Търсят се самолети, но има ли кой да ги произведе
Въпреки кризите по света жителите на света са се втурнали да пътуват, за което най-вече е необходим въздушен транспорт
Пандемията вече официално приключи, дори и според Световната здравна организация (СЗО), а това подхранва желанието на хората, дори и на най-страхливите, отново да пътуват. По данни на Международната организация по туризъм през първото тримесечие на настоящата година туризмът по света почти се е доближил до нивата от предпандемичната 2019 г., а в някои региони - например Близкият изток, дори ги е надминал.
Още по темата
Напук на икономическата криза, високата инфлация и геополитическите проблеми, породени от войната в Украйна и напрежението по оста САЩ-Китай, жителите на света са се втурнали да пътуват. А за целта са необходими все повече и повече превозни средства, най-вече самолети.
През последните месеци се наблюдава рязко покачване на поръчките за нови самолети от страна на големи и по-малки авиокомпании и лизингови дружества, а самолетостроителите се задъхват и под сурдинка признават, че едва ли ще успеят да ги изпълнят в срок, обобщават световните агенции. Дори и този срок да отива отвъд 2030 г.
Своеобразната надпревара започна преди три месеца, когато "Еър Индия" (Air India) поръча наведнъж 470 самолета - 250, от които 210 теснофюзелажни и 40 големи от "Еърбъс" (Airbus), и още 220 от "Боинг" (Boeing). Нещо повече, компанията, която отскоро е собственост на концерна "Тата груп" (Tata Group), обяви, че си е запазила опцията за закупуването на допълнителни 370 самолета от двата самолетостроителя, съобщи в пост в "Линкдин" главният й изпълнителен директор Нипун Агравал.
"Гледаме на Индия като стратегически промишлен и технически център", заяви при обявяването на сделката главният изпълнителен директор на "Еърбъс" Гийом Фори, цитиран от Ройтерс. По думите му моделът А350 ще бъде новият флагман на индийските трансконтинентални полети, а индийският авиационен пазар има огромен потенциал и е най-бързо растящият в света.
В средата на март две саудитски авиокомпании поръчаха 78 самолета от "Боинг" с опция да закупят впоследствие още 43, припомня Асошиейтед прес. Самолетите трябва да бъдат доставени на флагмана на саудитските авиолинии "Саудия" (Saudia), както и на създадената наскоро "Рияд еър" (Riyadh Air). Сделката е на стойност 37 милиарда долара по каталожни цени, макар и реалната й стойност да е по-ниска, тъй като авиокомпаниите получават големи отстъпки при поръчка на голям брой самолети. Поръчката е част от амбициите на Саудитска Арабия да диверсифицира икономиката си и да се превърне в глобален авиационен хъб със 100 милиона посетители годишно до 2030 г.
Нискотарифният превозвач "Райънеър" (Ryanair) миналата седмица сключи сделка за 300 самолета 737 Макс 10 от "Боинг". Това е най-голямата от модификациите на този самолет и демонстрира амбициите на "Райънеър" да превозва все повече хора на все по-далечни разстояния. Поръчката е най-голямата в историята на авиокомпанията и включва закупуване на 150 самолета с опция за още 150 впоследствие и е на стойност около 40 милиарда долара, посочва Си Ен Би Си.
"Тези нови ефикасни самолети са с 21 места повече, горят 20 процента по-малко гориво и са 50 на сто по-тихи от предшественика си "Боинг 737 Ен Джи" (B737-NG). Половината от тях ще заменят поостарелите Ен Джи, които ползваме, а другите ще ни помогнат до 2034 г. да превозваме по 300 милиона пътници годишно", заяви главният изпълнителен директор на "Райънеър" Майкъл О"Лиъри.
И като за капак, броени дни преди президентските избори в Турция (едва ли случайно) "Търкиш еърлайнс" (Turkish Airlines) обяви, че през юни ще поръча наведнъж 600 нови самолета и така ще "удари в земята" рекордната заявка на "Еър Индия" от 470 машини, посочва Ройтерс. По думите на президента на компанията Ахмет Болат ще бъдат поръчани 400 теснофюзелажни самолета и 200 големи за дълги презокеански полети.
Миналия месец турският национален авиофлагман оповести десетгодишен стратегически план за развитие, предвиждащ до 2033 г. компанията да превозва по 170 милиона пътници годишно спрямо 85 милиона през 2023 г. Това не би могла да се случи без много на брой нови самолети.
"Те се стремят да изградят мега авиокомпания, която да свързва всички точки на Европа с Азия и Африка", казва Роб Морис, шеф на глобалната консултантската компания "Асенд бай Сириъм" (Ascend by Cirium), цитиран от Ройтерс. По думите му обявените амбиции само ще разпалят допълнително надпреварата за овладяване на трафика, свързващ Европа с Близкия изток и респективно Азия.
Авиокомпаниите се надпреварват да поръчват, авиостроителите приемат поръчките, макар и срамежливо да подсказват, че едва ли ще успеят да ги изпълнят в срок, а авиоексперите предупреждават, че надпреварата може да се окаже контрапродуктивна. "Превозвачите се опасяват, че самолетите може да се окажат в недостиг и бързат да поръчат", казва Морис. Шефът на "Райънеър" призна преди дни, че може да се наложи да плащат повече, за да си гарантират самолетите.
Налице е очевидният риск все повече компании да купуват самолети, за да обслужват едни и същи пътници, а в същото време авиостроителите да не са в състояние да произведат машините, твърди високопоставен представител на сектора, пожелал анонимност, посочва Ройтерс. "Това е своеобразна "гражданска въоръжена надпревара". Всички купуват едни и същи самолети за едни и същи хора. А кой ще спечели? Вероятно никой", казва той.
Въпреки цялата тази надпревара авиационният сектор в глобален план няма да постигне очакваните нива на растеж през тази година и ще остане с по-слаб капацитет на развитие поне до 2025 г., предупреди преди месец генералният директор на Международната асоциация за въздушен транспорт - ИАТА (IATA) Уили Уолш.
"Не мога да забележа някакви знаци на истинско подобрение или на значително подобрение преди 2025 г., а може би и след това", заяви той пред Ройтерс. Оценката му се базира на десетки забавени доставки на нови самолети от страна на производителите и недостиг на резервни части за машините
А това едва ли ще се промени скоро и трайно в положителна посока, като се имат предвид буреносните облаци, надвиснали над глобалната икономика.