (в зона край Пловдив), Томислав Дончев заяви: "Като не е дошъл той, ще дойде някой друг и то в близките две-три години, защото има натрупване на много предпоставки за това и то е неизбежно" и даде като пример концентрацията на над 250 фабрики, произвеждащи компоненти в автомобилната индустрия, но и още привлекателната данъчна среда.

На форума финансовият министър Владислав Горанов каза: "При преговорите с "Фолксваген" направихме всичко, което можем дори и повече, но такива инвеститори искат много привилегии, на 100 процента изградена инфраструктура и съпътстваща такава. Всъщност такива компании очакват домакините да извършат инвестицията, а те да дойдат само с "ноухауто" и технологията, но това могат да си го позволят големите държави."

По думите на Горанов 90 процента от преговорите с "Фолксваген" са били за инфраструктура от всякакъв вид. В тази връзка той добави, че свързването на Северна България и проекта за АМ "Хемус", както и връзката с "Дунав мост две" са основен приоритет на правителството за завършване на магистралните пръстени на България.

Какви са приоритетите

Финансовият министър отбеляза, че в среда на променящата се икономика водещ приоритет за правителствата трябва да са инвестициите в образователната и физическата инфраструктура, които всъщност са предпоставка за приличане на инвеститори. В сферата на образоването е важно държавата предварително да инвестира в тези специалности, за които се очаква да бъдат дефицитни. В тази насока през последните години е увеличен приемът на деца в професионалното образование от 46 на 56 процента, създават се и нови професионални училища в Бургас и Варна, инвестира се сериозно и в математическото образование, намален е приемът в хуманитарните специалности и са насочени усилия към инженерните и педагогическите специалности.

Вицепремиерът Томислав Дончев добави, че допълнителните разходи за инвестиране в образованието на този кабинет трябва да са не по-малко от 2 млрд. лева.

Ниска или висока цена на труда

Страната ни е предприела редица стъпки за увеличаването на доходите и на заплатите в публичния сектор, но в посоката, в която работи и бизнесът, заяви Горанов. Финансовият министър посочи още, че страната ни не може да поддържа ниска цената на труда, защото скоро няма да има кой да я предлага (работната сила - б.р.). По думите му обратна миграция на специалисти по примера на прибалтийските страни е станала, когато доходите са достигнали 50-60 процента от средните доходи в ЕС.

 

В момента в нашата страна доходите са 49-50 процента от средните за ЕС, а българските емигранти са около милион за последните 15 години. За връщането на мигрантите обратно съществен фактор е заплатата, но също така важни са разполагаемият доход, данъците, битовият комфорт и съпътстващи фактори на околната среда като инфраструктура, сигурност, чистота на въздуха и социални придобивки. Това е комплекс от фактори, който зависи от държавата и от местните власти, каза още Горанов.

Какъв форум е "Индустрия 4.0"

Събитието бе открито от кмета Иван Тотев, който изтъкна, че форумът "Индустрия 4,0" се е развил през последните години и е част от огромната промяна, която се случи в Пловдив като е един от най-бързо развиващите се градове в България.

Основната цел на конференцията е да проследи мястото на българския бизнес спрямо технологичните промени и иновации. Бързо развиващата се индустриална база и специализация в ключови индустрии като IT и автомобилното производство, които извеждат страната ни и в частност - Пловдивския регион, като водеща атрактивна дестинация за развитие на бизнес и привличане на нови високотехнологични инвестиции, особено - в сферата на автомобилостроенето и аутсорсинга.

Целта на "Индустрия 4.0" е да се покажат добрите примери, както и възможностите за партньорство между бизнеса, правителството и местната власт за привличане на нови високотехнологични инвеститори и увеличаване на индустриалния капацитет на икономиката.